پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 104688

رژیم گریپ‌فروت،‌ رژیمی خطرناک

سلامت نیوز : این روزها افراد چاق و دارای اضافه‌وزن، به هر دری می‌زنند تا زودتر ره صدساله را یک شبه بروند و به سرعت وزن خود را پایین بیاورند. یکی از رژیم‌های عجیبی که در بین افراد چاق، رواج دارد، رژیم گریپ‌فروت است. معمولا این افراد، با اتکا به خواص فراوان این میوه، تلاش می‌کنند تا با محدود کردن برنامه غذایی خود به مصرف آن، وزنشان را به‌طرز چشمگیری کاهش بدهند.

دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی درباره رژیم گریپ‌فروت به «سلامانه» می‌گوید: «تمام رژیم‌های تک‌بعدی و تک‌غذایی، رژیم‌های کاملا نادرستی هستند که حتی افراد غیر متخصص هم آنها را روشی درست و منطقی برای کاهش وزن نمی‌دانند. بد نیست بدانید که در بین مرکبات مختلف، گریپ‌فروت دارای ترکیبات آلرژن بسیار زیادی است و مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند به‌شدت خطرناک باشد.»

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: «گریپ‌فروت، بیشتر از اینکه نوعی میوه خوراکی محسوب بشود، نوعی میوه دارویی به حساب می‌آید.»

چطور؟ «برخی از میوه‌ها و گیاهان، به خاطر ترکیبات خاص و فراوانی که بسیار بیشتر از حد تعادل و نیاز بدن دارند، بیشتر خواص دارویی دارند تا خوراکی».

دکتر وفا به این نکته هم اشاره کردند که اگر ما به منطق خودمان هم رجوع کنیم،‌ می‌بینیم که حتی روزی یک لیوان آب گریپ‌فروت هم نمی‌تواند معجزه‌ای در لاغری ایجاد کند و باعث از بین رفتن کالری تمام خوراکی‌های پرکالری‌ مصرفی‌مان بشود.

وی ادامه داد: «به‌دلیل تمام توضیحاتی که دادیم، رژیم گریپ‌فروت و رژیم‌های مشابه برای کم کردن وزن، به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شوند. اگر واقعا می‌شد که با مصرف گریپ‌فروت، وزن افراد را کاهش داد، دیگر باید تمام بساط علم تغذیه سالم و رژیم‌درمانی علمی و اصولی، برچیده می‌شد.»

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha