"تعرفه‌ غیرمتعارف"؛ارمغان نامیمون نظام‌های سلامت نابسامان

سلامت نیوز : معاون درمان وزیر بهداشت، رویکردهای این وزارتخانه در مقابله با "تعرفه‌های غیرمتعارف" و "بازار غیررسمی" در حوزه درمان را اعلام کرد.

دکتر محمد حاجی آقاجانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در آسیب‌شناسی شکل‌گیری "بازار غیررسمی" در حوزه ارائه خدمات درمانی، گفت: شکل‌گیری این بازار غیررسمی ریشه‌هایی دارد و معلولی است از یک سری‌ علت‌ها.

وی افزود: غیرواقعی بودن تعرفه‌های خدمات درمانی، عامل اصلی شکل‌گیری این "بازار غیررسمی" در حوزه ارایه خدمات است. وزارت بهداشت جهت مقابله با این معلول، دو رویکرد دارد؛ رویکرد اصلی و بنیادین آن اصلاح منابع نظام سلامت و متعاقب آن اصلاح تعرفه‌های خدمات درمانی است. باید تعرفه‌هایی واقعی داشته باشیم تا نظارت‌ها نیز جامع و کارآمد شود. این موضوع اصلی‌ترین اقدام وزارت بهداشت برای حل این مشکل اجتماعی است که پیگیر آن هستیم.

معاون درمان وزیر بهداشت با تاکید بر آن که با تمام مشکلات اجتماعی باید برخوردی سیستماتیک و رویکرد علمی داشت، ادامه داد: لازم است در برخورد با مشکلات اجتماعی از اقدامات شتابزده و غیرعالمانه خودداری شود؛ چرا که در غیر این صورت خطر عمیق‌تر شدن مشکلات اجتماعی وجود دارد.

رسیدگی جدی به شکایات مردمی

آقاجانی تاکید کرد: البته این اقدام بنیادین وزارت بهداشت در جهت از بین بردن علت‌ "دریافت‌های غیرمتعارف" به معنای آن نیست که با معلول مقابله نمی‌کند. واحدهای نظارت در معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت جدی و دقیق به شکایات مردم در زمینه تعرفه‌های غیرمتعارف رسیدگی می‌کنند. سازمان نظام پزشکی نیز هم راستا با وزارت بهداشت به این موضوع پرداخته، جنبه‌های نظارتی‌اش را تقویت کرده و این چنین رسیدگی‌ها انجام می‌شود.

وی در این باره ادامه داد: البته این موضوع در شهرهای بزرگ و تهران با شهرهای کوچک متفاوت است و در این زمینه نیز وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی رویکرد متفاوتی را اتخاذ کرده‌اند.

تشکیل دبیرخانه رسیدگی به "تعرفه غیرمتعارف" میان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی

وی از تشکیل دبیرخانه مشترکی (دبیرخانه رسیدگی به تعرفه غیرمتعارف) میان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی خبر داد و گفت: این دبیرخانه جلسات متعددی را برگزار و برای افزایش نظارت‌ها برنامه‌ریزی کرده است. در صورت بروز تخلفات احتمالی، موارد مربوطه از طریق واحدهای نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور به دادسرای انتظامی نظام پزشکی ارجاع داده شده و در آنجا نیز به صورت تخصصی به موضوع رسیدگی می‌شود.

آقاجانی در این باره افزود: در این راستا سازمان نظام پزشکی تعرفه‌ مربوط به طرح شکایت بیماران در زمینه دریافت‌های غیرمتعارف را حذف و این شکایت‌ها را رایگان کرده است. رسیدگی‌ها به این شکایات نیز سریع‌تر شده است. در مجموع عزم وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در مقابله با این موضوع جدی است.

بازار غیررسمی درمان ارمغان نامیمون نظام‌های سلامت نابسامان

معاون درمان وزیر بهداشت ادامه داد: هرچند پدیده "تعرفه غیر متعارف" یا "بازار غیررسمی" در برخی از کشورهای دنیا وجود دارد، اما اگر نظام سلامت نظامی منسجم و حساب شده باشد، قاعدتا باید این بازار غیررسمی نیز حذف شود. ما برای مقابله با این پدیده مدلی اختراع نکرده‌ایم؛ بلکه روش، روشی است که سایر کشورها نیز آن را اجرا کرده‌اند. برای مقابله با این پدیده باید تعرفه‌ها واقعی، منطقی و متناسب با نوع خدمات باشد و پس از آن نظارت‌ها نیز باید به صورت جدی افزایش یابد.

اصرار وزارت بهداشت بر افزایش کیفیت خدمات بیمارستان‌های دولتی

وی افزود: یکی دیگر از اقداماتی که وزارت بهداشت دراین زمینه انجام می‌دهد و در اجرای آن نیز مصمم است، آن است که کیفیت خدمات بیمارستان‌های دولتی باید افزایش یابد تا به این ترتیب مردم حق انتخاب میان بیمارستان‌های دولتی با کیفیت و بیمارستان‌های خصوصی را داشته باشند و ناگزیر نباشند برای دریافت خدمات با کیفیت مناسب به بخش خصوصی مراجعه کرده و هزینه‌های سنگین بپردازند. در این صورت است که بازار رقابتی نیز شکل می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha