استفاده از جوش شیرین در نیمی از نانوایی‌های تهران/ سنگینی تامین هزینه غنی‌سازی آرد بر دوش دولت

سلامت نیوز : رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه وزارت بهداشت گفت: علی‌رغم اینکه هزینه غنی‌سازی آرد با آهن و اسیدفولیک به کارخانجات پرداخت نشده اما این روند همچنان ادامه دارد ولی اضافه شدن هر ریزمغذی به آرد هزینه سنگینی برای دولت در پی دارد و این موضوع را با حضور رئیس‌جمهور در شورای سلامت و امنیت غذایی مطرح خواهیم کرد.

مجید حاجی‌فرجی در گفت‌وگو با فارس د مورد آخرین وضعیت غنی سازی آرد با ریز مغذی‌ها در کشور گفت: ما استانداردهای اجباری در زمینه آرد و گندم داریم و از ابتدای سال جاری نیز کارگروهی برای اجرای اجباری استانداردهای نان تشکیل شده است که خیلی‌ها نگران‌اند که آیا می‌توان در این طرح نظارت و پایش کرد یا خیر.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه برخی بر این نکته تاکید دارند که آیا غنی‌سازی آرد و نان اثربخشی لازم را برای جامعه دارد گفت: قرار بود دولت حمایت‌های مالی را برای غنی‌سازی آرد و محصولات پرمیکس داشته باشد و علی‌رغم تامین نشدن منابع مالی کارخانجات ایثارگرانه غنی‌سازی آرد را متوقف نکرده و همچنان آرد را با آهن و اسید فولیک غنی می‌کنند.

 وی از پیگیری این موضوع در شورای سلامت و امنیت غذایی با حضور رئیس‌جمهور خبر داد و افزود: امیدواریم در این زمینه تصمیمات جدی گرفته شود.

حاجی‌فرجی در پاسخ به اینکه به دلیل کمبود روی و ویتامین دی فکر می‌کنید که چه زمانی غنی‌سازی آرد با این ریزمغذی‌ها آغاز شود گفت: روی ریزمغذی گرانقیمتی است و به دلیل شرایط تحریم امکان غنی‌سازی آرد با اینگونه املاح به راحتی امکان‌پذیر نیست و ما آهن و اسیدفولیک را به خاطر قیمت مناسب آن انتخاب کرده‌ایم و قطعا اضافه شدن هر نوع ریزمغذی به آرد بار سنگین مالی را به دولت تحمیل می‌کند که باید آن را بررسی کرد.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه وزارت بهداشت همچنین با اشاره به حجم زیاد نانوایی‌های سنتی در سطح کشور گفت: در حال حاضر 70 هزار نانوایی در سطح کشور فعالند که هر یک مشکلات خاص خود را دارند به عنوان مثال مساحت‌های کوچک نانوایی بهداشت آنها را با مشکل مواجه می‌کند و گاهی به دلیل مراجعات زیاد برای درخواست نان سبب می‌شود که از جوش شیرین استفاده کنند تا جایی که هنوز در تهران 40 تا 50 درصد از نانوایی‌ها از جوش شیرین استفاده می‌کنند.

رئیس انجمن علمی تغذیه افزود: از طرفی نانواهای ما مهاجرند و مشاغلی از قبیل کشاورزی دارند که در فصل بیکاری شاطر نانوایی می‌شوند که تا آموزش ببینند از گردونه خارج شده و دیگری جای او را می‌گیرد. یک زمانی بنا داشتیم تا نانوایی‌های سنتی را تجمیع کنیم تا نظارت کنترل‌کیفی بهتری روی آن صورت گیرد اما این طرح با شکست مواجه شد که دلیل آن اعتراض مردمی برای در دسترس بودن نانوایی، نزدیکی به منزل و اشتغال 70 هزار نانوایی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha