چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۸
کد خبر: 104626

موفق‌ترین روش‌های ترک اعتیاد

سلامت نیوز : مدیر جمعیت ترک اعتیاد آفتاب با اشاره به این که در درمان های نگهدارنده بیش از 80 درصد موفقیت می بینیم و بیمار دیگر به ماده مصرفی قبلی باز نمی‌گردد، می گوید:«داروی متادون بیش از 70 سال است که در دنیا مصرف می شود و دارویی فوق العاده سالمی است. تا به حال عارضه های کبدی ،کلیوی و .. گزارش نشده است. درباره این دارو شایعات زیادی دیده می شود مبنا بر اینکه اعتیاد به این دارو از مواد مخدر بدتر است یا عوارض جسمی دارد. این شایعات بیشتر توسط کسانی است که مواد مخدر توزیع می کنند یا به درمانهای پرهیز مدار اعتقاد دارند.»

دکتر محمدعلی شهرکی در گفتگو با سلامانه، می‌افزاید:«اگر برای ما مقدور بود که 40 درصد از معتادان را تحت درمان متادون قرار دهیم دیگر قاچاق مواد مخدر برای سوداگران سود بخش نبود و صنعت مواد مخدر با شکست روبرو می شد. متادون به صورت قرص و شربت تجویز می شود. این دارو محدودیت مصرف ندارد چون اعتیاد بیماری مزمنی است و فردی به مدت 40 سال ممکن است معتاد باشد.»

وی با بیان این که هر فرد معتادی حداقل زمانی که طول می کشد تا به زندگی عادی برگردد، 6 ماه است، می‌گوید:«اما بعد از آن و با قطع دارو ممکن است دوباره به سوی ماده مخدر سوق پیداکند. پس ما باید سود و زیان را بسنجیم که مشخص شود این شخص برای تداوم درمان و عدم بازگشت به مواد مخدر، نمره خوبی را کسب خواهد کرد یا نه. در این موارد و  برای کسب موفقیت در کارمان سعی می کنیم که ریسک نکنیم.»

به گفته این روانپزشک داروی دیگری که برای معتادان استفاده می شود، بوکسا مورفین است که به صورت قرص های زیر زبانی استفاده می شود و دارویی است که جدیدتر بوده و عملکردی مشابه با متادون دارد. گرچه هم مخدر و هم ضد مخدر محسوب می شود. کارکردن با این دارو نیاز به آگاهی پزشک دارد و بیمار نیز باید همکاری خوبی داشته و از سطح هوشی خوب و بالایی بر خوردار باشد.

به گفته دکتر شهرکی داروی سوم برای درمان نگهدارنده که اخیرا هم استفاده می شود داروی شربت تریاک است. این دارو در ایران تولید می شود و میزان موفقیت آن با تحقیقاتی که صورت گرفته می تواند با متادون رقابت کند.

وی در پایان خاطرنشان می کند:«گاهی در سم زدایی ها از مواد مخدر هم کمک می کنیم یعنی مقداری شربت تریاک یا متادون به فرد معتاد می دهیم و به تدریج میزان آن را کم کرده و قطع می کنیم اما نکته مهم این است که درمان اعتیاد صرفا موارد گفته شده نمی باشد. برای درمان کامل علاوه بر درمان طبی باید آموزش هایی به معتادان داده شود و بتوانیم و با مشاوره های روانپزشکی در شخصیت آنها نیز تاثیر گذار باشیم. در غیر این صورت با شکست مواجه خواهیم شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha