شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 104736

بیماری کاوازاکی، بیماری کودک زیر 5 سال

سلامت نیوز : بیماری کاوازکی نوعی بیماری است که پوست، دهان و گره های لنفاوی را درگیر می کند و اغلب در میان کودکان زیر 5 سال مشاهده می شود. علت این بیماری هنوز مشخص نیست، ولی اگر نشانه های آن زود تشخیص داده شوند، کودک مبتلا به آن می تواند ظرف چند روز بهبود یابد. اگر درمان نشود، موجب پیچیدگی ها و مشکلات جدی می شود که بر قلب کودک اثر منفی می گذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت برترین ها ؛ در ایالات متحده از هر 100 هزار کودک، 19 کودک به این بیماری مبتلا می شوند و این بیماری بیشتر در میان کودکان ژاپنی یا کره ای مشاهده می شود، ولی در بر نژادها و گروه های قومی دیگر نیز مؤثر است.

علائم و نشانه ها

نمی توان از بیماری کاوازاکی پیشگیری کرد، ولی معمولاً نشانه ها و علائمی دارد که در چند فاز ظاهر می شوند.

فاز اول که تا بیش از دو هفته طول می کشد، معمولاً شامل تب مداوم بالای 39 درجه می شود و حداقل 5 روز طول می کشد.

نشانه های دیگر این بیماری عبارتند از:

•    قرمزی شدید چشم ها
•    کهیر و جوش روی شکم، سینه و دستگاه تناسلی
•    قرمزی، خشکی و ترک خوردگی لب ها
•    ورم زبان و سفید شدن و برآمدگی های بزرگ قرمز روی زبان
•    گلو درد
•    ورم کردن کف دست ها و کف پاها و تغییر رنگ آنها به قرمز-بنفش
•    ورم گره های لنفاوی

در فاز دوم که معمولاً دو هفته بعد از شروع تب آغاز می شود، پوست دست ها و پاها به تدریج شروع به کنده شدن در تکه های بزرگ می کند. کودک درد مفاصل، اسهال، استفراغ یا درد شکمی را تجربه می کند. اگر فرزندتان هر یک از این نشانه ها را داشت، حتماً او را نزد پزشک ببرید.

پیچیدگی ها

اگر کودک را زود نزد پزشک ببرید، او می تواند علائم بیماری را درمان کند. این نشانه ها اغلب دو روز بعد از شروع درمان از بین می روند. اگر بیماری کاوازاکی ظرف ده روز پس از شروع علائم درمان شود، معمولاً مشکلی برای قلب کودک پیش نمی آید.

ولی مواردی که درمان نمی شوند، ممکن است دچار پیچیدگی های جدی همچون التهاب عروق خونی (vasculitis) شوند. این بیماری زمانی فوق العاده خطرناک می شود که بر شریان های کرونر که به قلب خونرسانی می کنند، اثر بگذارد.

علاوه بر شریان های کرونر، عضله قلبی، دریچه ها و غشای بیرونی که قلب را پوشانده نیز ممکن است ملتهب شوند. آریتمی (تغییر در الگوی نرمال ضربان قلب) یا کارکرد آنورمال بعضی از دریچه های قلب هم ممکن است رخ دهد.

تشخیص

فقط با یک تست نمی توان بیماری کاوازاکی را تشخیص داد، بنابراین پزشکان معمولاً این بیماری را با ارزیابی نشانه ها و بررسی شرایط دیگر تشخیص می دهند.

بیشتر کودکانی که بیماری آنها بیماری کاوازاکی تشخیص داده شده، تب 5 روزه یا طولانی تر دارند و حداقل 4 مورد از نشانه های زیر را دارند:

•    قرمزی هر دو چشم
•    تغییراتی در اطراف لب، زبان یا دهان
•    تغییراتی در انگشتان دست و پا مانند تورم، تغییر رنگ یا کنده شدن پوست
•    جوش در قسمت بالاتنه یا دستگاه تناسلی
•    متورم شدن شدید گره لنفاوی گردن
•    قرمزی و تورم کف دست یا کف پا

اگر کودک مشکوک به ابتلا به بیماری کاوازاکی باشد، پزشک چند آزمایش (مانند اکو) تجویز می کند تا کارکرد قلبی او را بررسی کند و از او نمونه خون و ادرار می گیرد تا احتمال بیماری های دیگر مانند مخملک، سرخک، تب راکی، رماتیسم کودک یا واکنش آلرژیک به دارو را بررسی کند.

درمان

درمان باید در اسرع وقت آغاز شود و ایده آل این است که ظرف ده روز از آغاز تب درمان شروع شود. معمولاً کودک با دوزهای درون وریدی گاماگلوبین درمان می شود، گاماگلوبین آنتی بادی پاک شده ای است که جزو مواد خونی محسوب می شود و به بدن کمک می کند تا با عفونت مبارزه کند. ممکن است لازم شود به کودک دوز بالایی از آسپیرین نیز داده شود تا ریسک مشکلات قلبی پایین آورده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha