خانم هایی که مراقب وزن خود هستند، رژیم سالم غذایی را رعایت می کنند مثل مصرف زیاد سبزی ها، استفاده از چربی های گیاهی به جای چربی های حیوانی، مصرف منظم ماهی و حبوبات ، شانس خود را برای باروری اافزایش می دهند.

نابارور هستید؟ شاید به دلیل رژیم غذایی شما باشد

سلامت نیوز: خانم هایی که مراقب وزن خود هستند، رژیم سالم غذایی را رعایت می کنند مثل مصرف زیاد سبزی ها، استفاده از چربی های گیاهی به جای چربی های حیوانی، مصرف منظم ماهی و حبوبات ، شانس خود را برای باروری اافزایش می دهند.

" ایجاد یک الگوی سالم برای غذا خوردن و کنترل وزن یک قدم اولیه ی خوب برای زنانی است که به دنبال داشتن فرزند هستند. . " نه تنها یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم به طور بالقوه با باروری کمک می کند بلکه در سلامت جنین و کاهش خطر ابتلا به عوارض دوران بارداری عاملی اصلی و اساسی است . "

با توجه به آمار موجود 30 درصد از ناباروری ها به علت اضافه وزن یا کمبود وزن است. وزن نامناسب به علت ایجاد تغییرات در هورمونها ، می تواند بر تخمک گذاری تاثیر بگذارد. . کاهش وزن حتی به 5میزان درصد می تواند شانس باروری را افزایش دهد .

توصیه های غذایی زیر ، راهنمایی برای زنانی است که افزایش وزن دارند و می خواهند باردار شوند.

    کاهش مصرف غذاهای با چربی های ترانس و اشباع و افزایش مصرف چربی غیر اشباع مانند روغن زیتون
    کاهش مصرف پروتئین از منابع حیوانی و افزایش مصرف پروتئین های گیاهی مانند حبوبات در رژیم غذایی خود
    اضافه کردن فیبر بیشتر به رژیم غذایی ، با افزایش مصرف غلات کامل، سبزیجات و میوه جات
    افزودن مصرف منابع گیاهی آهن مانند حبوبات، سویا، آجیل ، دانه ها و غلات سبوس دار
    کاهش مصرف لبنیات پرچرب و استفاده از لبنیات کم چرب به جابی آن
    مصرف منظم مولتی ویتامین هایی که برای زنان تهیه و تجویز می شوند.

در حدود 40 درصد از موارد ناباروی زوجین مردان عامل اصلی ناباروری هستند. مواردی مانند تعداد کم اسپرم و سرعت ضعیف ، همچنین غیر طبیعی بودن شکل اسپرم و اندازه آن ، که در مردان مبتلا به اضافه وزن و چاق شایع است.

مردانی که در آرزوی داشتن فرزند هستند نیز باید برای حفظ وزن سالم بدن و مصرف یک رژیم غذایی متعادل، مسئولیت خود را انجام دهند ، زیرا چاقی در مردان با تغییر سطح هورمون تستوسترون و یاموارد دیگر بر باروری تاثیر می گذارد ."

همچنین مواد مغذی یا ریز مغذی هایی که می توانند به افزایش قدرت باروری کمک کنند شامل روی ، سلنیوم ، ویتامین دی و اسید فولیک هستند.

منابع غذایی روی ، آجیل ، گوشت قرمز و ماهی است و سلنیوم در نان، ماهی ، گوشت و تخم مرغ وجود دارد.

منبع ویتامین دی روغن ماهی و لبنیات غنی شده با ویتامین دی است و اسید فولیک در انواع کلم، اسفناج وسبزی های برگی وجود دارد.
در سایر موارد رعایت تعادل و تنوع و اعتدال در ؤژیم غذایی برای پدران به اندازه مادران مهم و موثر است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی تغذیه و سلامت (به سایت)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha