بهار فرا می‌رسید و همه در تكاپوی خانه تكانی و خرید عید و مهیا شدن برای سال جدید بودند اما هیچ چیز در او شوری بر نمی‌انگیخت.

بهار برای او بی‌حضور مادر ، زمستانی و سرد بود. به دنبال نگاه و كلام گرمی می‌گشت كه از این سرما به آن پناه برد.

آمارها حاكی از آن است كه در حال حاضر میزان طلاق در كشور به ‪ ۱۱‬درصد می رسد یعنی از هر ‪ ۱۰۰‬ازدواج ‪ ۱۱‬مورد منجر به طلاق می‌شود.

سالی كه گذشت ‪ ۳۰۳‬زوج در شهرستان بندرانزلی از یكدیگر جدا شدند كه این رقم نسبت به سال ماقبل ‪ ۱۲‬درصد رشد نشان می‌دهد.

این در حالی است كه به اعتقاد كارشناسان زیانهای ازدواج ناموفق به مراتب بیش از زیانهای حوادث رانندگی است.

فرار از منزل ، تمایل به مصرف مواد مخدر، افت تحصیلی ، پرخاشگری ، اضطراب و فشار روحی ،بحران سنی نوجوانی و خودكشی از جمله خطراتی است كه فرزندان طلاق را تهدید می‌كند.

به‌اعتقاد كارشناسان همانگونه كه رانندگی در خیابانها نیاز به فراگیری نحوه صحیح رانندگی و سپس كسب اجازه اداره راهنمایی و رانندگی و دریافت گواهینامه دارد ، افراد قبل از انتخاب همسر نیز باید نحوه همسریابی و پس از آن نیز اطلاعات لازم در مورد چگونگی یك زندگی مشترك را فرا بگیرند.

كارشناس پیشگیری اداره بهزیستی انزلی به ایرنا گفت: برنامه آموزش پیش از ازدواج از سال ‪ ۱۳۸۱‬در دفتر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی كشور به عنوان یك برنامه پیشگیرانه و ارتقایی در دستور قرار گرفت و طراحی و برنامه‌ریزی آن آغاز شد.

"فرحناز غفاری فر" اظهار داشت : هرچه بتوانیم از ازدواجهای ناموفق بكاهیم از طلاق ، همسرآزاری ، كودك آزاری ، خشونتهای خانوادگی ، فساد و فحشاء ، اعتیاد، فرزندان تك سرپرست و بی‌سرپرست كاسته‌ایم.

وی خاطرنشان كرد: ازدواجهای موفق همچنین احساس رضایتمندی و عزت نفس ، احترام و، انعطاف پذیری را در همسران و فرزندان آنها افزایش می‌دهد.

به گفته وی آموزش پیش از ازدواج سعی دارد ، پیش از آن كه افراد درگیر یك قرارداد مذهبی ، بین فردی ، اجتماعی ، اقتصادی و قانونی شوند، با وجوه مختلف این قرارداد آشنا شوند.

غفاری فر یاداور شد: بخشی از این آموزشها در گذشته در خانواده داده می شد اما تغییرات سریع دنیای كنونی و نیازهای جدید متعاقب آن باعث شده است كه بخشی از این آموزش‌ها در نهادهایی خارج از خانواده انجام شود .

این كارشناس خاطرنشان كرد: هرچند ، آموزش توسط خانواده منتفی نیست اما نیاز به آموزش توسط نهادی غیر از خانواده نیز شدیدا احساس می‌شود.

مسوول مركز مشاوره خانواده بندرانزلی در این‌باره به ایرنا گفت :
پارسال ‪ ۹۲‬زوج برای مشاوره از دادگستری به این مركز معرفی شدند.

" جواد طلسچی" اظهار داشت: اعتیاد، بیكاری همسر ، اختلاف سنی قابل توجه ، تفاوت فكری و فرهنگی زوجین، مجهول‌المكان بودن زوج، دخالت‌های اطرافیان و فقدان مهارتهای زندگی عوامل اصلی اختلاف زوجین است.

وی متذكر شد: گرچه طلاق تبعات بسیار بدی برای زوجین دارد این تبعات و اثرات سوء در فرزندان بسیار بیشتر است .

وی افزود: برای پیشگیری از طلاق ، آموزش مهارتهای زندگی اعم از معیارها و نحوه انتخاب همسر، بچه‌دار شدن، دوران بارداری اجباری شود.

این كارشناس خاطرنشان كرد: با توجه به آسیب‌های اجتماعی پس از طلاق باید هم برای زوجین و هم برای فرزندان كنترل و مشاوره باشد.

مسوول مركز مشاوره خانواده انزلی تاكید كرد: باید طرحی باشد كه بچه‌های طلاق به‌طور مستمر تحت كنترل مشاور باشند و از لحاظ عاطفی، تحصیلی، اجتماعی تا دوران اشتغال خودشان مورد مشاوره قرار گیرند.

طلسچی با اشاره به این كه بسیاری از طلاقها در سالهای اولیه بعد از ازدواج صورت می‌گیرد، گفت : مسوولان باید عامل بازدارنده‌ای برای این مساله بیابند تا زوجین با نخستین اختلاف و از روی احساس تصمیم به جدا شدن نگیرند.

به گفته وی بسیاری از افرادی كه به سرعت و تحت تاثیر احساس اقدام به جدایی می‌كنند ، از اقدام خود پشیمان می‌شوند ولی معمولا در این شرایط زنان یا با این تفكر كه آبرویشان ریخته از بازگشت خودداری می‌كنند و در برخی موارد نیز ازدواج مجدد صورت گرفته است .

مسوول مركز مشاوره خانواده انزلی یاداور شد: از هر ‪ ۱۰‬زوجی كه به این مركز مراجعه كرده‌اند حداقل سه مورد منجر به سازش شده كه عمدتا نیز خود معرف هستند.

وی تصریح كرد: تمامی كارهای مشاوره ، روانپزشكی و مشاوره حقوقی در این مراكز رایگان است .

" امین حق ره " كارشناس مشاوره خانواده‌اظهار داشت: در برخی خانواده‌ها اختلاف آنقدر زیاد و تبعات و اثرات سوء آن بر زوجین و بویژه فرزندان چنان حاد است كه ما به رغم میلمان آنان را به جدایی توصیه می‌كنیم .

وی تصریح كرد: فرزندان در این گونه خانواده‌ها دچار نوعی سردرگمی و آشفتگی ذهنی و رفتاری می‌شوند.

حق ره در ادامه گفت: اغلب كسانی كه به دلیل تخلفات گوناگون در زندان بسر می‌برند مدعی‌اند كه در خانواده‌های دچار بحران زندگی كرده و یا فرزند طلاقند.

وی متذكر شد: این زنجیره همچنان ادامه می‌یابد یعنی بسیاری از كسانی كه به زندان می‌افتند ، دچار اختلافات خانوادگی و جدایی نیز می‌شوند.

اما خود جوانان یكی از مشكلات موجود در انتخاب مناسب همسر را فقدان وجود امكان آشنایی صحیح می‌دانند.

به‌گفته‌آنان، با توجه به عرف و سنت جامعه جوانان یا مجبور می‌شوند بدون آشنایی پیوند ازدواج ببندند ، یا پنهانی با یكدیگر دیدار كنند كه در هر دو صورت عاقبت چندان خوشی ندارد.

دین اسلام ، طلاق را امری بسیار مذموم و مورد نكوهش می‌داند و بر اهمیت تحكیم بنیان خانواده تاكید دارد.

مسوولان باید با توجه به این آموزه‌ها و با درك شرایط روز تا حد امكان از طلاق پیشگیری كنند.

رسانه فراگیری چون صدا و سیما ، آموزش در مدارس و دانشگاهها ، افزایش كمی و كیفی مراكز مشاوره دولتی ، در كنار فراهم كردن شرایط اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی ازدواج از جمله راهكارهایی است كه می‌تواند در كاهش اختلافات خانوادگی و طلاق موثر باشد.

به یاد داشته باشیم در این بخش نیز همچون امور بهداشت و درمان پیشگیری بسیار بهتر، راحت تر و به لحاظ روحی و تبعات سوء اجتماعی كم هزینه تر از درمان است .

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha