سلامت نیوز : رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه 60 درصد از بیمارستان‌های کشور از نظر مقاوم‌سازی مشکل دارند گفت: در میان مدارسی که نیاز به نوسازی داشت، تنها 30 درصد کار پیش رفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ مهندس حسن قدمی با بیان اینکه در کشور حادثه‌خیزی قرار داریم و عقل و تدبیر حکم می‌کند که برای حوادث به دنبال راهکار و چاره باشیم،‌ گفت: سازمان مدیریت بحران راهکارهایی را برای قبل، حین و بعد از حادثه پیش‌بینی کرده است.

وی افزود: یکی از راهکارهای مقابله با زلزله مقاوم سازی ساختمان‌هاست چرا که اگر ساختمان‌ها مقاوم نباشند بروز زلزله سبب خارج شدن کنترل اوضاع از دست ما می‌شود.

وی با بیان اینکه مقاوم‌سازی در دو حوزه اصول و قوانین و نظارت بر مقاوم‌سازی تعریف شده است گفت: در بحث نظارت بر مقاوم سازی مشکلاتی داریم که هم مهندسان و هم کارگران باید بر اجرای کار نظارت داشته باشند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در بحث اصول و قوانین مشکل خاصی وجود ندارد افزود: اگر استانداردها وجود نداشته باشد قطعا کاری از پیش نخواهد رفت و در حال حاضر نیز اصل نظارت بر شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی است و ما نظارت جزء بر اجراها و ساخت و سازها نداریم.

به گفته قدمی در این خصوص ابزار و تکلیف قانونی نیز بر عهده سازمان مدیریت بحران قرار ندارد.

وی با اشاره به وجود 14 کارگروه در سازمان مدیریت بحران افزود: یکی از این کارگروه‌ها کارگروه زلزله و مقاوم سازی است که با کمک وزارت مسکن بر ساخت و سازها نیز نظارت کلی داریم.

بافت فرسوده اگر خراب نشود تعجب می‌کنیم

اعتبار و بودجه مشکل اصلی مدیریت بحران

قدمی درباره وضعیت بافت فرسوده در کشور نیز افزود: در حوزه بافت فرسوده هیچ نگرانی نداریم چرا که تکلیف آن مشخص بوده و اگر هنگام بروز حوادث خراب نشود باید تعجب کنیم اما نگرانی ما از ساختمان‌های نوساز است مخصوصا اگر این ساختمان‌ها دولتی باشند مانند بیمارستان‌ها و ....

به گزارش ایسنا، رییس سازمان مدیریت بحران کشور مشکل اصلی در سازمان تحت امرش را اعتبار و بودجه دانست و گفت: از سال 90 و در دولت وقت، اعتبارات سازمان را گرفته و در اختیار معاونت راهبردی ریاست جمهوری قرار داده‌اند که امیدواریم در بودجه 93 این بدعت اصلاح شود.

قدمی با بیان اینکه در ساخت و سازها تمام هم و غم مدیریت بحران اماکن عمومی نظیر بیمارستان‌ها و مدارس است گفت: در ساخت و ساز بیمارستان‌ها و مدارس دارای مشکلاتی هستیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 60 درصد از بیمارستان‌های کشورمان از نظر مقاوم‌سازی مشکل دارند و در میان مدارسی که باید نوسازی می‌شدند تنها 30 درصد نوسازی انجام شده بود. این موارد است که دغدغه نظارتی ما را افزایش می‌دهد.

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در صورت بروز زلزله قطعا میزان تلفات و خسارات در مدارس، بیمارستان‌ها و سایر اماکن عمومی بالاتر خواهد بود که این امر ضرورت نظارت و ایمن سازی در این اماکن را به خوبی نشان می‌دهد.

وی با اشاره به ضرورت ایمن سازی شریان‌های حیاتی افزود: در برخی از شهرها اقدامات خوبی انجام گرفته به عنوان مثال در تهران با نصب شیرهای خودکار می‌توان هنگام بروز حادثه جریان گاز را قطع کرد اما به دلیل کمبود بودجه نتوانستیم این امکانات را به شهرهای دیگر ببریم.

به گزارش ایسنا، قدمی از نبود اجماع میان موسسات و پژوهشگاه‌های علمی انتقاد کرد و گفت: معتقدیم که نظام مدیریت بحران باید جامع شود تا با اختیارات ما اجماع نیز میان پژوهشگاه‌ها و موسسات علمی و تحقیقاتی به وجود بیاید.

وی با اشاره به دیدار رئیس جمهوری با نمایندگان استان تهران افزود:‌ رئیس جمهوری در این دیدار تاکید داشته که باید با کمک وزارت مسکن فکری به حال بلندمرتبه سازی در ارتفاعات و گسل‌ها انجام شود.

وی با بیان اینکه اگر به دنبال کاهش خطرات هستیم باید یک برنامه ریزی درازمدت انجام دهیم، افزود: اگر به آیین‌نامه 2800 که پس از زلزله رودبار و منجیل تدوین شد عمل می‌کردیم امروز وضع خوبی داشتیم و به دستاوردهایی رسیده بودیم. با این وجود باید برای رفع بسیاری از مشکلات فکری اساسی کنیم و به دنبال حل ریشه‌ای آن باشیم.

قدمی بار دیگر بر مشکل بودجه سازمان مدیریت بحران تاکید کرد و افزود: بر اساس قانون طرح جامع کاهش خطرپذیری یکی از وظایف این سازمان است که متاسفانه به دلیل مشکلات مالی دو سه سالی است که معطل مانده است.

بافت فرسوده شهری معضل مدیریت بحران

به گزارش ایسنا، قدمی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، بافت فرسوده شهری را معضلی برای مدیریت بحران توصیف کرد و افزود: حدود 3300 هکتار بافت فرسوده داریم که این‌ها در مقابل زلزله‌ای پنج تا شش ریشتری فرو خواهند ریخت و قطعا مدیریت بحران با مشکل روبرو خواهد شد.

وی ادامه داد: وقتی ساختمانی پنج طبقه در یک کوچه چهارمتری واقع شده است، هرچقدر هم که تیم امداد و نجات قوی داشته باشیم باز هم نمی‌توان برای امدادرسانی به این افراد کاری کرد.

وی یکی از معضلات بافت فرسوده را عدم تجمیع آن دانست و گفت: یکی دیگر از دغدغه‌ها ما ضرورت اجباری شدن بیمه حوادث برای منازل است. چرا که متاسفانه عده‌ای از مردم گمان می‌کنند که بیمه ساختمان نیز همانند بیمه شخص ثالث هزینه‌های زیادی دارد در حالی که با پرداخت حدود سالانه 35 هزار تومان می‌توان یک خانه را بیمه کرد.

وی اضافه کرد:‌ در این صورت شرکت‌های بیمه‌ای نیز نظارت‌های فنی را انجام داده و در صورتی که آن خانه دارای ویژگی‌های ایمن باشد نسبت به بیمه کردن آن اقدام می‌کنند که ما در این خصوص لایحه‌ای را به مسئولان مربوطه ارجاع داده‌ایم که امیدواریم تصویب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha