تحول قوانین 90 ساله نظام پزشکی با اعطای صلاحیت‌های حرفه‌ای

سلامت نیوز : چندی پیش دکتر ابوالحسن امامی رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، نسبت به اعمال جراحی زیبایی توسط پزشکان غیرمرتبط با این رشته پزشکی انتقاد کرد و علت آن را ناشی از قانون 90 سال قبل سازمان نظام پزشکی کشور دانست. موضوع را از دکتر داوود امی معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی کشور جویا شدیم که در زیر می‌خوانید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ گفته می‌شود 90 درصد شکایات از جراحان پلاستیک مربوط می‌شود به پزشکانی که رشته‌های تخصصی غیر مرتبط با این رشته دارند و این نتیجه قانون 90 سال گذشته سازمان نظام پزشکی است که این مجوز را داده که هر پزشکی بتواند در هر حوزه‌ای فعالیت داشته باشد برای جلوگیری از چنین مشکلاتی سازمان نظام پزشکی برنامه‌ای دارد؟

با توجه به پروانه صلاحیت‌های حرفه‌ای پزشکی که به تازگی در دستور کار سازمان نظام پزشکی کشور قرار گرفته است، بسیاری از معضلات موجود از این قبیل رفع خواهد شد. در سایه این برنامه تعیین می‌شود که در واقع چه پزشکی مجاز است چه کاری انجام دهد. بنابراین، نگرانی به این ترتیب پاسخ داده می‌شود.
یعنی دیگر شاهد نخواهیم بود که یک پزشک عمومی به عمل جراحی پلاستیک دست بزند؟

البته به این صراحت چنین اتفاقاتی رخ نمی‌دهد. هرچند چالش‌هایی در مجموعه خانواده پزشکی وجود دارد، اما بی‌تردید با استقرار صلاحیت‌ها در نظام پزشکی که شأن آموزشی و نظارتی را به صورت توأمان به دنبال دارد، این معضل یک بار برای همیشه برطرف خواهد شد.

آیا آماری از شکایات به نظام پزشکی در ارتباط با جراحی‌های پلاستیک وجود دارد؟
واقعیت این است که بخش زیادی از شکایت‌ها به نظام پزشکی از جمله شکایات مربوط به جراحی پلاستیک بیشتر به دلیل سوء‌تفاهم و نبود ارتباط مناسب بین پزشک و بیمار است. در صورتی که پزشک موارد ضروری را به بیمارش به درستی تفهیم کرده و توضیح دهد شکایتی رخ نخواهد داد اما شکایات موجود همه به دلیل خودداری پزشکان از آموزش‌های اینچنینی به بیمار است که باعث به وجود آمدن سوء‌تفاهم می‌شود.

جراحان پلاستیک به صراحت بیان می‌کنند که گاهی مشاهده شده تکنیسین‌ها با تبانی با پزشکان دارای مجوز اعمال جراحی، دست به عمل جراحی در حوزه پلاستیک می‌زنند، این موضوع را تأیید می‌کنید؟

این یک بحث انحرافی است، نمی‌توان این‌گونه برداشت کرد، پزشکی که 7 سال دوره پزشک عمومی، 5 سال پزشکی جراحی عمومی و 4 سال دوره فوق تخصصی را گذرانده است و با این سطح تحصیلات هیچ کاره است و کار را به دست یک تکنیسین می‌دهد، اینها مباحث انحرافی است. البته نمی‌شود این موضوع را به‌طور کامل و از اساس رد کرد این وقایع بی‌تردید استثنا هم دارند اما نمی‌توان به عنوان یک قاعده از آن یاد کرد.

به گفته جنابعالی ندادن آموزش درست به بیمار از سوی پزشک دلیل بسیاری از شکایات پزشکی است، آیا در زمینه آموزش به بیمار برنامه‌ای در دست اجرا دارید؟
سازمان نظام پزشکی یکی از وظایفش ارتقای سطح دانش پزشکی است، هم به بیمار و هم به ارائه دهندگان خدمات و جامعه پزشکی. در ارتباط با جامعه هدف ما که بیماران هستند سازمان برنامه‌ریزی مفصلی را به همین منظور ترتیب داد، به‌طوری که اداره آموزش همگانی در سازمان راه‌اندازی شد و در راستای آن در زمینه آموزش همگانی اقدامات مؤثری هم به اجرا درآمد. بخش آموزش به بیمار در قالب این آموزش همگانی گنجانده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • چکاوکیان الهه ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    0 0
    با سلام قانون چیز خوبی است کسی شک نداره ولی انحصار طلبی چیز بدی است با چند تا سوال من منظورم را عرض میکنم. 1: آیا اگر فقط جراحان پلاستیک انحصار این خدمات را داشته باشند دیگر هیچ عارضه ای و مشکلی برا هیچ یک از متقاضیان رخ نمی دهد؟ جواب خیر است و هیچ جراح پلاستیکی وجود ندارد که اشتباه نکند . 2: آیا تعداد جراحان پلاستیکی که تمام مراحل جراحی را خود شخصا" انجام میدهند ، زیاد است؟ جواب خیر است چون من تو اطاق عمل خودم شاهدم که کارها چطور انجام میشود. 3: آیا تعداد جراحان پلاستیک مجرب در ایران با جمعیت 80 میلیونی ایران همخوانی دارد ؟ جواب خیر است چون جراحان پلاستیک مجرب و با تجربه بسیار کم هستند اما تعداد جراحان پلاستیک که سابقه کاری آنها کمتر از 5 سال (به عنوان جراح پلاستیک)باشد واخیرا" فارغ التحصیل شده اند آنچنان هم زیاد نیست و همین ها هم باید کلی خطا و اشتباه بکنند تا مجرب بشوند. 4: آیا مدرک بالاتر دلالت بر توانایی همه جوره دارد ؟ جواب خیر است چون مهارت تابع مدرک نیست. 5: آیا جراح پلاستیک اولین کسی است که باید به ایشان مراجعه شود ؟جواب خیر است اتفاقا جراح پلاستیک باید در انتهای مسیر درمانی باشد که اگر به فرض کسی گند زد ایشان به عنوان کسی که مدرکش را کارهای ترمیمی اخذ کرده، موظف به رفع نقص به وجود آمده می باشد. 6: خداییش گویندگان چنین ادعاهایی غم مردم را دارند یا غم جیب خود را؟ جواب این سوال هم به خوانندگان ارجاع می شود. 7:آیا جراح پلاستیکی که یک سال است فارغ التحصیل شده و قراره فلان جراحی را انجام بدهد؛ از متخصص فلان رشته که 20 سال داره فلان جراحی را انجام میدهد ، متبحر تر است؟؟؟!!! جواب خیر است و 100 تا سوال مشابه دیگه ما اشاره کنم اگر پزشکی متبحر باشد مردم تو مطبش غلغله راه میاندازندو در واقع با منت بهش مراجعه میکنندنیازی به التماس و عوام فریبی هم نیست. خدایا کار مردم را به کسانی که در دل یک چیز دارند ولی بر لب چیز دیگری را جاری میکنند حواله نکن
  • چکاوکیان الهه ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    0 0
    با سلام قانون چیز خوبی است کسی شک نداره ولی انحصار طلبی چیز بدی است با چند تا سوال من منظورم را عرض میکنم. 1: آیا اگر فقط جراحان پلاستیک انحصار این خدمات را داشته باشند دیگر هیچ عارضه ای و مشکلی برا هیچ یک از متقاضیان رخ نمی دهد؟ جواب خیر است و هیچ جراح پلاستیکی وجود ندارد که اشتباه نکند. 2: آیا تعداد جراحان پلاستیکی که تمام مراحل جراحی را خود شخصا" انجام میدهند،زیاد است؟جواب خیر است چون من تو اطاق عمل خودم شاهدم که کارها چطور انجام میشود. 3: آیا تعداد جراحان پلاستیک مجرب در ایران با جمعیت 80 میلیونی ایران همخوانی دارد ؟ جواب خیر است،چون جراحان پلاستیک مجرب و با تجربه بسیار کم هستند اما تعداد جراحان پلاستیک که سابقه کاری آنها کمتر از 5 سال (به عنوان جراح پلاستیک)باشد واخیرا" فارغ التحصیل شده اند آنچنان هم زیاد نیست و همین ها هم باید کلی خطا و اشتباه بکنند تا مجرب بشوند. 4: آیا مدرک بالاتر دلالت بر توانایی همه جوره دارد ؟ جواب خیر است چون مهارت تابع مدرک نیست. 5: آیا جراح پلاستیک اولین کسی است که باید به ایشان مراجعه شود؟جواب خیر است اتفاقا جراح پلاستیک باید در انتهای مسیر درمانی باشد که اگر به فرض کسی گند زد ایشان به عنوان کسی که مدرکش را کارهای ترمیمی اخذ کرده، موظف به رفع نقص به وجود آمده می باشد. 6: خداییش گویندگان چنین ادعاهایی غم مردم را دارند یا غم جیب خود را؟ جواب این سوال هم به خوانندگان ارجاع می شود . 7:آیا جراح پلاستیکی که یک سال است فارغ التحصیل شده و قراره فلان جراحی را انجام بدهد؛ از متخصص فلان رشته که 20 سال داره فلان جراحی را انجام میدهد ، متبحر تر است؟؟؟!!! جواب خیر است و 100 تا سوال مشابه دیگه ما اشاره کنم اگر پزشکی متبحر باشد مردم تو مطبش غلغله راه میاندازندودر واقع با منت بهش مراجعه میکنند نیازی به التماس و عوام فریبی هم نیست. خدایا کار مردم را به کسانی که در دل یک چیز دارند ولی بر لب چیز دیگری را جاری میکنندحواله نکن.
  • چکاوکیان الهه ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    2 0
    با سلام قانون چیز خوبی است کسی شک نداره ولی انحصار طلبی چیز بدی است با چند تا سوال من منظورم را عرض میکنم. 1: آیا اگر فقط جراحان پلاستیک انحصار این خدمات را داشته باشند دیگر هیچ عارضه ای و مشکلی برا هیچ یک از متقاضیان رخ نمی دهد؟ جواب خیر است و هیچ جراح پلاستیکی وجود ندارد که اشتباه نکند. 2: آیا تعداد جراحان پلاستیکی که تمام مراحل جراحی را خود شخصا" انجام میدهند،زیاد است؟ جواب خیر است چون من تو اطاق عمل خودم شاهدم که کارها چطور انجام میشود. 3: آیا تعداد جراحان پلاستیک مجرب در ایران با جمعیت 80 میلیونی ایران همخوانی دارد ؟ جواب خیر است،چون جراحان پلاستیک مجرب و با تجربه بسیار کم هستند اما تعداد جراحان پلاستیک که سابقه کاری آنها کمتر از 5 سال (به عنوان جراح پلاستیک)باشد واخیرا" فارغ التحصیل شده اندآنچنان هم زیاد نیست و همین ها هم باید کلی خطا و اشتباه بکنند تا مجرب بشوند. 4: آیا مدرک بالاتر دلالت بر توانایی همه جوره دارد ؟ جواب خیر است چون مهارت تابع مدرک نیست. 5: آیا جراح پلاستیک اولین کسی است که باید به ایشان مراجعه شود ؟ جواب خیر است اتفاقا جراح پلاستیک باید در انتهای مسیر درمانی باشد که اگر به فرض کسی گند زد ایشان به عنوان کسی که مدرکش را کارهای ترمیمی اخذ کرده، موظف به رفع نقص به وجود آمده می باشد. 6: خداییش گویندگان چنین ادعاهایی غم مردم را دارند یا غم جیب خود را؟ جواب این سوال هم به خوانندگان ارجاع می شود. 7:آیا جراح پلاستیکی که یک سال است فارغ التحصیل شده و قراره فلان جراحی را انجام بدهد؛ از متخصص فلان رشته که 20 سال داره فلان جراحی را انجام میدهد ، متبحر تر است؟؟؟!!! جواب خیر است و 100 تا سوال مشابه دیگه من اشاره می کنم اگر پزشکی متبحر باشد مردم تو مطبش غلغله راه میاندازندو در واقع با منت بهش مراجعه میکنندنیازی به التماس و عوام فریبی هم نیست. خدایا کار مردم را به کسانی که در دل یک چیز دارند ولی بر لب چیز دیگری را جاری میکنند حواله نکن