خطراتی که سلامت هواداران تیم های ورزشی را تهدید می کند

سلامت نیوز : معمولاً هواداران تیم های مختلف ورزشی، تعصب خاصی به تیم مورد علاقه شان دارند و نتایج مسابقات را با حساسیت زیادی دنبال می کنند که این امر هیجان تماشای مسابقات ورزشی را افزایش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ اما گاهی این طرفداری جنبه افراطی پیدا می کند تا حدی که سلامت تماشاچی را به خطر می اندازد. محققان توصیه می کنند هنگام تماشای مسابقات نفس عمیق بکشید و احساسات و هیجانات خود را کنترل کنید.

خطراتی که سلامت تماشاچیان مسابقات ورزشی را تهدید می کند به این قرار است:

حمله قلبی:به دلیل ارتباطی که بین حالت عاطفی و سلامت قلب وجود دارد خطر مرگ ناشی از حمله و سکته های قلبی هنگام تماشای مسابقات ورزشی ممکن است افزایش پیدا کند.در سال ۲۰۰۹ پس از برگزاری مسابقه ای در آمریکا تحقیقاتی انجام و مشخص شد تا ۸ روز پس از برپایی مسابقه در منطقه تیم برنده آمار ابتلا به حمله قلبی کاهش یافته است؛ در حالی که در منطقه تیم بازنده آمار مرگ ناشی از حمله طی این مدت ۲۰درصد افزایش پیدا کرد.به گفته متخصصان برای کاهش خطرات قلبی پس از بازی لازم نیست هواداران از تماشای مسابقات دست بردارند بلکه باید هیجانات خود را کنترل کنند.

تصادفات خودرو؛ محققان آمریکایی دریافتند که پس از برد تیم مورد علاقه، میزان تصادفات افزایش می یابد. هرچه بازی پرچالش تر باشد، مرگ ناشی از تصادفات با خودرو نیز بیشتر اتفاق می افتد.یکی از علت های وقوع این تصادفات می تواند افزایش تستوسترون باشد.

ناامیدی:پس از باخت تیم مورد علاقه، افسردگی در میان طرفداران آن بیشتر می شود. باخت یکی از تلخ ترین تجربیات هواداران تیم های ورزشی به ویژه در بین جوانان است.اگر این افسردگی موقتی باشد، جایی برای نگرانی نیست اما اگر طولانی مدت باشد، نیاز به معالجه دارد.

افزایش هورمون های استرس زا:در جام جهانی سال ۲۰۱۰، در اسپانیا محققان، هورمون بزاق دهان ۵۸ هوادار فوتبال را آزمایش کردند. اگرچه اسپانیا برنده شده بود اما تمامی داوطلبان این آزمایش دارای میزان بالای کورتیزول بودند؛ هورمونی که مربوط به استرس است. علت بالا بودن میزان کورتیزول در این افراد، این بود که قادر به کنترل عصبانیت خود نبودند. اگرچه افزایش کورتیزول و هورمون های دیگر استرس می تواند عملکرد بدن را با اختلال روبه رو کند اما افزایش تستوسترون پس از برد باعث افزایش انرژی می شود که چندان هم بد نیست.

پرخوری:باخت تیم مورد علاقه می تواند منجربه رفتارهای ناسالم شود و فرد به خوردن هله هوله رو بیاورد. نتایج تحقیقات نشان می دهد، مصرف چربی های اشباع شده پس از باخت تیم مورد علاقه، ۱۶ درصد افزایش پیدا می کند. پس از برد، مصرف چربی ۹درصد و مصرف کلی کالری نیز ۵ درصد کاهش می یابد. نتایج بررسی ها نشان می دهد، هنگامی که اتفاق خوبی در زندگی می افتد، فرد بیشتر آینده نگر می شود و انگیزه اش برای دنبال کردن کارهای مثبت در زندگی مانند اتخاذ رژیم غذایی سالم، ورزش و... بیشتر می شود. باخت تیم مورد علاقه و در پی آن احساس نامطلوبی که به فرد دست می دهد، بروز رفتارهایی مانند پرخوری را افزایش می دهد. بنابراین لازم است که هواداران به این موضوع اهمیت بدهند تا بتوانند سلامتی شان را حفظ کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha