پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 104674

خالکوبی؛ غلبه بیماری بر زیبایی

سلامت نیوز :امروزه استفاده از روش‌های زیبایی آنچنان در بین زنان جامعه رواج یافته که بندرت می‌توان زنی را یافت که از این روشها استفاده نکرده باشد. یکی از این روشها که طرفداران زیادی دارد تاتو یا خالکوبی است که هر روز بر تعداد مشتاقانش افزوده می‌شود و متأسفانه بسیاری از آنان از عوارض خطرناک این روش بی‌اطلاع هستند. کارشناسان معتقدند پوست مهمترین سد دفاعی بدن در برابر میکروبها است که با تاتو کردن این سد دفاعی مورد تهاجم قرار می‌گیرد و بیماری‌های زیادی را بوجود می‌آورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ دکتر «مسعود داودی» متخصص پوست و مو در مورد عوارض تاتو و خالکوبی می‌گوید: مهمترین عوارض خالکوبی انتقال عفونت‌های پوستی است که باعث بوجود آمدن بیماری‌هایی مانند زرد زخم، سل پوستی و ایدز می‌شود. مواد رنگی هم که در خالکوبی استفاده می‌شود حساسیت‌های پوستی و آلرژی بوجود می‌آورد و در بسیاری از اوقات پوست خالکوبی شده گوشت اضافه می‌آورد که در اصطلاح علمی کلویید خوانده می‌شود. بررسی‌های محققان نشان می‌دهد بیماری‌های نهفته پوستی مانند پسوریازیس و ویتلیگو (برص) هم بر اثر خالکوبی به وجود می‌آید. این دانشیار دانشگاه بقیه‌الله می‌افزاید: خالکوبی به چند شکل موقت و دائمی انجام می‌شود که در خالکوبی‌های موقت از رنگهای گیاهی مانند حنا استفاده می‌شود. خاستگاه این خالکوبی کشور هند است و در حال حاضر هم در کشور ما طرفداران زیادی دارد اما مهمترین عارضه‌ای که این نوع خالکوبی می‌تواند داشته باشد حساسیت و آلرژی است زیرا گاهی اوقات از رنگ‌های شیمیایی استفاده می‌شود که با وجود موقت بودن، این خالکوبی‌ها ممکن است ماندگار شوند. به گفته وی این نوع خالکوبی‌ها عاری از عوارض نیستند و حتی یک سری از خالکوبی‌های دیگر که به شکل برچسب هستند، ممکن است بدن نسبت به آن مواد حساسیت نشان دهد.

  عوارض تاتو و خالکوبی
وی می‌افزاید: شناخته شده‌ترین خالکوبی‌ها، دکوراتیو یا آرایشی هستند و کسانی که خالکوبی می‌کنند بسته به مهارتی که دارند مواد را داخل پوست می‌کارند. این کار گاهی اوقات در قسمت‌های سطحی و گاهی در عمق پوست انجام می‌شود. اشخاصی که در این کار آماتور هستند رنگ‌ها را به‌طور سطحی روی پوست می‌کارند و کسانی که حرفه‌ای‌تر هستند رنگها را عمیق‌تر می‌کارند. در حال حاضر هم دستگاه‌های ماشینی با طراحی‌های رایانه‌ای این کار را انجام می‌دهند که خالکوبی‌ها یکنواخت و هماهنگ‌تر باشند اما بررسی‌ها نشان داده است عوارض منفی برای اشخاصی که خالکوبی را به شکل حرفه‌ای و عمیق انجام می‌دهند بیشتر مشاهده می‌شود. این عوارض در بین کسانی که دستورات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و یک سوزن را برای چند نفر استفاده می‌کنند بیشتر است. وی در پاسخ به این پرسش که رشد ابرو‌ها بعد از تاتو چگونه است، می‌گوید: اصولاً خالکوبی نباید ربطی به رشد مجدد موها داشته باشد ولی رنگی که به پوست تزریق می‌شود باعث تحریک منطقه خالکوبی می‌شود و از این‌رو، روی رشد مو‌های ابرو اثر می‌گذارد و ابرو‌ها را کم پشت می‌کند.

 دکتر داودی در مورد پاک کردن تاتو می‌گوید: یکی از بهترین راههای پاک کردن تاتو لیزر است، اما هر نوع خالکوبی را نمی‌توان با لیزر از بین برد و خالکوبی‌هایی که دارای رنگهای آبی، مشکی و کبود هستند و توسط آماتور کاشته شده است بهتر به لیزر جواب می‌دهند.وی می‌افزاید: گاهی اوقات پزشک به افرادی که در حادثه و تصادف ابروهایشان را از دست داده‌اند یا جراحتی در لب باعث شده که خط لب شکسته شود و از نظر ظاهری و برخوردهای اجتماعی دچار مشکل شده‌اند، تاتو را توصیه می‌کند که باید تحت نظر پزشک و از مواد استاندارد استفاده شود.

  خالکوبی عوارض روانی دارد
 این متخصص پوست و مو با بیان این مطلب که خالکوبی تنها منحصر به عوارض جسمانی نمی‌شود، یاد‌آوری می‌کند: عوارض روحی و روانی خالکوبی بسیار مهم است، زیرا بسیاری از افرادی که این کار را انجام می‌دهند بعد از مدتی پشیمان می‌شوند. مسأله دیگر، نقش‌هایی است که پس از خالکوبی روی پوست ایجاد می‌شود. این نقش‌ها ممکن است به خوبی ترسیم نشود و آنچه مورد نظر شخص است از آب در نیاید و حتی احتمال دارد در زمان خالکوبی مقداری رنگ جوهر به پوست اطراف نشت پیدا کند. خالکوبی ناموفق می‌تواند مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند و در واقع احتمال دارد حس سرخوردگی و یأس در فرد به ‌وجود آید. وی در مورد خطر بروز بیماری سرطان در فرد خالکوبی‌شونده می‌گوید: تا‌کنون از نظر علمی ثابت نشده است که خالکوبی می‌تواند باعث بروز سرطان یا تشدید این بیماری در فرد شود؛ با این حال می‌توان گفت که یکی از ویژگی‌های سرطان پوست این است که در محل زخم‌های قدیمی ایجاد می‌شود. این، زخم‌های قدیمی خالکوبی و زخم‌های ناشی از سوختگی‌های قدیمی را هم شامل می‌شود، اما تا به حال گزارشی درباره این‌که خالکوبی سرطان پوست را شایع‌تر کرده باشد، انتشار نیافته است.دکتر «ناهید فرحی» متخصص پوست و مو در مورد عوارض تاتو می‌گوید: عوارض تاتو با مواد رنگی می‌تواند سبب ایجاد گوشت اضافی، عفونت در محل، حساسیت، گرانولوم و اسکار شود.

  ترکیبات سمی جیوه در رنگ
وی می‌افزاید: یکی از عوارض تاتو آلرژی‌ای است که می‌تواند به مواد رنگی ایجاد شود و معمولاً با رنگ‌هایی که از ترکیبات جیوه (در رنگ قرمز) ساخته شده بیشتر دیده می‌شود. تاتو همچنین می‌تواند سبب انتقال انواع بیماری‌های واگیردار مثل ایدز و هپاتیت شود. از عوارض دیگر تاتو این که در صورتی که شخص نیاز به تصویر‌برداری با MRI داشته باشد، تاتو در محل می‌تواند به دلیل وجود فلزات سنگین مانند اکسید آهن با این‌گونه تصویربرداری‌ها تداخل و تشخیص را دچار مشکل کند.

 این متخصص پوست و مو اضافه می‌کند: با گذشت زمان، رنگ تاتو کمرنگ‌تر می‌شود یا کلاً تغییر می‌کند و از قهوه‌ای به قرمز یا از مشکی به کبودی می‌گراید، یا بدلیل تغییرات مد روز در مدل ابرو، شخص از تاتوی قبلی خسته می‌شود و تصمیم به پاک کردن یا از بین بردن آن می‌گیرد و معمولاً به همان فردی که تاتو انجام داده مراجعه می‌کند. این افراد معمولاً با رنگهای همرنگ، پوست محل تاتو را مجدداً تاتو می‌کنند. این درحالی است که رنگهای قبلی در پوست باقی می‌مانند و رنگ جدید که همرنگ پوست است فقط رنگهای قبلی را به عمق می‌فشارد و جایگزین آن می‌شود و در بعضی موارد دیده می‌شود که 4 خط ابروی متعدد روی هم انباشته و مواد رنگی همرنگ پوست پاک شده ظاهری ناخوشایند ایجاد می‌کند.

وی تأکید می‌کند: متأسفانه در بعضی موارد به دلیل نا‌آگاهی افراد غیر حرفه‌ای یا بی‌اطلاعی از نکات بهداشتی و طبی، مراجعه‌کنندگان به فردی که تاتو انجام می‌دهد فقط به صرف این‌که برای او یک سوزن استریل باز می‌کند، نگران انتقال بیماری نمی‌شوند اما اگر کسی که تاتو را انجام می‌دهد از یک ظرف رنگ برای افراد مختلف استفاده کند و ناچار است مرتب سوزن را در رنگ بزند، می‌تواند از طریق ظرف حاوی رنگ، بیماری را به دیگر افراد منتقل کند، بنابراین باید برای هر فرد یک ظرف استریل یا حداقل ضد عفونی شده و یک سوزن استریل و یک جفت دستکش استریل استفاده شود. در بسیاری از موارد که تاتو انجام می‌شود یک مرحله ترمیم نیز برای شخص مقرر می‌شود که بعد از گذشت یک ماه باید انجام شود. بدلیل صرفه‌جویی و نا‌آگاهی، سوزنی که برای مراجعه‌کننده باز و استفاده می‌شود به او تحویل می‌دهند تا در جلسه بعدی از همان سوزن مجدداً استفاده شود غافل از این‌که این سوزن، یکبار مصرف است و حتی با وجود این‌که فقط برای یک شخص استفاده می‌شود اما به دلیل آلودگی که در آن ایجاد می‌شود، خودش می‌تواند منبع ورود عفونت به پوست باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha