چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۶
کد خبر: 104639

سلامت نیوز :دکتر معصومه ابتکار، معاون رییس‌جمهوری در هشتمین همایش مدیریت سبز ایران افزود: در دولت تدبیر و امید رویکرد بهینه سازی مصرف انرژی، استفاده از انرژی‌های پاک و تغییر سیستم‌ها و فناوری‌های موجود وجود دارد که به همین دلیل سال آینده نیروگاه‌هایی که با راندمان پایین کار می‌کنند تا ترکیبی شدن راندمان بالاتری خواهند داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ وی ادامه داد: همچنین در این دولت لایحه هدفمندی با رویکرد زیست محیطی برای اولین بار در کشور دنبال می‌شود که امیدواریم هدفمندی یارانه‌ها را با نگاه راهبردی، موثر و آینده نگر پیش ببریم.

معاون رییس جمهوری تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم بحران آلودگی هوا را در شهرهای بزرگ که سلامت شهروندان را تهدید می‌کند از طریق صرفه جویی بیشتر مصرف انرژی و بالا بردن راندمان‌ها حل کنیم و رویکرد مدیریت سبز از سطح دولتی گرفته تا بخش خصوصی در همه ارگان‌ها و نهادهایی که درگیر با اقتصاد هستند ایجاد شود.

ابتکار ادامه داد: اگر نتوانیم روش‌های مدیریتی موثری را برای هم‌افزایی و جلب مشارکت همه اقشار جامعه با حضور همه ذینفعان در تمام سطوح ایجاد کنیم و محیط زیست را مدیریت کنیم نباید انتظار داشته باشیم که مشکلات نیز حل شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه نمی‌توان انتظار داشت دولت یا یک دستگاه مشکلات زیست محیطی را حل کرده و یا معجزه‌ای در این روند رخ دهد، افزود: مسائل موجود تنها از طریق اراده مشترک، ارتقای آگاهی و تغییر رویکردها حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه موضوع محیط زیست یک مقوله جهانی است افزود: نباید برای این موضوع حد و مرز جغرافیایی، سیاسی، ملی و فرهنگی قائل شد چرا که این مساله ارتباط تنگاتنگی با موضوعاتی همچون صلح و عدالت دارد.

معاون رییس جمهوری اضافه کرد:‌ امروز در دنیا عمیقا به دلیل فقدان اخلاقیات یا وجدان زیست محیطی دچار آسیب‌های بسیاری شده‌ایم و به سمتی پیش می‌رویم که نیازمند یک تغییر رویکرد جدی و تحولی اساسی در مناسبات و معادلات است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تغییرات آب و هوایی و مسائل مربوط به تنوع زیستی از جمله بحران‌هایی هستند که بدون تردید زندگی بشر بر روی کره مسکون را تغییر خواهند داد و اگر نتوانیم حکمروایی اخلاقی را در موضوعات زیست محیطی دنیا برقرار کنیم فرزندان ما با چالش‌های روز افزون بسیاری بیش از آنچه که ما در حال حاضر با آن مواجه هستیم مواجه خواهند بود و گذشتگانشان را مقصر این مساله خواهند دانست.

ابتکار با بیان اینکه امروز دنیا نیازمند فداکاری، نگاه عدالت محور و پاسخگویی است افزود: کسانی که مسئولیتی را بر عهده می‌گیرند باید در مقابل عملکرد زیست محیطی‌شان پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: هر کس که در ابعاد اقتصادی و توسعه‌ای مسئولیتی را بر عهده بگیرد یک مسئولیت اجتماعی در قبال محیط زیست دارد چرا که محیط زیست با عقل، عدالت، صلح و پایداری جوامع که بحران‌های اساسی جامعه ما هستند با این موضوع ارتباط مستقیم دارند.

ابتکار با اشاره به دریافت جایزه جهانی بنیاد انرژی اظهار کرد: امروز اگر از کسی قدردانی شود به دلیل کار و تفکر جمعی است.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: پشتیبانی تشکل‌های مردم نهاد، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، رسانه‌ها، اندیشمندان، محققین و فرهیختگانی که تصمیمات با پشتوانه نگاه عالمانه آنها گرفته می‌شوند در این مسیر بسیار مهم است همچنین کارشناسان، محیط بانان، جنگل‌بانان و یا حتی رفتگران و یا سایر کسانی که در خود عرصه اقدام کرده‌اند، در این حرکت جمعی بسیار مهم هستند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: استقبال از نقد، تنوع دیدگاه‌ها، وسعت تنوع فرهنگی و فکری جامعه بسیار با اهمیت است چرا که شاید از دل این دیدگاه‌ها تحول عظیمی اتفاق بیفتد و بتوانیم روندهای مخرب و ناپایدار کنونی را متوقف کنیم.

ابتکار تصریح کرد: تحولات سیاسی که در سال جاری با حضور همه مردم به وجود آمد فضا را فراهم کرد که این تحول در نگاه اجتماعی هم به وجود بیاید و محیط زیست یک بار دیگر در کشور اولویت پیدا کرده و مورد توجه صاحب‌نظران، سیاست مداران و تصمیم گیران قرار گیرد و به طور جدی به بحران‌هایی که فراروی ماست توجه کنیم.

وی با بیان اینکه باید تبادل تجربه را به عنوان اصل قرار دهیم، افزود: متاسفانه ایران بدترین الگوی مصرف انرژی را طی سالهای گذشته داشته است که یکی از دلایل آن یارانه‌ها بود. چرا که اگر مبنای تحولات اقتصادی را بر یارانه‌ها بگذاریم و قیمت گذاری انرژی بر این اساس انجام شود، باعث خواهد شد نه تنها بسیاری از سرمایه‌ها را به شکل نادرست استفاده کنیم بلکه رتبه بسیار بدی در بحث تولید گازهای گلخانه‌ای و آلودگی محیط زیست داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha