بهترین راه پیشگیری از سرماخوردگی چیست؟

سلامت نیوز : افزایش سرمای هوا مردم را برای استفاده از شیوه‌های مختلف و موثر به منظور مراقبت از خود در برابر ویروس سرماخوردگی و آنفلوآنزا به تکاپو می‌اندازد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در یک مطالعه جدید معلوم شد برخی از این روش‌ها همچون شست‌وشوی دست‌ها و مصرف مکمل «روی» برای پیشگیری از سرماخوردگی و مصرف داروهای مسکن و ضداحتقان برای کاهش علائم بیماری نسبت به سایر روش‌ها کارآمدتر هستند.

دکتر «میشل آلان»، محقق ارشد این مطالعه از داشنگاه آلبرتا در کانادا گفت: برای پیشگیری از سرماخوردگی شست‌وشوی مرتب دست‌ها اولین گزینه است. علاوه بر این، مصرف روزانه مکمل‌های «روی» برای پیشگیری از سرماخوردگی در کودکان موثر است. همچنین این روش به احتمال بیشتر برای بزرگسالان موثرتر خواهد بود.

به گفته دکتر آلان، نمی‌توان مصرف مداوم این نوع مکمل را توصیه کرد زیرا مکمل «روی» موجب حالت تهوع می‌شود و طعم نامطبوعی دارد.

برای انجام این مطالعه تیم تحقیقاتی دکتر آلان با بازبینی صدها مطالعه به بررسی بهترین شیوه پیشگیری و درمان سرماخوردگی پرداخت.

برخی شواهد نشان می‌دهد پروبیوتیک‌هایی که از باکتری‌های مفید موجود در ماست به حساب می‌آیند نیز در پیشگیری از سرماخوردگی موثرند. از سوی دیگر شواهدی در مورد تاثیر غرغره کردن با آب، ورزش کردن، مصرف سیر، گیاه جنسینگ، هومیوپاتی یا مصرف ویتامین D یا C برای پیشگیری از سرماخوردگی کاملا مشخص نیست.

علاوه بر این در درمان سرماخوردگی داروی آنتی‌هیستامین به خودی خود موثر نیست اما مصرف آن با دیگر داروهای مسکن و ضداحتقان تنها در کودکان بالای پنج سال و افراد بزرگسال مفید خواهد بود.

 در سرماخوردگی‌های همراه با سرفه نیز می‌توان با مصرف عسل پیش از خواب از شدت علائم بیماری کاست اما این شیوه در کودکان زیر یک سال به دلیل خطر مسمومیت بوتولیسم توصیه نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha