سلامت نیوز : یک فوق تخصص آنکولوژی، هماتولوژی و پیوند مغز استخوان وجود زخم‌ها، خال‌ها و دردهای مشکوک و غیرعادی را نیازمند مراجعه به پزشک و بررسی می‌داند.

دکتر مظفر ازنب در گفت وگو با (ایسنا) ، مهمترین عامل بروز سرطان را نقص ژنتیکی دانست و گفت: ژن‌های سرطان زا در بدن تعداد زیادی از افراد وجود دارد که به مرور زمان و در پی تغییرات سرطانی می‌شوند.

این فوق تخصص آنکولوژی، هماتولوژی و پیوند مغز استخوان معتقد است: در وقوع بسیاری از سرطان‌ها معمولا یک ژن جهش یافته که این جهش می‌تواند به طور مادرزادی و یا در اثر عوامل محیطی بروز کرده باشد.

ازنب در ادامه به بیان توضیحاتی در خصوص عوامل محیطی موثر در بروز سرطان ها پرداخت و گفت: سبک زندگی می تواند نقش موثری در پیشگیری از بروز سرطان‌های مختلف داشته باشد.

وی بی تحرکی، مصرف نادرست مواد غذایی و آلودگی‌های هوایی و غذایی را از جمله عوامل موثر در بروز سرطان برشمرد و به افرد توصیه کرد: به منظور پیشگیری از بروز سرطان سعی کنند سبک زندگی مناسبی را برای خود برگزینند.

این فوق تخصص آنکولوژی، هماتولوژی و پیوند مغز استخوان در ادامه مصرف غذاهای مانده و غذاهایی که در حرارت بالا تولید شده‌اند را نامناسب دانست و گفت: غذاهایی که با حرات بالا تولید می‌شوند سلامت انسان را به مخاطره می‌اندازند.

ازنب در ادامه ورزش و تحرک بدنی را در پیشگیری سرطان‌های مختلف مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: ورزش کردن به میزان پنج ساعت در هفته و همچنین گنجاندن سبزیجات و میوه‌ها به میزان چهار تا پنج وعده در روز در پیشگیری از بروز انواع مختلف سرطان موثر است.

وی افزود: استرس می تواند نقش مهمی در بروز انواع مختلف سرطان بخصوص سرطان خون داشته باشد.

این فوق تخصص آنکولوژی، هماتولوژی و پیوند مغز استخوان در ادامه گفت: وجود توده در قسمت‌های مختلف بدن، وجود زخم‌ها و دردها، خال‌های مشکوک و غیرعادی را نیازمند مراجعه به پزشک و بررسی دانست.

ازنب در ادامه گفت: هرگونه کاهش یا تغییر وزن بی دلیل باید جدی گرفته شود و نسبت به یافتن دلیل بروز آن اقدام شود.

وی در ادامه با تاکید بر اهیمت تشخیص زودهنگام سرطان، از افراد 30 تا 35 ساله خواست تا هر پنج سال یکبار نسبت به چکاپ کامل خود اقدام کنند.

ازنب با بیان اینکه زنان در سنین بالای 40 سال باید تست‌های زنانه نظیر ماموگرافی را جهت اطمینان از سلامت خود انجام دهند، به زنانی که در سنین پایین ازدواج کرده‌اند، توصیه کرد حتما نسبت به انجام آزمایش‌های پاپ اسمیر اقدام کنند.

وی به مردان نیز توصیه‌ کرد: در سنین بالای 50 سال نسبت به معاینه پروستات اقدام کنند تا در صورت وجود هرگونه مشکل سریعا نسبت به درمان اقدام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha