پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10464

حالا كه ژاپنی‌ها هم فكری به حال كوتاهی قدشان كرده‌اند، ما ایرانی‌ها باید برای آمار‌های‌ سوء تغذیه و كوتاهی قد ایرانیان افسوس بخوریم.

طبق معمول هیچ كار پژوهشی و تحقیقاتی در این مورد صورت نگرفته، اما این حقیقت آشكار است كه استقبال از غذاهایی با ارزش غذایی كمتر و در واقع تغییر در شیوه زندگی و تغذیه مردم، تهدیدكننده است و بر كسی پوشیده نیست؛ مساله‌ای كه از سوی دكتر مظهری، رئیس انجمن تغذیه ایران مورد تایید قرار می‌گیرد.
او به جام‌جم می‌گوید: استقبال از غذاهای آماده (فست‌فودها) زیاد شده و استفاده از سفره خانواده كاهش یافته است، حتی در برخی خانواده‌ها مصرف هفتگی لبنیات و سبزیجات هم وجود ندارد.مظهری در كنار عامل ژنتیك و وراثت بر تاثیر این عوامل بر قد و وزن كودكان و جوانان تاكید می‌كند.

به گفته او، متاسفانه آمار دقیقی وجود ندارد و معمولا آمار به شكل مقطعی و تحقیقات محدود اعلام می‌شود اما سوء تغذیه در 800 هزار كودك ایرانی خصوصا در برخی مناطق و استان‌های كشور وجود دارد.

فست‌فودها كبد را از كار می‌اندازد

همچنین مطالعات جدید دانشمندان نشان می‌دهد، یك ماه استفاده متناوب از غذاهای آماده (فست‌فود)‌ و انجام ندادن هیچ نرمشی میزان تشكیل آنزیم‌های تاثیرگذارتر بر از كار افتادن كبد را افزایش می‌دهد. بر اساس این مطالعه، افرادی كه از شرایط جسمانی سالمی برخوردارند، در صورتی كه روزانه از دو وعده غذای فست‌فود استفاده كنند، در مدت یك ماه وزن آنها حدود 6 كیلو و نیم بیشتر می‌شود.همچنین مصرف زیاد غذاهای آماده، موجب می‌شود حجم آنزیم معروف به ALT كه در از كار افتادن كبد بسیار تاثیرگذار است، در بدن افراد افزایش یابد به نحوی كه این آنزیم در مدت فقط یك ماه در بدن افراد 4 برابر افزایش می‌یابد.

به گفته دانشمندان، نه فقط چربی موجود در ساندویچ، بلكه شیرینی موجود در نوشیدنی‌ها نیز در تشدید این معضل تاثیرگذار هستند.

خوشا به حالت ای روستایی!

استفاده از مواد غذایی كم‌ارزش روز به روز در حال افزایش است، به حدی كه آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد قد كودكان روستایی نسبت به سال‌های قبل كوتاه‌تر و وزن آنان كمتر شده است.

رئیس جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران می‌گوید: اگر این سوء تغذیه ناشی از مصرف پفك، چیپس و سوسیس و كالباس و نوشابه‌های گازدار و انواع غذاهای آماده ادامه یابد، در سال‌های آینده این لاغری و سوء تغذیه به كوتاهی قد كودكان در شهرهای بزرگ‌تر هم رسیده و موجب تغییر قد و وزن ایرانی‌ها خواهد شد.

دكتر ایرج خسرونیا به مهر می‌گوید: متاسفانه در سال‌های اخیر به علت تغییر فرهنگ غذایی و تغییرات آب و هوایی، بیماری‌های جدیدی بویژه بیماری‌های غیرواگیر گریبانگیر مردم شده است و تعداد زیادی از مردم به علت بیماری قلبی و عروقی، دیابت، ناراحتی‌های دستگاه گوارش بویژه سرطان‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

به گفته او، فرهنگ غذایی مردم طی 30 سال اخیر چنان تغییر شگرفی كرده كه اغلب خانواده‌ها بویژه خانواده‌هایی كه در شهرستان‌های بزرگ زندگی می‌كنند به غذاهای آماده و غذاهای فریزری روی آورده‌اند كه خود باعث ایجاد بیماری‌های گوناگون بویژه چاقی، دیابت، تنگی عروق و سرطان‌های مختلف می‌شود.خسرونیا تاكید می‌كند: برای نگهداری غذاها در فریزر برخی كارخانه‌ها مجبورند موادی را به مواد غذایی اضافه كنند تا از تغییر رنگ و بوی آن جلوگیری كنند، متاسفانه این مواد سرطان‌زا هستند كه از طریق دستگاه گوارش جذب بدن می‌شوند و با تاثیر بر مخاط دستگاه گوارش و سلول‌های مغز استخوان و سلول‌های قرمز اثرات مخربی خواهند داشت.

چقدر لبنیات نمی‌خوریم‌

سرانه مصرف شیر در ایران 91 لیتر در سال است، در حالی كه در اروپا این سرانه 300 لیتر برآورد می‌‌شود. از سوی دیگر، طبق آخرین آمار در مورد سبد غذایی مصرفی ایرانیان، مصرف لبنیات به ازای هر نفر روزانه 139گرم است كه فقط 38 گرم از این میزان را شیر تشكیل می‌‌دهد، در شرایطی كه مصرف مطلوب لبنیات هر فرد باید روزانه 225 تا 240 گرم باشد.همچنین بر اساس گزارش وضعیت عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، تنها حدود 65 درصد از افراد جامعه روزانه یك بار یا بیشتر لبنیات مصرف می‌كنند. در حالی كه 2 درصد ایرانی‌ها در طول هفته هیچ‌گونه لبنیاتی مصرف نمی‌كنند. 3/4 درصد ایرانیان یك بار و 8/6 درصد دوبار در هفته از لبنیات استفاده می‌كنند و 6/8 درصد مردم 4 بار، 1/4 درصد 5 بار و 7/3 درصد 6 بار در هفته از لبنیات تغذیه می‌‌كنند.

پوكی استخوان، یكی از انواع بیماری‌هایی است كه بر اثر كم مصرف كردن شیر و لبنیات بروز می‌كند. از سوی دیگر، میزان كم مصرف لبنیات بر سلامت دندان‌ها نیز آسیب شدید وارد می‌‌سازد، اما تبعات و هزینه‌های ناشی از خدمات درمان سرپایی و بستری موارد آسیب دیده بسیار بیشتر از یارانه قابل تخصیص به شیر است.

در حال حاضر 43 درصد بار بیماری‌ها در ایران به بیماری‌های غیرواگیر مربوط است كه مهم‌ترین آنها بیماری‌های قلب و عروق،‌ دیابت، فشار خون، سرطان و پوكی استخوان است كه تغذیه در بروز این بیماری‌ها یكی از عوامل مهم تلقی می‌شود و تاثیر آن حتی از بی‌تحركی و مصرف دخانیات نیز بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha