چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 104632

سلامت نیوز : بعضی از خانم ها رژیم های غذایی سختی اتخاذ می کنند و با رعایت همان رژیم تصمیم به بارداری می گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ در این شرایط صرف نظر از تشویش های ذهنی، مادر دوران بارداری آرامی را تجربه نمی کند و چه بسا مشکلاتی را برای خود و فرزندش به وجود می آورد.

در مواردی نیز مادران پس از وضع حمل و در دوره ای که نوزاد نیاز به شیر مادر دارد، به طور خودسرانه رژیم لاغری می گیرند یا حتی به اشتباه کودکشان را با شیر خشک تغذیه می کنند تا بتوانند به سرعت رژیم لاغری بگیرند غافل از این که شیردهی کودک نقش موثری در کاهش وزن مادر دارد. اما خوب است تا نظر یک کارشناس را درباره رژیم گرفتن، اضافه وزن در دوران بارداری و شیردهی بدانیم.افزایش وزن مادر در دوران بارداری، به شرایط وی قبل از بارداری بستگی دارد. اگر مادر قبل از بارداری، وزن طبیعی داشته باشد در دوران بارداری اضافه وزن طبیعی وی بین ۱۱ تا ۱۵ کیلوگرم است. نکته قابل توجه این است که مادر باردار باید از تمام گروه های غذایی مانند گوشت،

حبوبات، غلات، سبزی و میوه ها و چربی ها استفاده کند اما متاسفانه برخی از مادران باردار به دلیل اهمیت دادن افراطی به ظاهر خود و نگرانی از افزایش وزن، بعضی از گروه های غذایی مانند چربی ها و غلات را از برنامه غذایی شان حذف می کنند و یا میزان مصرف آن را کاهش می دهند که این امر می تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد. حسین ملکی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با بیان این مطالب به خراسان می گوید: مادر باردار باید با گنجاندن همه گروه های غذایی در برنامه روزانه خود، حدود ۳۰۰ کیلو کالری اضافه دریافت کند و این بدان معنی نیست که مادر باردار باید دو برابر دیگران غذا بخورد؛ بلکه در همه شرایط رعایت اعتدال ضروری است. وی می افزاید: البته تهوع بارداری ممکن است در روند افزایش وزن مادر باردار اختلال ایجاد کند به شکلی که حتی در بعضی موارد ممکن است مادر باردار در سه ماهه اول وزن کم کند که این امر از عوارض دوران بارداری است و باید با آن مقابله کرد.این کارشناس تغذیه می گوید: مادر باردار باید از هر ۵ گروه غذایی در ۳ وعده اصلی و در میان وعده استفاده کند. در میان وعده ها می توان از لبنیات، غلات یا پروتئین استفاده کرد.

وی می افزاید: مادر باید از چند ماه قبل از بارداری، رژیم کاهش وزن خود را کنار بگذارد و با مصرف متعادل از همه گروه های غذایی، مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کند.در مواردی ممکن است خانمی برای افزایش میزان باروری نیاز به کاهش وزن داشته باشد که این رژیم هم ماه ها قبل از تصمیم به بارداری داده می شود؛ وقتی خانم به وزن ایده آل رسید می تواند باردار شود که در این شرایط هم نباید از حدود ۳ تا ۴ ماه قبل از بارداری رژیم کاهش وزن داشته باشد.درباره دوران شیردهی نیز باید گفت اگر شیردهی مادر مرتب باشد، مقداری از اندوخته چربی در بدن وی، صرف تامین انرژی می شود و مادر دچار کاهش وزن خواهد شد. مادر شیرده نسبت به مادر باردار نیاز به انرژی بیشتری دارد. به بیان دیگر اگر مادر باردار نیاز به دریافت ۳۰۰ کیلوکالری اضافه داشته باشد، مادر شیرده باید ۵۰۰ کیلوکالری اضافه دریافت کند؛ بنابراین شیردهی منظم مقداری از اضافه وزن را کاهش می دهد.کسانی که اصرار بر کاهش وزن دارند، می توانند از ۶ تا ۷ ماهگی [زمانی که کودک غذای کمکی مصرف می کند] با نظر متخصص رژیم ملایم داشته باشند. اما به مادران شیرده توصیه می شود پیش از آن به فکر رژیم و کاهش وزن نباشند زیرا شیردهی منظم باعث کاهش وزن خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha