سلامت نیوز : رئیس انجمن جراحی زانو و آسیبهای ورزشی با اعلام اینکه هزینه خرید پروتز در کشور از 7 میلیون به بالا است، تاکید کرد: اگر کسی بخواهد در بیمارستان درجه یک خصوصی عمل پروتز زانو انجام دهد و 5 روز بستری باشد، حدود 7 میلیون تومان هم هزینه بیمارستانی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر محمد رازی در نشست خبری سومین کنگره دوسالانه بین‌المللی انجمن زانو و آسیبهای ورزشی که بعد از ظهر سه شنبه در محل این انجمن برگزار شد، اظهارداشت: پزشکی امروز با آرتروزکپی نه تنها عجین است بلکه در آمیخته و پزشکان ما در این حوزه کم نیستند و حتی در دانشگاههای خارجی نیز می‌بینیم که اساتید بنام و پزشکان خبره ایرانی هستند.

وی به تحریمهای موجود و فشار وارده اشاره کرد و گفت: به دلیل تحریم، فشار وجود دارد اما کمبودی ایجاد نشده و ما از نظر کارایی جایگاهی را داریم که در منطقه هیچکدام از کشورها ندارند و تقریباً با ترکیه برابر هستیم. البته کشورهایی هستند که تجهیزات را به طور سمبلیک دارا هستند اما این خدمات و کارایی را ندارند و مثلا وسایل گران قیمت می‌خرند و از اروپا دکتر استخدام می‌کنند چرا که اصلی و صحیح را ندارند.

رئیس انجمن جراحی زانو و آسیبهای ورزشی با بیان این مطلب که هزینه درمان زیاد است، گفت: بی ثباتی ارزی یکی از دلایل مهم افزایش هزینه‌ها است و چرا باید اینطور باشد که افراد در خانه خود و در زیر بالش دلار یا سکه بگذارند.

رازی ادامه داد: بی ثباتی ارزی باعث می‌شود کسانی که می‌خواهند سالم تجارت کنند و تجهیزات و لوازم بیاورند تحت فشار باشند و نتوانند برنامه‌ریزی صحیح داشته باشند و در مقابل در این آشفته بازار کسانی که کار خلاف می‌کنند خیلی راحت و بی‌مهابا کار خود را انجام می‌دهند.

وی هزینه خرید پروتز در کشور را 7 میلیون به بالا عنوان کرد و گفت: مخارج و هزینه بیمارستانها بسیار زیاد است و اگر کسی بخواهددر بیمارستان درجه یک خصوصی یک پروتز زانو انجام دهد و 5 روز بستری باشد حدود 7 میلیون تومان هم هزینه بیمارستانی دارد.

رئیس انجمن جراحی زانو و آسیبهای ورزشی تصریح کرد: بیمه‌ها می‌گویند ما سقف نداریم و یک تعرفه گذاشته‌اند که هیچوقت به آن نمی‌رسند و همیشه بیمه‌های ما از هزینه عقب هستند و ایرانی‌ها مبلغ زیادی از جیب خود خرج می کنند.

رازی افزود: در اکثر کشورهای دنیا که افراد بیمه هستند ابتدا باید توسط یک پزشک خانواده یا پزشک عمومی ویزیت شوند و اگر این پزشک صلاحدید به ارتوپد ارجاع می‌شود البته ارتوپد محل زندگی خود و اجبار نیست که فرد پزشکش را خودش انتخاب کند و از شهر خود به فلان شهر برود.

رئیس انجمن جراحی زانو و آسیبهای ورزشی تاکید کرد: امروز همه تخصصها در همه ایران سخت است و اگر فردی می‌خواهد سرویس بهتری بگیرد و پیش شخص بهتری برود معلوم است که هزینه بیشتری باید بدهد.

وی به سلول درمانی اشاره کرد و گفت: واقعیت و حقیقت امروز این است که کارها در حد تخریب است؛ البته ما موسسه رویان و تحقیقات آن را خوب و پسندیده ارزیابی کرده و این موسسه را جزء افتخارات ملی می‌دانیم ولی باید گفت این کارها تحقیقاتی است و نمی‌توان تبلیغ کرد که برای زانو درد می‌توان سلولهای بنیادی در زانو تزریق کرد و درد و زانو درد را از بین برد.

رازی افزود: یک بار سلولهای بنیادی را در نخاع تزریق کردم و تبدیل به استخوان شد و هیچکس جوابگو نبود و کار تحقیقاتی تا صحت و سقمش در دراز مدت به اثبات نرسد نمی‌توان آن را به مردم عرضه کرد.

وی استفاده از PIR و وابستگی به سلولهای بنیادی را در جامعه ما را آلت دست دانست و گفت: وقتی یک پزشکیار یا پرستار می‌تواند سوزنی را داخل مفصل زانو کند و سلول را تزریق کند و بگوید زانو را درمان کرده و به این بپردازد که این کار کم هزینه و آسان بوده و تبلیغات وسیعی نیز می‌کند معلوم است چه اتفاقی می‌افتد.

رئیس انجمن جراحی زانو و آسیبهای ورزشی تصریح کرد: یک عده‌ای که پزشک نیستند یا در حد پزشک عمومی هستند در رویان با تبلیغات شروع به تزریق انبوه در مردم کرده‌اند و از تریبون عمومی نیز استفاده کرده‌اند و خیلی راحت و آسوده می‌گویند که مشکل حل شده است.

رازی تصریح کرد: مجامع علمی ارتوپدی و جراحی زانوی ایران استفاده بی رویه و غیراصولی از درمان‌های اینچنینی را که به اثبات نرسیده و در مرحله تحقیقات است قبول ندارد چرا که باید این تحقیقات زیر نظر اساتید دانشگاه‌ها انجام شود.

وی افزود: موسسه رویان حتما باید ارتباط تنگاتنگی با دانشگاههای پزشکی و اساتید آن داشته باشد و این مسئله انرژی اتمی نیست که خودش انجام دهد.

رازی در ادامه به عمل تعویض مفصل زانو اشاره داشت و گفت: پروتزهای معمولی 15 سال عمر مفید دارند و امروزه ادعا می‌شود پروتزهایی وارد شده‌اند که بالای 30 تا 40 سال عمر دارند.

رئیس انجمن جراحی زانو و آسیبهای ورزشی گفت: حتی در سن بالا ابتدا به کار برده نمی‌شود چرا که ابتدا درمان غیر جراحی باید به صورت صحیح و کامل انجام شود و پروتز آخرین درمان است.

رازی به فروش لوازم، تجهیزات و دستگاههای دسته دوم پزشکی که در همه جای دنیا رایج است اشاره کرد و گفت: این مسئله که وسایل مصرفی مثل تیتانیوم یا استیل را که در بدن افراد است بعد از بهبودی خارج کنند و در بدن فرد دیگری استفاده کنند وجود ندارد و اصلا این امر جرم است.

وی در پایان افزود: این باور عامه که در بدن افراد پلاتین قرار می‌دهد اشتباه است چرا که پلاتینیوم از طلا گرانتر است و آن فلز مصرفی تیتانیوم یا استیل است و بعد از بهبودی بیمار و خارج کردن ابزار این وسایل را به صورت شکسته شده به بیمار تحویل می‌دهند که قابل استفاده نیست.

سومین کنگره دوسالانه انجمن جراحی زانو، آرتروسکوپی و آسیبهای ورزشی ایران از 15 تا 18 بهمن ماه جاری در سالن همایشهای جزیره کیش برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha