معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: تاخیر 6 ماهه در پرداخت یارانه دارو را نمی‌پذیرم اما به علت كسری یارانه دارو، تاخیرهایی در پرداخت به شركت‌های دارویی داریم كه تا آخر اردیبهشت تمام كسری‌های 86 پرداخت و تسویه حساب می‌شود.

رسول دیناروند در گفت و گو با فارس و در پاسخ به این پرسش كه آیا ادعای برخی شركت‌های دارویی مبنی بر تاخیر 6 ماهه در پرداخت یارانه دارو صحت دارد یا نه، گفت: قبل از پاسخ به این پرسش باید از تمام كسانی كه در تدارك دارو در كشور فعالیت می‌كنند چه تولید كنندگان داخلی و چه وارد كنندگان دارو كه با وجود تاخیر وزارت بهداشت در انجام تعهدات مالی به تعهداتشان عمل می‌كنند قدردانی كنم اما تاخیر 6 ماهه در پرداخت یارانه دارو را نمی‌پذیرم.
وی ادامه داد: قطعاً تاخیرهای وزارت بهداشت در پرداخت یارانه دارو به شركت‌های دارویی كمتر از 6 ماه است، مسئله دیگر این است كه این تاخیرها هیچ خدشه و خللی در تدارك و تامین دارو در كشور ایجاد نكرده است و در آینده نیز چنین مسئله‌ای اتفاق نخواهد افتاد، ما قول‌هایی از دولت گرفته‌ایم كه امسال حمایت‌هایی برای جبران كسری یارانه دارو كه از سال 86 باقیمانده انجام شود.
معاون وزیر بهداشت گفت: امیدوارم با تخصیص به موقع یارانه دارو در ابتدای امسال، تا آخر اردیبهشت همه كسری‌های سال 86 ( حدود 100 میلیارد تومان) و بدهی‌هایی كه به شركت‌های دارویی داریم را تسویه كنیم. تا نگرانی تامین كنندگان داروهای یارانه‌ای هم بر طرف شود.
وی افزود: با وجود این ما هیچ كمبودی در مورد داروهای بیماران خاص در كشور نداریم، البته اینكه دسترسی بیماران خاص به برخی داروها ممكن است سخت باشد، قطعاً وجود دارد اما انتظار نداشته باشید، دارویی مثل فاكتور 7 هموفیلی‌ها كه قیمت واقعی یك ویال آن 3 میلیون تومان است مثل نقل و نبات همه جا ریخته باشد، این امكان ندارد، حتماً باید این دارو تحت كنترل توزیع شود و تك تك بیماران باید مشخص باشند كه آیا به این دارو نیاز دارند یا نه و چقدر نیاز دارند.
وی ادامه داد: چنین كنترلی سخت است ممكن است دسترسی بیماران را به دارو سخت كند اما اینكه كسی فكر كند داروی بیماران خاص وجود ندارد، یا بیمار بدون دارو می‌ماند، این طور نیست.
دیناروند گفت: الان موضوعی كه در بازار دارویی كشور در مورد داروی سیكلوسپورین برای بیماران پیوند كلیوی به وجود آمده است را ببینید، این داروی ایرانی اكنون در بازار وجود دارد و به هیچ عنوان از نظر داروی بیماران پیوند كلیوی مشكل نداریم، آنچه ممكن است مشكل آ‌فرین باشد، اختلاف قیمت این دارو با مشابه خارجی است.
وی افزود: وقتی داروی ایرانی با كیفیت مناسب و مورد تایید مراجع پزشكی با صلاحیت كشور وجود دارد و طی 2 سال گذشته نیز آزمایش خود را در كشور پس داده است به طوری كه اكنون 50 درصد بیماران كلیوی از این دارو استفاده می‌كنند بدون اینكه عوارض خاصی دیده شده باشد دیگر توزیع داروی گران قیمت خارجی با قیمت ارزان و صرف مقادیر گزاف یارانه دارو برای آن توجیه ندارد.
چندی پیش، اتحادیه وارد كنندگان دارو طی نامه‌ای به رئیس جمهوری نسبت به تاخیر 6 ماهه در پرداخت یارانه دارو به شركت‌های وارد كننده كه به گفته ایشان باید ظرف 15 روز پرداخت شود، انتقاد كرد و بدهی 80 میلیارد تومانی دولت به این شركت‌ها را در كنار مشكلات بانكی موجب تضعیف این شركت‌ها اعلام كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha