سلامت نیوز : شصت و سه تشکل مردمی فعال در حوزه محیط زیست کشور، مخالفت خود را با طرح ادغام سازمان حفاظت محیط زیست در وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ این تشکل‌ها در بیانیه خود با اشاره به مشکلات عدیده محیط زیستی در کشور، خصوصا مشکلات دریاچه ارومیه و بحران آب، نوشته‌اند: «در این شرایط بحرانی محیط زیست کشور، ما متخصصان، کار‌شناسان، مشاوران، فعالان و تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست، آب و منابع طبیعی ازنمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخواست می‌نماییم که با تعیین اولویت برای مشکلات اصلی مردم شامل آب و هوا، به یافتن راه کارهای قانونی برای حل این مشکلات کمک کنند.»

در این بیانیه، خبر ارائه طرح انحلال سازمان حفاظت محیط زیست و ادغام آن در وزارت جهاد کشاورزی «در شرایطی که سازمان حفاظت محیط زیست برای حل بحران‌های محیط زیست، نیازمند تقویت سازمانی، دریافت پشتوانه‌های قانونی محکم و تخصیص بودجه‌های متناسب از سوی مجلس است» خبری بهت‌آور خوانده شده و آمده است: «این طرح، سازمان حفاظت محیط زیست را که رییس آن معاون ریاست جمهوری است به زیر مجموعه‌ای از یکی از معاونت‌های وزارت کشاورزی تبدیل کرده و به تضعیف کامل آن می‌انجامد.»

امضا کنندگان این بیانیه، طرح ارائه شده از سوی نمایندگان را «در جهت خلاف نیاز‌ها و الزامات جامعه و مردم» دانسته‌اند که باعث «هدر رفت انرژی، منابع مالی و زمان مجلس و قوه مجریه کشور و نیز ایجاد ابهام در چرایی مطرح شدن آن، در میان مردم» است.

سازمان‌های مردمی امضا کنندگان این بیانیه از نمایندگان مجلس خواسته‌اند تا محیط زیست کشور را «بیش از این مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار ندهند» و «در جهت تقویت و انسجام هر چه بیشتر سازمان حفاظت محیط زیست گام بردارند.»

امضاکنندگان این بیانیه در پایان آورده‌اند: «مسلما نمایندگان مخالف و یا موافق این طرح در حافظه مردم و تاریخ کشور ثبت خواهند شد.»

متن کامل این بیانیه که نسخه‌ای از آن برای سبزپرس ارسال شده‌است، به شرح زیر است:

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی ایران

اعضای محترم کمیسیون‌های کشاورزی، آب و منابع طبیعی و فراکسیون‌های محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد،

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ایران

کشور ایران در شرایط بسیار حساسی قرار گرفته است. آنچه به دل مشغولی امضا کنندگان این نامه مربوط است بحران‌های جدی و حاد محیط زیست کشور است. مشکلاتی که متاسفانه سیاهه آن بسیار طولانی و چاره جویی برای کاهش یا التیام آن‌ها پرهزینه و نیازمند عزم ملی و حمایت کلیه نهاد‌ها، سازمان‌ها و قوای سه گانه کشور می‌باشد. نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ایران به خوبی از دشواری حل معضل خشکی دریاچه ارومیه، مقابله با ریزگرد‌ها، کاهش آلودگی شدید هوای بسیاری از شهرهای کشور که سلامت مردم را با تهدیدی جدی مواجه ساخته است آگاهند. مشکل آب کشور و افت سفره‌های آب زیر زمینی، کاهش ۶۰ درصدی آب دریاچه‌های سد‌ها و فرونشست دشت‌های کشور از مشکلات اساسی کشور است که می‌تواند آب شرب، کشاورزی و صنعتی کشور را دچار بحران جدی نماید این مشکلات هر ساله جدی‌تر شده‌اند و اکنون به وضعیت بحرانی رسیده‌اند که نیازمند اقدامات عاجل هستند.

در این شرایط بحرانی محیط زیست کشور، ما متخصصان، کار‌شناسان، مشاوران، فعالان و تشکلهای مردم نهاد محیط زیست، آب و منابع طبیعی ازنمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخواست می‌نماییم که با تعیین اولویت برای مشکلات اصلی مردم شامل آب و هوا، به یافتن راه کارهای قانونی برای حل این مشکلات کمک کنند.

در شرایطی که سازمان حفاظت محیط زیست برای حل بحران‌های محیط زیست، نیازمند تقویت سازمانی، دریافت پشتوانه‌های قانونی محکم و تخصیص بودجه‌های متناسب از سوی مجلس است، خبری بهت آور منتشر شد. در این خبر آمده است که تعدادی از نمایندگان مجلس، طرح انحلال سازمان حفاظت محیط زیست و ادغام آن در معاونت جنگل‌ها و مراتع وزارت کشاورزی را مطرح کرده‌اند. این طرح، سازمان حفاظت محیط زیست را که رییس آن معاون ریاست جمهوری است به زیر مجموعه‌ای از یکی از معاونت‌های وزارت کشاورزی تبدیل کرده و به تضعیف کامل آن می‌انجامد. مشکلات محیط زیستی عدیده کشور مانند نابودی تالاب‌ها و رودخانه‌ها و سایر سرمایه‌های طبیعی کشور مانند، خاک، جنگل و حیات وحش می‌طلبد که سازمانی قدرتمند مدیریت یک پارچه اجزای محیط زیست شامل آب و منابع طبیعی را به دست گیرد. دلایل علمی و عملی بسیار و نمونه‌های موفق در بسیاری از کشورهای جهان و مشکلات حادمحیط زیست کشور همگی تقویت سازمان حفاظت محیط زیست و جامعیت مدیریت آن بر کلیه منابع را ضرورتی اجتناب ناپذیر نموده است که متخصصین امضا کننده این نامه آماده هستند با حضور در کمیسیون‌های مربوطه این دلایل را برای نمایندگان تشریح نمایند.

کمترین صدمات ارایه این گونه طرح‌ها که در جهت خلاف نیاز‌ها و الزامات جامعه و مردم است و امیداست با تدبیر نمایندگان دلسوز و فهیم مجلس شورای اسلامی تصویب نشود، هدر رفت انرژی، منابع مالی و زمان مجلس و قوه مجریه کشور و نیز ایجاد ابهام در چرایی مطرح شدن آن، در میان مردم است.

ما امضا کنندگان زیر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ایران، کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، فراکسیون محیط زیست و فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد درخواست می‌کنیم که شرایط بسیار خطرناک و بحرانی محیط زیست کشور را که سال‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفته است و منجر به زیان‌های جدی و حتی غیر قابل جبران شده است بیش از این مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار ندهند. نیازهای اساسی محیط زیست کشور و مردمی که آن‌ها را با رای خود به مجلس فرستاده‌اند را در اولویت قرار دهند. در جهت تقویت و انسجام هر چه بیشتر سازمان حفاظت محیط زیست گام بردارند. حمایت‌های قانونی و تخصیص بودجه‌های لازم برای حل مشکلات محیط زیست کشور را در اولویت طرح‌های خود قرار دهند. توجه به منافع جناحی و شخصی را در مقابل منافع کلی کشور به کنار گذاشته و نیاز کنونی وضعیت بحرانی محیط زیست کشور که هوایی سالم برای تنفس و آب کافی برای شرب و کشاورزی است را با تقویت و استحکام و قدرت بیشتر سازمان حفاظت محیط زیست تامین نمایند.

هم اکنون بسیاری از تشکل‌های محیط زیستی، مشغول تبادل نظر با نمایندگان محترم مجلس در شهرستان‌های خود هستند، تا بتوانند راهکار مناسب برای کوچک سازی دولت در ضمن تقویت سازمان حفاظت محیط زیست و حل مشکلات محیط زیستی جدی کشور را پیشنهاد بدهند.

مسلما نمایندگان مخالف و یا موافق این طرح در حافظه مردم و تاریخ کشور ثبت خواهند شد.

تشکل‌های مردم نهاد محیط زیستی امضا کننده:

انجمن پایشگران حامی محیط زیست (پاما) - انجمن دوستداران دماوندکوه - جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست اصفهان- انجمن یوز پلنگ ایرانی- دیده‌بان کوهستان- انجمن کوهنوردان ایران- موسسه حیات وحش میراث پارسیان - جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست - دیده‌بان حقوق حیوانات- انجمن توسعه پایدار قائم شهر- مهرگان طبیعت نکا - دیار سبز آمل- جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست تنکابن- انجمن کمک به حیوانات- جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست گیلان- رفتگران طبیعت گلستان - رفتگران طبیعت مازندران -انجمن یاوران زمین بابل- بنیاد توسعه پایدار کلاردشت - نگاه سبز رامسر - مهر مادر رامسر - پیشگامان محیط زیست بندر کیاشهر - شهر ایده آل رشت - رفتگران طبیعت خراسان شمالی - انجمن دیده‌بان می‌انکاله -جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست قائم شهر -انجمن دیده‌بان محیط زیست رودسر - رفتگران طبیعت زنجان - کمیته محیط زیست انجمن گردشگری ورزشی چالوس - گروه سبز ماسال - گروه سپاه جنگل ماسال- انجمن حامیان زمین- انجمن دامون- جمعیت دوستداران دالاهو- هیات کوهنوردی کارگران استان البرز- انجمن دنیای سالم- جنبش سبز استان قزوین- انجمن آسمان آبی- انجمن شهر تاش- کیمیای سبز- جهان سبز- ارمغان روحبخش سبز- جامعه همیاران- جمعیت دوستداران طبیعت نجف آباد- جمعیت پیام سبز- جمعیت دوستداران محیط زیست (طبیعت یاران) - جمعیت کویر سبز کاشان- انجمن سرزمین زیبایی‌ها (سمیرم) - انجمن دوستداران منابع طبیعی شهرستان خوانسار- انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی ورزنه- انجمن حافظان محیط زیست بادرود- انجمن دوستداران محیط زیست نطنز و ابوزیدآباد- انجمن حفاظت از می‌رات فرهنگی و طبیعی و آثار تاریخی ایران- طبیعت یاران زنده رود- انجمن زیست محیطی البرز- موسسه یاوران سرزمین آریا- انجمن طبیعت پژوهان زیما- آوای طبیعت زاگرس- انجمن خزنده‌شناسان پارس- موسسه مطالعات خزندگان و دوزیستان- انجمن طرح سرزمین- موسسه کاوشگران طبیعت دنیا- موسسه حیات وحش پارت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha