چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۸
کد خبر: 104638

سلامت نیوز : آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده که موقع خم کردن زانویتان، مفصل آن صدا دهد؟ هم چنین موقع شکستن انگشتان دست نیز چنین صدایی را می شنوید. وقتی شما انگشتان خود را می شکنید، چه چیزی باعث ایجاد صدا می شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ مفاصل بند انگشتان دست، زانو، قوزک پا، کمر و گردن موقع به اصطلاح شکستن، صدا می دهند. دلایل مختلفی باعث بروز این صداها می شود:

خارج شدن گازها:

دانشمندان می گویند مایع شفافی در مفاصل بدن شما وجود دارد که همانند یک روغن عمل کرده و باعث لغزیدن مناسب مفاصل روی هم می شود (یعنی مفاصل را روغن کاری می کند). این مایع لغزنده درون یک پوشش (کپسول) است و حاوی گازهای اکسیژن، نیتروژن و دی اکسید کربن است.

موقع شکستن انگشتان دست، مفصل انگشت تا آخرین حد خودش باز می شود. در حقیقت وقتی شما مفصل خود را به اصطلاح می شکنید، باعث کشیدگی کپسول مفصل می شوید و در نتیجه گازهای محلول از این مایع جدا شده و سریعاً خارج می شوند و حباب هایی را تشکیل می دهند. تولید این حباب ها باعث ایجاد صدا می شود.

برای صدا کردن مجدد همان مفصل، باید صبر کنید تا گازهای خارج شده به مایع مفصلی برگردند . . . . . . 

شیرین زمانی فوق تخصص ارتوپدی کودکان در گفتگویی اعلام کرد: وقتی انگشتان حرکت می‌کنند، در مفصل‌های آنها حباب‌هایی ایجاد می‌شود که ترکیدن این حباب‌ها صدا ایجاد می‌کند.

وی از ترکیدن این حباب‌ها به قولنج انگشتان اشاره کرد و افزود: بعضی از مردم به انجام این کار فکر می‌کنند خستگی انگشتان و دست از بین می‌رود و احساس خوشایندی به آنها دست می‌دهد.

زمانی با بیان این که به مرور زمان عوارض و آسیب‌هایی در انگشتان ایجاد می‌شود گفت: نشان داده شده است که با تکرار این عمل کم‌کم به غضروف بند‌های مفصل انگشتان آسیب‌هایی زده و توصیه می‌شود که این کاررا انجام ندهند.

فوق تخصص ارتوپدی کودکان درباره روش‌های جایگزین این روش برای رفع خستگی و به دست آوردن حس خوشایند در انگشتان گفت: این افراد و به خصوص کسانی که با دست زیاد کار می‌کنند مثل تایپیست‌ها می‌توانند به متخصص ارتوپدی یا فیزیوتراپ مراجعه کنند و حرکت‌های ورزشی انگشتان دست را آموزش ببینند که سالم است و احساس خستگی نیز از بین می‌رود.

وی به عوارض این روش در دراز مدت اشاره کرد و اظهار داشت: در زمان طولانی غضروف مفصل از بین رفته و بدن که قادر به ساختن غضروف مجدد نیست به جای آن استخوان اضافه می‌سازد که مفصل انگشتان ظاهری زشت پیدا می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha