معاون بهداشت گفت: بدون مشارکت سایر بخش ها به ویژه شهرداری و خود مردم، امکان جلوگیری از آسیب های اجتماعی اثرگذار بر سلامت امکان پذیر نیست.

سلامت نیوز:معاون بهداشت گفت: بدون مشارکت سایر بخش ها به ویژه شهرداری و خود مردم، امکان جلوگیری از آسیب های اجتماعی اثرگذار بر سلامت امکان پذیر نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  پانا، علی اکبر سیاری ضمن بیان این مطلب افزود: سلامتی به معنی برخورداری از رفاه جسمی، روانی اجتماعی و معنوی است.

عضو شورای راهبردی سلامت شهر تهران خاطرنشان کرد: امكان جلوگیری از آسیب های اجتماعی اثرگذار بر سلامت از قبیل بیكاری، طلاق، مصرف دخانیات، اعتیاد و رفتارهای مخاطره آمیز سلامت، حوادث و سوانح، دسترسی ناعادلانه به خدمات سلامت بدون مشارکت و همکاری های بین بخشی میسر نیست.

وی اظهار امیدواری کرد: با مشاركت سایر دستگاههای اجرایی و بهره مندی از منابع و امكانات، سرمایه های این بخش ها و توانمندیهای خود مردم بصورت مشاركت همگانی، بتوان ضمن كمك به حل مشكلات سلامت در كلان شهر تهران، الگوی مناسب ارائه خدمات سلامت در كلان شهرها تدوین شود.

عضو شورای راهبردی سلامت شهر تهران گفت: شاخص های بهداشتی در حاشیه نشینان کلان شهرها از روستاها نیز پایین تر است و توجه ویژه ای را می طلبد.

زارع نژاد، هم افزایی در عرصه اطلاع رسانی و آموزش های همگانی را مورد تاکید قرار داد و گفت: توجه به معضلات حاشیه نشینان، برنامه ریزی برای تامین عدالت و بهره مندی همگان از خدمات دولتی و عمومی در حوزه سلامت در کلان شهرها، اولویت هایی برای تعامل فی مابین وزارت بهداشت و شهرداری و سایر نهادهای دست اندرکار هستند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت افزود: با مدیریت هماهنگ و همکاری های بین بخشی و بهره گیری از ظرفیت ها و امکانات یکدیگر برای ارتقای شاخص های بهداشتی شهروندان می توان در هزینه های سلامت صرفه جویی کرد و رهیافتی نوین برای حل مسائل و مشکلات سلامت شهروندان جستجو کرد.

زارع نژاد خاطر نشان کرد: مشکلاتی چون آلودگی هوا، ترافیک و فاکتورهای موثر بر بهداشت محیط در کلانشهر تهران نمونه های بارزی از تاثیر عوامل اجتماعی بر سلامت جامعه است که مدیریت این عوامل در اختیار وزارت بهداشت نیست، در واقع سبک زندگی ناشی از این عوامل نقش بسیار بیشتری از عوامل بیولوژیک در سلامت افراد دارند ولی متاسفانه به دلیل این که این عوامل درک نمی شوند، تبدیل به مطالبه و تقاضا نیز نمی شوند. لذا اتخاذ راهکارهای هم افزایی مدیریتی سلامت با مشارکت همه مسئولان، دست‌اندرکاران مرتبط با سلامت جامعه لازم است تا بتوانیم شاهد توسعه جامعه در همه سطوح و به تناسب آن افزایش میزان رضایت مردم درحوزه سلامت باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز گفت: شهرداری تهران می تواند با توجه به بودجه تخصیص یافته در قسمتهای بهداشتی به نظام سلامت كشور كمك كند. از آنجا كه ارائه خدمات بهداشتی به مردم، نیازمند تخصص های لازم است بنا شد كه در این زمینه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی حمایت های لازم را ارائه دهد.

سید جواد میر اسماعیل با اشاره به این كه در شورای راهبردی سلامت شهر تهران، تهران به عنوان پایلوت به منظور ارائه خدمات بهداشتی انتخاب شده است افزود: در سال 89 براساس تفاهم نامه ای كه بین شهرداری تهران با دانشگاه علوم پزشكی ایران منعقد شده بود، ‌منطقه 9 تهران به عنوان پایلوت انتخاب شد كه مواردی مانند طلاق، نرخ رشد جمعیت، سلامت روان و موارد دیگر بهداشتی مورد بررسی قرار گرفت.

عضو شورای راهبردی سلامت شهر تهران در ادامه گفت: پس از اطمینان از موفق بودن الگوی پیشنهادی، دانشگاه های علوم پزشكی سراسر كشور در سایر شهرهای در مناطق زیر پوشش خود می توانند این الگو را اجرایی نمایند.

وی از دعوت رییس شورای راهبردی سلامت شهر تهران برای تشکیل جلسه این شورا خبر داد و گفت: این جلسه با حضور اعضای جدید و با دستور کار بررسی آیین نامه پیشنهادی و بررسی نحوه عملیاتی کردن تفاهم نامه وزارت بهداشت و شهرداری تهران روز دوشنبه 21 بهمن ماه برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha