شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۳
کد خبر: 104731

زنان، سرطان سینه را جدی بگیرند

سلامت نیوز :سن ابتلا به آن روند نزولی دارد. کانسر سینه یا همان سرطان زنانه شایع میان ایرانی‌ها در این سال‌های اخیر دامنه گسترده تری از زنان را در بر گرفته که کاهش سن ابتلا به آن بسیار نگران کننده است. مبتلا شدن زنان و دختران به سرطان که کمتر از سه دهه از زندگی شان گذشته، مانند کابوسی است که نمی‌دانند با آن چه کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت قانون ؛ با اینکه پیشرفت‌های محسوسی در سال‌های گذشته در شناسایی و کنترل رشد سرطان سینه حاصل شده است اما آمارها، ایران را در میان کشورهایی قرار داده است که شمار بالایی از مبتلایان به سرطان سینه را داراست. پزشکان می‌گویند که شناسایی زود هنگام بهترین راهکار برای کنترل سرطان سینه است و لازم است زنان ایرانی هوشمندی خاصی در این باره داشته باشند.


ضرورت افزایش آگاهی‌های زنان
میزان شیوع سرطان پستان در کشورهای توسعه یافته به دلیل انجام غربالگری و ماموگرافی دوره‌ای و مداوم در میان زنان کمتر از کشورهای درحال توسعه است اما در کشورهای در حال توسعه طی سال‌های اخیر، سرطان پستان به عنوان کشنده‌ترین و شایع‌ترین بیماری شناخته شده به طوری که پیش بینی می‌شود تا ۲۰ سال آینده حدود ۲ میلیون مورد جدید ابتلا به این سرطان که اغلب در کشورهای در حال توسعه است، شناسایی شود.دکتر علی فدایی فوق تخصص جراحی سینه و بازسازی پستان می‌گوید که سرطان سینه شایع‌ترین سرطانی است که زنان را دربرگرفته است و با وجود اینکه با انجام روش‌های پیشگیری و غربالگری در تمامی‌کشور‌ها شاهد تغییراتی در موارد مرگ‌و میر ناشی از این بیماری هستیم اما نکته جالب توجه این است که سرطان پستان در کشورهای در حال توسعه بیشتر از کشورهای توسعه یافته وجود دارد.

این سرطان در کشور ما نیز رتبه نخست را از نظر شیوع و فراوانی به خود اختصاص داده و طبق گزارشات رسمی‌انجام شده توسط انستیتو کانسر کشور، در سال‌های اخیر، شایع‌ترین سرطان در میان زنان ایرانی است.دکتر فدایی با بیان اینکه سرطان پستان با فاکتورهایی مانند سن ارتباط مستقیم دارد، گفت: «موارد بروز سرطان پستان تا قبل از دوره یائسگی بیشتر دیده می‌شود به عبارتی بیشترین سن ابتلا به این بیماری در سنین بین ۴۰ تا ۵۰ سالگی است.وی تشخیص و درمان به موقع سرطان پستان را در بهبود آن بسیار موثر دانست و افزود: «اگر امکان تشخیص زودهنگام وجود داشته باشد و همچنین زنان نسبت به انجام آزمایش‌های بالینی و ماموگرافی آگاهی داشته باشند، میزان شیوع سرطان پستان با این سرعت پیش نخواهد رفت بلکه در صورت ابتلای افراد به این سرطان، درمان با موفقیت بیشتری انجام می‌گیرد. افزایش آگاهی زنان در مورد علائم سرطان پستان و مراجعه به‌موقع به پزشک، انجام معاینات دوره‌ای در زنان بالای ۲۰ سال و انجام سالی یک بار ماموگرافی بعد از سنین 35- 40 سالگی ضروری است.

روش‌های پیشگیری را جدی بگیریم
آمارهای سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که از هر 9 زن یک نفر در طول عمرش دچار سرطان سینه می‌شود. سرطان سینه نوعی بیماری وابسته به هورمون است و در مواردی تماس بیشتر با هورمون زنانه مانند بلوغ زودرس، یائسگی دیررس، نازایی، رژیم غذایی پرچرب و پر کالری، مصرف الکل، تماس با اشعه‌های یونیزان و عوامل ژنتیکی مهم‌ترین علل ایجاد سرطان سینه در زنان است. بر این اساس، چاقی به‌ویژه بعد از یائسگی 30 تا 50 درصد ریسک سرطان سینه را افزایش می‌دهد که البته انجام ماموگرافی، می‌تواند سالانه 15تا 30 درصد مرگ ناشی از سرطان سینه را کاهش داده و نقش بسزایی را در کنترل سرطان ایفا کند.داشتن سبک زندگی سالم و داشتن تحرک جسمی‌و ورزش، مصرف سبزیجات و میوه جات و جایگزین کردن مصرف ماهی به‌جای گوشت قرمز از مهمترین نکاتی است که پزشکان رعایت آن را در کاهش ابتلا به کانسر سینه موثر می‌دانند و بر کاهش وزن، عدم مصرف الکل، کاهش مصرف غذاهای پرچرب و پرکالری، مصرف شکر و کربوهیدرات قرمز برای پیشگیری از سرطان سینه تاکید می‌کنند.

نقش استرس و عوامل محیطی در رشد سرطان
یکی از عواملی که متخصصان از آن به عنوان عاملی مهم در ابتلا به سرطان یاد می‌کنند ، استرس و عوامل محیطی است. بر این اساس، استرس سطح ایمنی بدن را پایین می‌آورد و یکی از دلایل شکست سیستم دفاعی بدن به خاطر استرس‌هایی است که متوجه فرد است.تغییر عوامل محیطی نقش مهمی‌در افزایش سرطان‌ها دارد مثلاً آلودگی هوا و افزایش مواد آزبست در هوا در بروز و افزایش سرطان را نمی‌توان نادیده گرفت و آلودگی ناشی از دود و غبار احتمالاً در بروز سرطان نقشی ندارد اما مواد شیمیایی ناشی از بنزین غیراستاندارد ریسک ابتلا به سرطان‌های مختلف را بالا می‌برد.در چنین شرایطی ، مسئولان و متخصصان باید برای جلوگیری و نیز درمان این بیماری راه‌حل‌هایی را ارائه کنند مثلاً غربالگری برای بیماری‌های شایع از راه‌حل‌هایی است که مرگ و میر و نیز عوارض و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. برای درمان سرطان امکانات زیادی لازم است که متأسفانه اغلب مراکز و بیمارستان‌ها به علت کمبود امکانات پاسخگوی نیازهای مراجعان نیستند و هزینه‌های زیاد درمانی در این بیماری از مشکلاتی است که سبب ناتوانی بیماران برای درمان مطلوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha