چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 104620

سلامت نیوز : از زمانی که خبر انتشار لیست اسامی 14 نفر از پزشکان منتشر شد، مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده‌ام. این کار نادرست بوده است، همانطور که می‌دانیم در تمام گروه‌هایی که در ایران کار می‌کنند مانند معلمان، پزشکان و کارمندان و دیگر مشاغل افرادی هستند که مرتکب خطا می‌شوند، اما تا به حال هیچ‌گاه ندیده‌ایم قبل از اینکه جرم کسی ثابت شود و پیش از برگزاری دادگاه و بدون حکم قاضی اسامی این افراد را اعلام کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ اقدامی که اکنون صورت گرفته و اسامی برخی پزشکان را بدون مجرم شناخته‌شدن آنها منتشر کرده اقدامی خلاف و غیرقانونی است. همچنین شکایت از هفت مورد از این 14مورد اصلا وارد نبوده است؛ به‌طوری که پزشک نام‌برده یا در ایران نیست یا در رشته مطرح شده، فعال نیست و به همین دلیل شکایت از این هفت نفر لغو شده است. هفت نفر دیگر نیز هنوز دادگاهی برایشان تشکیل نشده است که بدانیم گناهکار هستند یا خیر. ما هیچ‌وقت نمی‌گوییم که در حوزه پزشکی خلافی تا به حال صورت نگرفته است، اما معتقدیم اینهایی که اسمشان منتشر شده است، خلافی انجام نداده اند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید به سراغ پزشکانی برود که مرتکب خطا می‌شوند و در حق مردم اجحاف می‌کنند.

ما در نظام پزشکی نظارت کامل بر اعمال پزشکان داریم و با مواردی که خطایی انجام شده است، برخورد می‌کنیم. برای مثال هفته گذشته نظام‌پزشکی اقدام به بستن مطب سه پزشک کرد که مرتکب خطا شده بودند. سوال من این است که انتشار اسامی بدون اینکه دادگاهی در کار باشد چه نتیجه‌ای خواهد داشت و چه مشکلی را حل خواهد کرد؟ بسیاری از پزشکان که تحصیلکرده‌های خارج از ایران هستند در ایران خدماتی می‌دهند که اگر همان خدمات را در کشورهای دیگر بخواهند ارائه دهند، هزینه‌های به‌مراتب بالاتری برای بیماران خواهد داشت و پزشکان نیز دستمزد بیشتری دریافت می‌کنند. یک پزشک در ایران با 1500 دلار عمل جراحی را انجام می‌دهد که اگر بخواهد در آمریکا همان عمل را انجام دهد، دستمزدش هزاران دلار می‌شود. یکی از پزشکانی که نامش در لیست منتشر شده است جراحی پیوند دست با 5 میلیون تومان انجام داده است و مدت 9 ساعت در اتاق جراحی با یک تیم 7‌نفره بوده است، این پزشک اگر می‌خواست همین جراحی را در کشوری دیگر انجام دهد، 300 هزار دلار باید دستمزد می‌گرفت. علاوه بر این، موضوع مهم‌تر اینکه هیچ‌کدام از این پزشکان شاکی خصوصی ندارند. پزشکانی هستند که موقعیت‌های بسیار خوبی در کشورهای دیگر داشته‌اند اما به‌دلیل احساس مسئولیتی که می‌کرده‌اند در ایران مانده‌اند.

چنین برخوردهایی با چنین پزشکانی درست نیست. به‌نظرم یکسری مسائل سیاسی پشت این قضیه قرار دارد. ممکن است افرادی باشند که با وزیر بهداشت بد باشند و هدفشان این باشد که به هر نحوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را بکوبند. جامعه پزشکی کشور باید نسبت به این نوع مسائل احساس مسئولیت داشته باشد. انجمن‌های پزشکی کارشان تنها این نیست که به برگزاری همایش و کنگره بپردازند بلکه باید برای دفاع از پزشکان نیز اقداماتی انجام دهند، اعلامیه صادر کنند و در جلسات شرکت کنند. همچنین این انجمن‌ها باید تعامل با وزارت بهداشت و مجلس را به‌طور دائم ادامه دهند. روسای انجمن‌های پزشکی کارشان تنها ریاست نیست، همان‌طور که مسئولیت رسیدگی به موارد خطا را دارند، از طرفی دیگر هم وظیفه دفاع از پزشکان را دارند. افرادی که در انجمن‌های پزشکی مسئولیتی بر عهده دارند نباید به‌خاطر از دست‌دادن پست خود بترسند. بسیاری از انجمن‌های پزشکی در موردی که اکنون پیش آمده سکوت کرده‌اند و صدایی از آنها شنیده نمی‌شود. درحال حاضر توپ را به زمین جامعه پزشکی انداخته‌اند باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقی می‌افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha