رییس سازمان نظام پزشکی کشور با تاکید بر اینکه با روی کار آمدن دولت یازدهم، گفتمان جبرآمیز با پزشکان تغییر کرده است؛ انتشار اسامی پزشکان زیرمیزی بگیر را عقده گشایی رسانه ای دانست.

انتشار اسامی پزشکان زیرمیزی بگیر عقده‌گشایی رسانه‌‌ ای بود

سلامت نیوز: رییس سازمان نظام پزشکی کشور با تاکید بر اینکه با روی کار آمدن دولت یازدهم، گفتمان جبرآمیز با پزشکان تغییر کرده است؛ انتشار اسامی پزشکان زیرمیزی بگیر را عقده گشایی رسانه ای دانست.


به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، دکتر علیرضا زالی در نخستین همایش شاغلین حرفه‌ های پزشکی که از صبح امروز(چهارشنبه) در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی آغاز به کار کرد ،گفت:« متاسفانه جامعه پزشکی کشور مورد هجمه رسانه‌ای قرار گرفت، اما صلابت و افتخار جامعه پزشکی فزون‌تر از این برخوردها است. در آستانه دهه فجر قرار داریم و اگر اطبا نبودند امروز در بسیاری از دستاوردهای علمی نوین کشور پیش قراول نبودیم.»


رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه در همین کشور در گذشته بیمارانمان را به دست پزشکانی می‌سپردیم که هم زبان مردم ما نبودند و پول خوبی هم به آنها می‌دادیم ،گفت:« در صورتی که امروز پزشکان ما در محروم‌ترین نقاط کشور مستقر هستند و از ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم فروگذاری نمی‌کنند. »


رییس کل سازمان نظام پزشکی افزود: «مگر می‌شد بدون همت بلند جامعه گران سنگ پزشکی، به کسب رتبه‌ برتر جهانی دست یابیم. این کمال کفران نعمت است که بخواهیم اینگونه با این جامعه گران سنگ برخورد کنیم. همه مردم مرهون همت جامعه پزشکی هستند که در سخت‌ترین شرایط تحریمی کشور ایستادگی کرده‌اند. به جز مقوله دارو که بر مردم فشار آورد؛‌ مگر مردم ما از قبل ارائه خدمات بهداشتی و درمانی احساس خطر کردند و کاستی ایجاد شد.»


وی خاطرنشان کرد:« پزشکان ما نه تنها کم نگذاشته‌اند، بلکه علاوه بر ارائه خدمت به مردم کشورمان، از طریق کانال‌های رسمی به بیش از 100 هزار نفر از مردم کشورهای دیگر، خدمات فاخر بهداشتی درمانی ارائه دادیم در حالی که در کشوری چون عراق، با اوج گرفتن مشکلات، شبکه بهداشتی درمانی‌شان متلاشی شد. اما در ایران این اتفاق نیفتاد. آیا این گونه برخوردها کفران نعمت نیست.»


دکتر زالی تاکید کرد:« این اظهارنظر نابخردانه‌ای است که تصور کنیم که همه مشکلات نظام سلامت با حمله به جامعه پزشکی حل می‌شود. با روی کار آمدن دولت یازدهم، گفتمان جبرآمیز با پزشکان تغییر کرده است؛ در حالی که تریبون‌های رسمی طی هشت سال گذشته با هر شکلی جامعه پزشکی را مورد هجمه قرار دادند. اما امروز با همراهی وزیر بهداشت، گفتمان مبتنی بر احترام با جامعه پزشکی در جریان است و برخی از این گفتار ناخرسند هستند.»


وی با بیان اینکه با همراهی مجموعه نظام پزشکی، وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی به تدریج آثار خوبی از تغییرات بودجه‌ای در عرصه بهداشت و درمان در حال آشکار شدن است، گفت:« پرداختن به موضوعی چون انتشار اسامی پزشکان زیرمیزی‌ بگیر، عقده‌گشایی رسانه‌ای از جامعه پزشکی بود که فایده‌ای هم نمی‌تواند داشته باشد.»


رییس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به شرایط  دشوار پزشکان در مناطق محروم گفت:« امروز این گروه علی‌رغم اینکه ایثارگرانه در حال ارائه خدمت به مردم در مناطق محروم هستند، اما به علت وضعیت نامناسب اقتصادی، حدود 2000 پزشک روستایی ما از مدار ارائه خدمت خارج شده اند؛ چراکه دریافتی بسیار ناچیزی داشته‌اند و شرایط کاری آنها بسیار سخت بود. برخی پزشکان حدود 12-8 ماه است که مطالبات و کارانه خود را دریافت نکرده‌اند. چرا با قشر فرهیخته پزشکی که پیشقراول خودکفایی علمی بوده‌اند، این گونه برخورد می‌کنیم؟»


وی با بیان اینکه بر اساس آخرین پژوهش میدانی در کشور ، پزشکان هنوز هم محبوب‌ترین اقشار جامعه هستند؛ گفت:« محبت پزشکان در دل مردم حک شده است و از شاکله قوی برخوردار است؛ به گونه‌ای که کارهای سخیف و نابخردانه رسانه‌ای علیه آنها، راهی به جایی نخواهد برد.»


دکتر زالی با ابراز خرسندی از اینکه امروز مفهوم مسؤلیت‌پذیری اجتماعی در جامعه پزشکی در حال نهادینه شدن است، گفت:« امروز بالغ بر 6400 خدمت مختلف در بهترین شرایط و کیفیت ارائه می‌دهیم که البته ممکن است خطایی نیز در این روند رخ دهد که در این صورت مراجع ذیصلاح به آن رسیدگی می‌کنند. امروز سازمان نظام پزشکی راهبرد خود را حمایت از مردم قرار داده است و اینکه بر واقعی شدن تعرفه‌ها تاکید می‌کند، به همین امر بازمی‌گردد.هر گونه هیجان‌زدگی رسانه‌ای به جز آسیب‌های مقطعی، هیچ راهبرد علاج جویانه‌ای ندارد.»

 

وی با اشاره به دیدارهای اعضای جامعه پزشکی با مقام معظم رهبری گفت: «ترجیع‌بند فرمایشات ایشان همواره دو نکته بود؛ نخست قرار گرفتن سلامت در اولویت‌های نخست بودجه‌ای کشور و دیگری تقدس جامعه پزشکی است. آیا ما در این گونه موارد به ایشان تأسی می‌کنیم؟ جامعه پزشکی علی‌رغم اینکه امروز با مشکلات بسیاری از مالیات و عوارض گرفته تا تعرفه و تعزیرات روبرو است و یک فضای مطلوب برای آنها فراهم نیست، با این حال خدمت‌رسانی به مردم را تعطیل نکرده است.»


رییس سازمان نظام پزشکی در پایان تاکید کرد:« نظام پزشکی با خودپالایشی،‌ چند نفر معدود خطاکار را که تعداد آنها از انگشتان دست فراتر نمی‌رود، از چهره جامعه پزشکی خواهد زدود. »

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha