چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 104613

ابهام در ورود ریزگردهای آلوده به اورانیوم

سلامت نیوز : بحران زیست‌محیطی در ایران تنها به چند مورد محدود ختم نمی‌شود. در تازه‌ترین واکنش به موضوع آلودگی هوا محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به مرگ سالانه سه هزار شهروند تهرانی بر اثر آلودگی هوا گفت: متاسفانه روزانه در تهران هشت نفر به‌دلیل آلودگی هوا فوت می‌کنند. با این حال، آلودگی هوای کلانشهرها، خشک شدن تالاب‌ها و پدیده ریزگردها تنها تعداد معدودی از فجایع زیست‌محیطی است که زندگی اکثر شهروندان را به‌طور محسوسی تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ گفته می‌شود منبع ریزگردها در ایران بیشتر مناطق غرب وجنوب غربی كشور عراق است. آمار و ارقام ثبت شده از معضل ریزگرد‌ها، حکایت از آن دارد که از سه استانِ تحت تأثیر این پدیده در سال ۸۳، اکنون ۲۳ استان کشورمان با این مشکل دست به گریبان هستند. نفوذ گرد وغبار از مرزهای غربی و جنوب غرب كشور میزان آلودگی هوا را به چندین برابر حد مجاز رسانده كه آثار سوئی روی دستگاه‌های قلبی و تنفسی دارد. اما فاجعه به همین جا ختم نمی شود، دغدغه کارشناسان بهداشت وسلامت این است که آلودگی‌های شیمیایی مانند اورانیوم ضعیف شده ناشی از عملیات‌های نظامی دهه‌های اخیر در عراق ترکیب عادی ریزگردها، رس، نمک و... را به طور خطرناکی تغییر داده باشد.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آلودگی‌های ناشی از ریزگردها مشکلی است که در سال‌های گذشته به مشکل آلاینده‌ها و آلودگی هوا اضافه شده است و باید به‌طور جداگانه به آن رسیدگی کرد. معصومه ابتکار معتقد است علاوه بر فعالیت‌های داخل کشور اقدام‌هایی باید در عرصه بین الملل و توسط سازمانهای بین المللی و کشورهای همسایه صورت پذیرد تا منبع ریزگردها از بین برود؛ بخشی از معضل ریزگردها به منابع طبیعی، مهاربیابان‌زایی و مدیریت عرصه سرزمینی مربوط می‌شود و بخشی هم به دیگر کشورها مانند عراق مربوط است که در این زمینه همکاری‌ها شروع شده است و سازمان‌های بین‌المللی مشارکت دارند.

اظهارنظرهای ضدونقیض درباره ریزگردها

روز گذشته رئیس دانشگاه محیط زیست از احتمال ورود غبار آلوده به اورانیوم به ایران خبر داد. ایسنا نوشت؛ اصغر محمدی فاضل گفت: بررسی‌های ما از میکروفسیل‌های موجود در ریزگرد و گرد و غبار موجود در کشور نشان می‌دهد که این گرد و غبار از منطقه، شاخ آفریقا با استفاده از جریان هوا وارد کشورمان شده است. به گفته محمدی‌فاضل، این ریزگردها از مناطقی که در آن از اورانیوم ضعیف شده استفاده شده وارد ایران می‌شود. در عراق هم که کاملا تائید شده که از اورانیوم ضعیف شده استفاده شده است. به این ترتیب می‌توانیم نتیجه بگیریم که احتمال ورود غبار آلوده به اورانیوم وجود دارد. هنوز چند ساعتی از اعلام این خبر نگذشته بود که رئیس نظام ایمنی هسته‌ای کشور وجود هرگونه غبار آلوده به مواد رادیواکتیو به کشور را تکذیب کرد.

ناصر راست‌خواه درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر احتمال ورود غبار آلوده به اورانیوم به کشور گفت: اطمینان می‌دهم که چنین رویدادی را در کشور شاهد نبوده‌ایم. او با غیرکارشناسی دانستن اظهارات در اینباره گفت: برای روشن شدن ابعاد چنین اخباری سازمان انرژی اتمی بارها با قرار دادن دستگاه‌های مکنده بزرگ به آنالیز و اندازه‌گیزی غبار در نقاط مختلف اقدام کرده است و بعد از آزمایش به موردی از آلودگی به مواد رادیواکتیو برنخورده‌ایم. رئیس نظام ایمنی هسته‌ای کشور تاکید کرد: نباید با طرح چنین مباحثی بدون پشتوانه علمی و تخصصی افکار عمومی را نگران کرد. این درحالی است که عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در گفت‌وگو با‌ آرمان با تایید خبر ورود ریزگردهای آلوده به اورانیوم ضعیف شده گفت: در حال حاضر با مسائل بحران‌زا و نگران‌کننده زیست‌محیطی از همه اطراف به کشور هجوم آورده است.

تائید وجود اورانیوم در غبار توسط کارشناسان

در همین حال یک عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در گفت‌وگو با آرمان با بیان اینکه بیشترین بمبارانی که در عراق توسط امریکا انجام شد حاوی اورانیوم بود افزود: برخی از اثر این بمباران در زمین‌های عراق دفع شده بود که در قالب باران و یا در قالب بادها مهمان ناخوانده کشور ما شده است. به گفته پیرموذن پیش از این نیز چند کارشناس گزارش‌هایی مبنی بر ورود ریزگردهای حاوی اورانیوم ضعیف شده را به فراکسیون محیط زیست مجلس ارائه داده اند. او اظهار کرد: باید مبدا پخش اورانیوم مشخص شود و از همان جا جلوی آن گرفته شود، با تشکیل کنوانسیونی از سه کشور ایران، عراق و عربستان و همکاری این کشورها باید به این موضوع رسیدگی شود . او با بیان اینکه پدیده ریزگردها هم از شرق و هم غرب ایران را در خطر قرار داده است، افزود: علت اصلی این پدیده خشک شدن تالاب‌هاست که در صورت استمرار و عدم چاره‌سازی شاهد سونامی بارش باران نمک حتی در تهران خواهیم بود.

این نماینده مجلس معتقد است موضوع دیگری که باید به‌طور جدی مورد چاره‌جویی قرار گیرد بارش باران اسیدی ناشی از وجود 7هزار واحد آلاینده در تهران، خودروها و سوخت‌های غیرمجاز است. پیرموذن با اشاره به اینکه سالانه 5000 نفر بر اثر آلودگی هوا در کشور جان خود را از دست می‌دهند، عنوان کرد: یک‌سوم جمعیت کشور گرفتار بحران‌های زیست محیطی هستند. با تصویب لایحه به روز طرح جامع هوای پاک، مجلس در عین تصویب بودجه باید اعتبارات لازم را برای این مشکلات در نظر گیرد. به گفته او برای فرهنگ عمومی و ضرورت جلب مشارکت عمومی در رابطه با مسائل خسران‌زا نیز باید اعتبار درنظر گرفت و هم صدا و سیما و هم سایر کانون‌های خبری باید اطلاعات لازم را به مردم برسانند.

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی نیز در گفت‌وگو با آرمان وجود اورانیوم ضعیف شده در گرد و غبار را یک احتمال دانست که مطالعه اثبات شده‌ای در رابطه با آن وجود ندارد. ضیاءالدین شعاع با بیان اینکه منشا غبار وارد شده به ایران شمال غرب عراق تا بین‌النهرین است، گفت: در این منطقه جنگ اتفاق افتاده است و گلوله سربی و مواد منفجره همچنین در زمینه‌های آنجا باقی مانده است و طبیعتا هنگامی که از منطقه جنگی غباری وارد کشور می‌شود از همان منطقه نیز بارگیری آلودگی می‌کند. به گفته شعاع در 15 سال اخیر در منطقه چیزهایی تغییر کرده است که چنین بحران‌های زیست محیطی را رقم زده است. او خشک شدن تالاب‌های منطقه بین‌النهرین و رهاشدن زمین‌های کشاورزی علل اصلی چنین پدیده‌ای دانست. او ادامه داد: روش‌های مدیریتی ناصحیح آب دجله و فرات توسط ترکیه و عراق چنین مشکلاتی را به وجود آورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha