کارگروه فناوری‌های راهبردی و مهار آلودگی‌ها تشکیل شد

سلامت نیوز : به دلیل اهمیت موضوع آلودگی هوا و با تاکید ویژه معصومه ابتکار، کارگروهی تحت این عنوان ذیل تفاهم نامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ اولین جلسه توجیهی کارگروه‌های تخصصی اجرایی کردن مفاد تفاهم نامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری چهارشنبه مورخ ۹/۱۱/۹۲ در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

به دلیل اهمیت موضوع آلودگی هوا و تاکید ویژه معصومه ابتکار بر تشکیل کارگروهی تحت این عنوان ذیل تفاهم نامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چهار کارگروه تنوع زیستی و ایمنی زیستی، شرکت‌های دانش بنیان، تجاری سازی و فن آوری‌های راهبردی به سه کمیته تنوع زیستی و ایمنی زیستی، فناوری‌های راهبردی و مهار آلودگی‌ها و تجاری سازی و شرکت‌های دانش بنیان تغییر یافت.

مهناز مظاهری معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تاکید معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر همراهی کلیه معاونت‌های سازمان برای اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه، افزود: از موارد ویژه‌ای که رئیس سازمان پیگیر هستند، افزودن کارگروه آلودگی هوا و ریزگرد بر کارگروه‌های مصوب است.

در ادامه جلسه سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ۷۵ هزار فارغ التحصیل بیکار محیط زیست در کشور، خواستار طرح پروژه‌هایی با محوریت استفاده از توان این فارغ التحصیلان شد.

وی با اشاره به جلسه مشترک با آیت الله هاشمی رفسنجانی، گفت: یکی از خروجی‌های مثبت این جلسه اعلام آمادگی دانشگاه آزاد برای بهره گیری از پتانسیل فارغ التحصلان محیط زیست این دانشگاه در حوزه ریزگرد‌ها بود.

مجابی با اشاره به تاکید ریاست سازمان حفاظت محیط زیست بر تشکیل کارگروه وی‍ژه آلودگی هوا و ریزگرد، گفت: این اقدام در ادامه فعالیت‌هایی همچون مصوبه قانون هوای پاک هیئت دولت و ارائه آن به مجلس است و به دلیل وسعت چالش آلودگی هوا و ریزگرد و تاثیر مستقیم این حوزه بر سلامت مردم، از چنین اهمیتی برخوردار است.

سید مجتبی خیام نکویی معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به تاکید ویژه دولت و هیئت وزیران بر حوزه محیط زیست به ویژه در سفر اخیر رئیس دولت یازدهم به خوزستان، گفت: هدف از این تفاهم نامه انجام اقدامات مشترک مهم و کلیدی در حوزه محیط زیست است.

این مقام مسئول تشکیل این جلسه را مبتنی بر پیشنهاد شورای معاونین مشترک دو نهاد دانست و با اشاره به نقش تصمیم سازی کارگروه‌ها برای کمیته معاونین، افزود: ماموریت اصلی تحقق تفاهم نامه بر عهده کارگروه هاست.

وی ادامه داد: به دلیل گستردگی حوزه محیط زیست و فراوانی چالش‌های موجود در این حوزه، کارگروه‌ها با در نظر گرفتن توانمندی‌های مالی و معنوی، موظف به تعیین اولویت‌های مهم این حوزه برای ورود و فعالیت هستند.

خیام نکویی با اعلام حمایت کلی از طرح‌های موجود در حوزه محیط زیست، اولویت کارگروه‌ها را پروژه‌های مرتبط با فن آوری و شرکت‌های دانش بنیان دانست و تصریح کرد: سیاست کلی تفاهم نامه، شکل گیری و توسعه بخش خصوصی به ویژه شرکت‌های دانش بنیان در حیطه محیط زیست است.

معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رفع و پیشگیری از چالش‌های محیط زیست را وظیفه حاکمیتی دانست و اظهار کرد: مهم‌ترین خروجی که می‌توان برای این تفاهم نامه متصور شد، استفاده از شرکت‌های دانش بنیان برای حل معضلات زیست محیطی و تولید علم و پژوهش کاربردی است. زیرا تاکید تفاهم نامه بر بهبود وضعیت محیط زیست کشور از طریق تزریق فن آوری و تکنولوژی نو در این حوزه است.

بر اساس این گزارش در پایان جلسه به دلیل اهمیت موضوع آلودگی هوا و تاکید ویژه معصومه ابتکار بر تشکیل کارگروهی تحت این عنوان ذیل تفاهم نامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چهار کارگروه تنوع زیستی و ایمنی زیستی، شرکت‌های دانش بنیان، تجاری سازی و فن آوری‌های راهبردی به سه کمیته تنوع زیستی و ایمنی زیستی، فن آوری‌های راهبردی و مهار آلودگی‌ها و تجاری سازی و شرکت‌های دانش بنیان تغییر یافت.

در انتهای نشست سه کارگروه تنوع زیستی و ایمنی زیستی به ریاست شهاب الدین منتظمی، فن آوری‌های راهبردی و مهار آلودگی‌ها به ریاست یوسف رشیدی و تجاری سازی و شرکت‌های دانش بنیان به ریاست سید محمد صاحبکار خراسانی تشکیل جلسه داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha