چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 104597

چرا گوش‌هایمان کیپ می‌شود؟

سلامت نیوز :  حتما تاکنون برایتان پیش آمده که حس کنید گوش‌هایتان گرفته، این اتفاق گاهی هنگام سرماخوردگی و یا بعد از شنا در استخر می‌افتد، اما ممکن است اصلا ندانید چرا گوش‌هایتان کیپ شده است.

دکتر ابراهیم رزم پا، متخصص گوش و حلق و بینی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به جام جم می گوید: وقتی کسی حس می کند چیزی در گوشش وجود دارد که باعث می شود راحت نتواند بشنود یا احساس گرفتگی در گوش می کند، یعنی دچار مشکلی شده که برطرف کردن آن گاهی بسیار ساده است و گاهی به اقدام های درمانی نیاز دارد.

دکتر رزم پا می افزاید: گرفتگی گوش به علل مختلفی اتفاق می افتد و شایع ترین دلیل آن، وجود جرم در کانال گوش است و این مشکل معمولا بعد از پاک کردن جرم های گوش حل می شود.

این متخصص گوش و حلق و بینی التهاب ها و عفونت های گوش خارجی را متهم ردیف دوم گرفتگی گوش می داند و می گوید: در این صورت، کانال گوش خارجی آنقدر ملتهب و متورم می شود که این کانال را می بندد و به جز این، ترشح های عفونی هم مشکل را تشدید می کند. اگر مشکل عفونت گوش خارجی باشد، علاوه بر این که گوش باید تمیز و ساکشن شود، لازم است عفونت و التهاب یا قارچ هم درمان شود.

به گفته این استاد دانشگاه، علت التهاب یا می تواند میکروب باشد یا قارچ که اگر به علت قارچ باشد، بیمار علاوه بر گرفتگی، دچار خارش گوش هم می شود، ولی اگر میکروب عامل آن باشد، احساس درد خواهد داشت.

گرفتگی گوش و گوش میانی

دکتر رزم پا با اشاره به این که گاهی علت گرفتگی گوش در گوش میانی وجود دارد، ادامه می دهد: اگر در گوش میانی ترشح مایع وجود داشته باشد، یعنی مایعی پشت پرده گوش جمع شود، احساس سنگینی و گرفتگی سراغ بیمار می آید. گاهی هم گوش اصلا عفونت دارد و باعث بروز این حس می شود.

او تاکید می کند: افرادی که گوش میانی شان درگیر است، غیر از گرفتگی دچار سنگینی و کاهش شنوایی هم هستند و باید علاوه بر تمیزکردن گوش، حتما برای درمان عفونت و تجمع مایع اقدام کرد. به گفته وی، تجمع مایع پشت پرده گوش بیشتر در بچه ها دیده می شود و علت آن معمولا بزرگی لوزه سوم است که روی شیپوراستاش فشار وارد می کند و عملکرد گوش را مختل می کند. درمان هم اول درمان عفونت و بعد درمان لوزه سوم یا هر آنچه باعث بروز این مشکل شده، است.

مشکلات پرده گوش

اگر پرده گوش به علت التهاب ضخامت بیشتری پیدا کند یا حالت ارتجاعی اش را به هر دلیل از دست بدهد، باعث احساس گرفتگی گوش خواهد شد. دکتر رزم پا با اشاره به این موضوع ادامه می دهد: گاهی پزشک نمی تواند براحتی دریابد بیمار واقعا احساس سنگینی گوش دارد یا به گرفتگی گوش مبتلاست، چون خیلی وقت ها بیمار دچار سنگینی گوش و کاهش شنوایی است، ولی آن را به صورت گرفتگی توصیف می کند.

شنا و سرماخوردگی

دکتر رزم پا به این پرسش این گونه پاسخ می دهد: در گوش برخی افراد، جرم وجود دارد و وقتی وارد آب می شوند، این جرم ها مقداری آب جذب می کنند و این مساله باعث بسته شدن کانال گوش می شود. به همین دلیل بعد از شنا دچار گرفتگی گوش می شوند.

او می افزاید: مشکل دیگری به نام گوش شناگران هم وجود دارد که در مبتلایان به آن کانال گوش خارجی ورم می کند بدون این که عفونتی وجود داشته باشد.

این متخصص گوش و حلق و بینی درباره گرفتگی گوش هنگام سرماخوردگی که خیلی از ما آن را تجربه کرده ایم، می گوید: عفونت گوش میانی است که باعث می شود وقتی کسی سرما می خورد دچار گرفتگی گوش شود و این طور نیست که هرکس سرما بخورد، به علت ابتلا به این بیماری دچار این مشکل شود.

پرواز با هواپیما هم ممکن است دردسرساز شود

دکتر رزم پا درباره علت گرفتگی گوش هنگام فرود هواپیما می گوید: «شیپوراستاش که رابط میان گوش میانی و بینی است، در اثر تغییر فشار هوا، فشار گوش میانی را تنظیم می کند، ولی در کسانی که به آلرژی یا سرماخوردگی مبتلا هستند، وقتی هنگام فرود هواپیما ناگهان فشار هوا تغییر می کند، شیپوراستاش شان به علت بیماری و التهابی که دارد، نمی تواند فشار داخل گوش را تنظیم کند و فشار منفی در گوششان ایجاد می شود.

به گفته این استاد دانشگاه، این فشار منفی به تغییرات فشار هوا و میزان التهاب و اختلال عملکرد شیپوراستاش بستگی دارد و اگر خیلی شدید باشد، فرد را دچار درد بسیار شدید خواهد کرد. حتی گاهی تجمع مایع و خون در گوش اتفاق می افتد و بیمار همزمان گرفتگی و درد شدیدی را حس خواهد کرد. این متخصص گوش و حلق و بینی توصیه می کند: تمام کسانی که دچار سرماخوردگی یا آلرژی هستند، بهتر است تا جایی که امکان دارد و تا وقتی بیماری شان بهبود نیافته، با هواپیما مسافرت نکنند و اگر مجبور به انجام این کار هستند، در زمانی که هواپیما می نشیند، آب نبات بمکند یا آدامس بجوند تا مرتب شیپوراستاش گوششان باز و بسته شود و دچار فشار منفی نشوند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

دکتر رزم پا درباره مراجعه به پزشک در صورت گرفتگی گوش می گوید: اگر گرفتگی گوش باقی ماند، باید حتما فکری به حالش کرد. مثلا اگر بعد از دو، سه روز گرفتگی گوش کسی برطرف نشد، نشانه وجود مشکل است و باید حتما به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند. او تاکید می کند: اگر علت، تجمع مایع پشت پرده گوش باشد و درمان نشود، مایع به مرور زمان غلیظ تر می شود و درمان بسیار مشکل تر خواهد شد.

این متخصص گوش و حلق و بینی می گوید: افراد دچار آلرژی و کسانی که مدام مبتلا به سرماخوردگی می شوند، زیاد به استخر می روند و افرادی که گوش شان جرم دارد یا شیپوراستاش گوششان خوب عمل نکند بیشتر دچار گرفتگی گوش می شوند.

دکتر رزم پا تاکید می کند: اگر بیماری همزمان دچار گرفتگی گوش و سرگیجه باشد، قضیه جدی تر است و باید حتما به پزشک مراجعه کند چون احتمال دارد مشکل به گوش داخلی هم مربوط باشد. او توضیح می دهد: مشکلات گوش میانی و داخلی کمتر با سرگیجه همراه است، ولی اگر گوش داخلی دچار مشکلی شده باشد، بیمار احساس سرگیجه هم خواهد کرد و باید برای درمان اقدام شود. گرفتگی گوش طولانی یا با سرگیجه یا در بچه ها حتما به مراجعه و پیگیری نیاز دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha