سفیران سلامت : زندگی کودکانمان را با سیگار نابود نکنیم

سلامت نیوز : براساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت دخانیات سالانه 6 میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشد و 600 هزار نفر نیز به دلیل استنشاق دود سیگار، قربانی دخانیات می‌شوند که در این میان کودکان بیشترین قربانیان دود تحمیلی سیگار بزرگسالان هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ براین اساس مهدوی‌کیا و دوستی‌مهر سفیران سلامت از همه افراد سیگاری درخواست کردند که با ترک سیگار از مرگ زودهنگام خود و اطرافیان به ویژه کودکان جلوگیری کنند.

 علی دوستی مهر و مهدی مهدوی‌کیا از پیشکسوتان فوتبال و سرمربی و مدیر فنی تیم ملی فوتبال جوانان در پیام مشترکی که به مناسبت هفته سرطان منتشر کردند، استعمال دخانیات (سیگار و قلیان)را یکی از عوامل شیوع سرطان به ویژه سرطان ریه در جامعه خوانده و تاکید کردند: حدود نیمی از کودکان قربانی مشکلات ناشی از استعمال دخانیات والدین و اطرافیان قرار دارند. مرگ ناگهانی جنین، عفونت گوش میانی، ذات الریه، عفونت های ریوی، آسم و ضعف در خواندن نسبت به همسالان تنها برخی از پیامدهای ناشی از دود تحمیلی سیگار است.

همچنین تحقیقات نشان داده است که از هر صد فرد غیر سیگاری که در کودکی در معرض دود ناشی از سیگار قرار داشتند، 17 نفر در بزرگسالی از سرطان پیشرفته ریه رنج می برند.

در ادامه پیام سفیران سلامتی با تاکید بر اینکه زندگی کودکانمان را با کشیدن سیگار خراب نکنیم و آنها را به آغوش زودهنگام مرگ نسپاریم، آ مده است:‌ زندگی کودکانمان را بدون دود سیگار شروع کنیم، زیرا کودکان امروز دنیای فردای ایران هستند.

سفیران سلامت تاکید کرده اند: بی تردید تنها راه سالم و ایمن، سیگار نکشیدن است. مصرف رژیم های غذایی کم چربی از دو طریق کاهش چربی خون و کاهش تمایل به مصرف سیگار به سلامت قلب کمک می کنند. ورزش مداوم نیز یکی از عوامل موثر در افزایش سلامت قلب است. ورزش های هوازی مانند پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری از جمله ورزش های مناسب در حفظ و بهبود سلامت قلب هستند. این ورزش ها علاوه بر سودمندی به فرد سیگاری انگیزه بیشتری برای ترک سیگار می دهند.

دوستی‌مهر و مهدوی‌کیا در خاتمه این پیام به معضل "آلودگی هوا" نیز اشاره کرده و از همه مسئولان ذیربط درخواست کرده‌اند: برای رسیدن به آسمان پاک و آبی از هیچ تلاشی دریغ نورزند زیرا آلودگی هوا هم مثل دخانیات سلامتی مردم کشور را نشانه گرفته است.

گفتنی است، پیام سفیران سلامت قرار است در همایش "سلامت و زندگی" قرائت می‌شود و به گفته دکتر توحید سیف برقی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر همایش "سلامت و زندگی "عنوان جلسه اسفندماه این همایش به سلامت زنان با تاکید بر پیشگیری از سرطان های زنان اختصاص یافته است که در اولین پنجشنبه هر ماه، بصورت رایگان، از ساعت 17 در محل مجموعه فرهنگی- هنری ایوان شمس تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha