چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 104649

اظهارات رییس دانشگاه محیط‌زیست در رابطه با کیفیت موادغذایی، ورود غبار آلوده به اورانیوم به ایران و ابهام در سلامت آب شرب، بسته‌بندی‌شده و مواد غذایی به شکلی است که او بخش‌های مهمی از سلامت محیط و مواد غذایی در کشور را به کلی زیر سوال برده است. اما نکته حایز اهمیت آن است که سیاست مسوولان وزارت بهداشت، تنها یک گزینه یعنی تکذیب اظهارات اینچنینی است.

تکذیب ورود غبار آلوده به اورانیوم به ایران

سلامت نیوز: رییس دانشگاه محیط‌زیست، روز گذشته در همایش محیط‌زیست، بهداشت و ایمنی (HSE) شرکت‌ها و واحدهای تابع سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدن ایران (ایمیدرو) اظهاراتی تکان‌دهنده از وضعیت سلامت محیط و موادغذایی در کشور مطرح کرد. 


اصغر محمدی فاضل، با اشاره به اینکه موضوع ریزگرد و گردوغبار امروز به یکی از مهم‌ترین مسایل کشور در حوزه محیط‌زیست تبدیل شده است، عنوان کرد: بررسی‌های ما از میکروفسیل‌های موجود در ریزگرد و گردوغبار در کشور نشان می‌دهد که این گردوغبار از منطقه شاخ آفریقا با استفاده از جریان هوا وارد کشورمان شده است. وی افزود: این ریزگردها از مناطقی که در آن از اورانیوم ضعیف‌شده استفاده شده وارد ایران می‌شود. در عراق هم که کاملا تایید شده که از اورانیوم ضعیف‌شده استفاده شده است. به این ترتیب می‌توانیم نتیجه بگیریم که احتمال ورود غبار آلوده به اورانیوم وجود دارد. 


اظهارات رییس دانشگاه محیط‌زیست، در شرایطی است که پیش از این نیز بحث‌هایی در رابطه با وجود اورانیوم ضعیف در هوای شهر اهواز مطرح شده بود. با این حال کاظم ندافی رییس دفتر سلامت محیط وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با «شرق»، ورود غبارهای آلوده به اورانیوم به ایران را به کلی تکذیب می‌کند و می‌گوید: «حرف‌های رییس دانشگاه محیط‌زیست کشور، هیچ مستندات علمی ندارد و ما این اظهارات را تکذیب می‌کنیم.» از سوی دیگر هم، رییس نظام ایمنی هسته‌ای کشور وجود هرگونه غبار آلوده به مواد رادیواکتیو به کشور را تکذیب کرد. ناصر راست‌خواه درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر احتمال ورود غبار آلوده به اورانیوم به کشور گفت: اطمینان می‌دهم که چنین رویدادی را در کشور شاهد نبوده‌ایم.


او با غیرکارشناسی‌دانستن اظهارات در این‌باره گفت: برای روشن‌شدن ابعاد چنین اخباری سازمان انرژی اتمی بارها با قراردادن دستگاه‌های مکنده بزرگ به آنالیز و اندازه‌گیری غبار در نقاط مختلف اقدام کرده است و بعد از آزمایش به موردی از آلودگی به مواد رادیواکتیو برنخورده‌ایم. رییس نظام ایمنی هسته‌ای کشور تاکید کرد: نباید با طرح چنین مباحثی بدون پشتوانه علمی و تخصصی افکارعمومی را نگران کرد. ندافی در پاسخ به این سوال روزنامه «شرق»، که «وزارت بهداشت بر اساس چه مستنداتی اخبار اینچنینی را تکذیب می‌کند،» می‌گوید: «این مسایل را ما مرتبا بررسی می‌کنیم و هیچ مستند علمی که ثابت کند در هوای کلانشهر‌ها اورانیوم هست، وجود ندارد.»


چیزی به‌عنوان غذا و تغذیه سالم در کشور نداریم
رییس دانشگاه محیط‌زیست در ادامه اظهارات خود با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور همه از روستایی گرفته تا مدیر و وزیر فکر می‌کنند بخش محیط‌زیست مزاحم کار آنهاست، گفت: «با کمال تاسف باید بگویم که ما چیزی به‌عنوان غذا و تغذیه سالم در کشور نداریم و آن چیزی که در کشور به‌عنوان غذا مصرف می‌شود از جنبه‌های مختلف مانند مقدار سم و کود، سالم نیست. البته من کاری به موارد استثنایی ندارم.» 


او با اشاره به اظهارات اخیر رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست که به مردم توصیه کرده بود اگر می‌توانند از تهران بروند، توضیح داد: «من به مردم توصیه می‌کنم تا جایی که می‌توانند از منازل خود خارج شوند، چراکه به دلیل ترکیبات خطرناکی که در منازل وجود دارد اعم از روکش، کفپوش و غیره حتی در فضای داخل منازل نیز با خطرات زیادی مواجهیم.» 


البته این اولین‌باری نیست که یک مقام مسوول سلامت مواد غذایی در کشور را زیر سوال می‌برد، پیش از این نیز حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در مهرماه سال‌جاری، در همایش روز جهانی غذا ضمن ارایه ناگفته‌هایی از سلامت برنج‌های وارداتی در کشور، با صراحت اعلام کرد: «نسبت به سلامت برنج، محصولات پروتئینی، سبزیجات، میوه، لبنیات، سوسیس و کالباس و گوشت مطمئن نیستیم.» شهریاری در ادامه با بیان اینکه در مورد محصولات پروتئینی و باغی مشکلات بسیاری داریم، گفت: «در تولید بسیاری از سبزیجات و میوه‌ها از کودها و سموم شیمیایی غیرمجاز استفاده می‌کنند.» او همچنین گفت: «برای اینکه کارخانجات شیر ما آلودگی میکروبی خود را پایین بیاورند کارهای غیرمجاز می‌کنند و زمانی که از مسوولان وقت پرسیدیم که از آب ژاول (وایتکس) استفاده شده و این شیرها مارک‌های معروف دارند، اطلاع‌رسانی درستی نکرده‌اند.»


رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: «نسبت به سلامت میوه، سبزی، لبنیات و گوشت مطمئن نیستیم و فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس که در بازار موجود است را توصیه می‌کنم کسی مصرف نکند چراکه اطلاعات نگران‌کننده‌ای در این زمینه داریم مگر اینکه سازمان غذا و دارو اعلام کند سالم است و هر وقت خودشان مصرف کردند ما هم مصرف می‌کنیم.»


بررسی گوشت‌های واردشده به کشور از اوکراین
در ادامه بحث‌های مطرح‌شده روز گذشته، رییس نظام ایمنی هسته‌ای کشور همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود، درباره برخی اخبار حاکی از ورود گوشت‌های آلوده به مواد رادیواکتیو از اوکراین اظهار کرد: طی دو هفته اخیر وزارت جهاد کشاورزی از سازمان انرژی اتمی برای واردکردن یا نکردن گوشت از کشور اوکراین استعلام کرد که ما توصیه کردیم در صورت امکان و تا جایی که می‌تواند از کشورهای دیگر گوشت وارد کنند چرا که با توجه به حادثه چرنوبیل در اوکراین بهتر است از این کشور مواد غذایی وارد نکنیم. 


وی ادامه داد: اما سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که اگر به هر دلیلی تصمیم به واردکردن گوشت از اوکراین گرفته شد، نمونه‌ای از آنها در اختیار سازمان برای انجام آزمایش‌های لازم قرار گیرد. راست‌خواه تصریح کرد: با وجود گذشت 30سال از حادثه چرنوبیل مناطقی از این کشور آلوده به رادیواکتیو است به شکلی که آنها (اوکراینی‌ها) خودشان در این مناطق دامداری و کشاورزی نمی‌کنند. بنابراین ما به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردیم که ملاحظاتی داریم و توصیه می‌کنیم تا جایی که امکان دارد از اوکراین مواد غذایی وارد نشود. 


وی در پاسخ به این پرسش که وزارت جهاد کشاورزی تاکنون سازمان را در جریان تصمیم احتمالی برای واردات گوشت از اوکراین قرار داده است یا خیر؟ اظهار کرد: تاکنون درباره اینکه برای واردکردن گوشت و مواد غذایی از اوکراین تصمیمی اتخاذ شده است یا خیر اطلاعی به ما داده نشده و اگر مواد غذایی از اوکراین تاکنون وارد کشور شده باشد، سازمان انرژی اتمی از آن اطلاع ندارد. بنابراین نمی‌توانم درباره اخبار منتشرشده مبنی بر اینکه گوشت‌های آلوده به رادیواکتیو در کشور وجود دارد، اظهارنظر کنم. در چند هفته اخیر از سوی برخی مقامات کشور از جمله نمایند‌گان مجلس اخباری درباره اینکه گوشت‌های آلوده به مواد رادیواکتیو به کشور وارد شده، منتشر شده است که تاکنون هیچ یک از مقامات ذی‌ربط درباره صحت این اخبار اظهارنظری نکرده‌اند.


آب بسته‌بندی‌شده نخورید!
بخش دیگری از صحبت‌های رییس دانشگاه محیط‌زیست، متوجه ابهام در سلامت آب‌شرب در کشور و آب‌های بسته‌بندی بود. 
اصغر محمدی‌فاضل با اشاره به اتفاقاتی مانند آنچه درمورد آب پردیس رخ داد، اضافه کرد: وقتی آب کلر‌دار را حرارت می‌دهیم و مصرف می‌کنیم، نباید توقع داشته باشیم که مریض نشویم. رییس دانشگاه محیط‌زیست در بخش دیگری از اظهارات خود با نشان‌دادن یک بطری آب بسته‌بندی‌شده عنوان کرد: من به شما و خانواده‌تان توصیه می‌کنم تا جایی که می‌توانید از این نوع آب استفاده نکنید. این آب تا به دست شما برسد شرایط فاجعه‌باری را زیر نور خورشید و غیره تجربه می‌کند که به هیچ‌وجه قابل قبول نیست.


وزارت بهداشت، تکذیب می‌کند
اظهارات رییس دانشگاه محیط‌زیست در رابطه با کیفیت موادغذایی، ورود غبار آلوده به اورانیوم به ایران و ابهام در سلامت آب شرب، بسته‌بندی‌شده و مواد غذایی به شکلی است که او بخش‌های مهمی از سلامت محیط و مواد غذایی در کشور را به کلی زیر سوال برده است. این اظهارات در اولین قدم می‌تواند منجر به تشویش اذهان عمومی مردم در زندگی روزمره آنها شود و می‌توان آن را با نیت خیرخواهی تحلیل کرد. اما نکته حایز اهمیت آن است که سیاست مسوولان وزارت بهداشت، تنها یک گزینه یعنی تکذیب اظهارات اینچنینی است. 


تاکنون وزارت بهداشت، تاثیر پارازیت‌ها، استفاده از وایتکس در شیر، تاثیر آلودگی هوا در افزایش تعداد سکته‌های قلبی، استفاده از آب فاضلاب در تولید سبزیجات در جنوب تهران، استفاده از گوشت‌های نامتعارف در تولید سوسیس و کالباس، استفاده از کود‌های نامناسب در باغات کشاورزی و میوه را به کلی تکذیب کرده است و این نهاد به غیراز تکذیب این موارد، هیچ اهرم دیگری برای روشنگری اذهان عمومی نداشته‌اند. همین نکته باعث شده است اظهاراتی از این دست مورد توجه رسانه‌های کشور قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha