شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 104748

مقصر آلودگی هوا کیست ؟

سلامت نیوز : شاخص هوای تهران که چند روز گذشته به مدد وزش باد و باران اندکی بهبود یافته بود، دوباره می‌رود که به شاخص آلودگی و اضطرار نزدیک شود. این وضعیت حال و هوای همیشگی تهران و کلانشهرهاست. پدیده وارونگی دما و آلودگی هوا و به دنبال آن تعطیلی مدارس و مهدهای کودک مسکن تکراری است که اثری موقت برای محیط‌زیست دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خورشید ؛ کارشناسان و مسئولان محیط‌زیست بارها دو عامل خودرو و سوخت را مهم‌ترین عوامل آلایندگی هوای کلانشهرهای کشور می‌دانند. یکی کیفیت سوخت را عامل اصلی می‌داند و دیگری بی‌کیفیت بودن خودروها را. چندی پیش رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در اظهاراتی درخصوص کیفیت بنزین گفت که در حال حاضر استانداردهای مورد نظر ما در تولید بنزین اجرا نمی‌شود و دولت قبل تکالیف خود را درباره استانداردهای سوخت اجرا نکرده اما شاهرخ خسروانی، معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش وزارت نفت هم در پاسخ به ابتکار گفت: «بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها استاندارد است.»

کارشناسان معتقدند که تردد حدود 5 میلیون خودرو در پایتخت که نه تنها مطابق با استانداردهای روز دنیا (یورو 4) نیستند بلکه از سوخت غیراستاندارد هم استفاده می‌کنند منبع 70 درصد آلودگی هوای شهر تهران است. برخی از مسئولان محیط‌زیست خواستار رفع ریشه‌ای این معضل ملی با نظارت بیشتر در بخش خودروسازی و افزایش کیفیت تولید بنزین داخلی هستند. به گفته معصومه ابتکار، سوخت و خودروی غیراستاندارد دو منشأ آلودگی هوا هستند و تا این دو مشکل برطرف نشود هیچ اتفاق تازه‌ای برای حل بحران آلودگی هوا رخ نمی‌دهد.

حال با وجود بالا رفتن میزان آلاینده‌های هوا و تنفس کردن در شهری که هوایش مرگ‌آور است و زمانی که هر ارگان یا سازمانی این مسئله را از گردن خود می‌اندازد  و توپ را به زمین ارگان دیگری می‌اندازد آیا مقصر اصلی این آلودگی شناخته می‌شود؟

 مکلف شدن خودروسازان به یورو 4
اوایل دی ماه امسال معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش نفتی وعده داده بود که از پایان دی در 50 درصد جایگاه‌های تهران و کرج، بنزین یورو 4 توزیع می‌شود. براساس برنامه‌ریزی‌ها از دی ماه تمام جایگاه‌های اراک بنزین یورو 4 توزیع شد.شاهرخ خسروانی با یادآوری اینکه از اواخر دی ماه در بیش از 50 درصد جایگاه‌های تهران و کرج توزیع می‌شود، اظهار کرده بود که بعد از شهر اراک اولویت توزیع سوخت با دو کلانشهر تهران و کرج است و طبق برنامه توزیع بنزین یورو 4 در این دو کلانشهر تا آخر این ماه (دی ماه) آغاز می‌شود. اما با گذشت چندین روز از ماه بهمن هنوز این وعده عملی نشده است. به گفته این مقام مسئول در حال حاضر 22 تا 24 جایگاه عرضه سوخت در پایتخت بنزین یورو 4 توزیع می‌کنند و طبق برنامه و براساس امکانات موجود تعداد جایگاه‌های عرضه‌کننده سوخت با استانداردهای روز دنیا در تهران افزایش خواهد یافت.

 توزیع 15 لیتر سوخت استاندارد
آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور به‌خصوص پایتخت موضوعی تکراری و سابقه‌دار است که تاکنون اقدام قابل‌توجهی برای مقابله با آن صورت نگرفته و هر سال از سال قبل بدتر و بدتر می‌شود و تنها چاره‌ای که برای آن اندیشیده می‌شود، تعطیلی مدارس و مهدهای کودک و زوج و فرد کردن خودروهاست که مسکنی موقت و زودگذر محسوب می‌شود. بر همین اساس کارشناسان راه‌حل اصلی را ارتقای کیفیت سوخت خودروها و حمل‌و‌نقل عمومی می‌دانند.

در این میان عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس به مسئله اصلی استانداردسازی سوخت اشاره کرد و گفت که باید روزانه 70 میلیون لیتر بنزین پاک در شهرهای بزرگ و صنعتی  توزیع شود اما وزارت نفت فقط قادر به توزیع 15 میلیون لیتر سوخت استاندارد است.کمال‌الدین پیرموذن با تأکید براینکه وزارت نفت موظف است سوخت استاندارد مورد نیاز خودروها را تأمین کند، تصریح کرد که خوشبختانه با توافقات صورت گرفته در ژنو و رفع تحریم‌ها، واردات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی امکانپذیر است. وی نسبت به وقوع بمباران بحران‌های زیست‌محیطی در کشور هشدار داد و گفت که دولت باید برای کنترل و کاهش آسیب‌های ناشی از این بحران‌ها هرچه سریع‌تر درخصوص تأمین مکفی سوخت استاندارد، استانداردسازی عموم خودروها و تجهیز آنها به کاتالیست همچنین رفع مشکلات مربوط به 3 هزار واحد آلاینده فعال در شهرهای بزرگ و صنعتی کشور اقدامات لازم را انجام دهد درغیر این‌صورت با توجه به بروز پدیده ریزگردها همچنین سونامی باران نمک ناشی از خشک شدن تالاب‌ها به‌ویژه دریاچه ارومیه  آسیب‌های زیست‌محیطی و خسارت‌های جبران‌ناپذیری درانتظار کشور است.

 آلایندگی در باکیفیت‌ترین سوخت
براساس مصوبه ۲۷ تیر سال ۸۴ هیأت وزیران، میزان آلایندگی خودروهای وارداتی و ساخت داخل از سال ۸۴ تا ۸۸ باید مطابق استاندارد یورو ۲ از ۸۸ تا ۹۰ مطابق یورو ۳ و از سال ۹۰ تا ۹۳ مطابق یورو ۴ باشد. طبق طرح جامع کاهش آلودگی هوا در سال ۹۰ خودروسازان در هشت کلانشهر کشور موظف شدند ازابتدای فروردین ۱۳۹۲خودروهای‌شان را مبتنی بر استانداردهای یورو۴ تولید کنند اما براساس همین مصوبه، کیفیت سوخت باید یک سال زودتر به یورو ۴ ارتقا یابد.
مدیرشرکت کنترل کیفیت هوای تهران معتقد است که بهترین سوخت از پیشرفته‌ترین کشور دنیا با بالاترین کیفیت هم دارای آلودگی است. یوسف رشیدی با بیان این مطلب افزود وزارت نفت در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در جهت افزایش کیفیت سوخت انجام داده است، هرچند که هنوز عرضه بنزین توزیعی در سراسر کشور براساس استانداردهای یورو۴ نشده اما باید پذیرفت کاهش میزان گوگرد در خودروهای دیزلی توانسته سهم دی‌اکسیدکربن را به میزان قابل‌توجهی پایین بیاورد.

 نفتی‌ها یا خودروسازان
یکی از متهمان اصلی در زمینه آلودگی هوا نوع بنزین مصرفی در خودروهاست. براساس اعلام منابع مختلف بنزینی که در کشور وجود دارد ظاهرا دارای بنزن و 5 برابر بالاتر از حد استاندارد است و با توجه به حضور میلیونی خودروها در خیابان‌ها و جاده‌های کلانشهرها باعث ایجاد آلودگی‌های بسیار شدید شده است. متهم ردیف بعدی هم تولید خودروهای بی‌کیفیت است. با وجودی که در تمام دنیا خودروسازان از تکنولوژی‌ها  و فناوری‌های به روز استفاده می‌کنند اما همچنان کشور ما خودروهای با استاندارد یورو2 تولید می‌کند و دلیل آن را هم تحریم‌ها  عنوان می‌کند.

دبیر انجمن خودروسازان متهم این آلودگی را نفتی‌ها  می‌داند و معتقد است به دلیل تحریم‌ها و مشکلات تحمیلی، نفتی‌ها نتوانستند کیفیت سوخت را در تاریخ مورد اشاره به استاندارد یورو ۴ برسانند. احمد نعمت‌بخش تأکید کرد به همین دلیل از دولت خواستیم تا اجرای این بند از مصوبه را به تأخیر انداخته و از اول فروردین ۹۳ استانداردها مبتنی بر یورو ۴ باشد که بازهم نفتی‌ها به این وعده عمل نکردند. به گفته وی در حال حاضر بنزن و سولفور سوخت داخلی بالا بوده و سولفور هم باعث زود پر شدن کاتالیست خودروها می‌شود، بنزن هم به قطعات موتور آسیب می‌زند.

اما مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی این اظهارات را به شدت رد کرده و گفته است که سرب موجود در بنزین‌ها  کاملا حذف شده و دیگر سربی در فضا وجود ندارد، سولفور بنزین هم در حد کیفیت بنزین یورو ۴ و ۵ بوده و میزان بنزن هم از ۴ درصد قبلی به یک درصد کاهش یافته است.
این اظهارات ناهماهنگ و دو‌گانه نفتی‌ها و خودروسازها موجب شده تا حقیقتی که موجب آلودگی هوای کلانشهرها می‌شود، پنهان بماند و مردم را سردرگم کند. تا زمانی که دولت راه‌حل جدی و ریشه‌داری برای این موضوع نداشته باشد، اوضاع از این هم به مراتب بدتر خواهد شد؛ اما به راستی مسئول این همه آلودگی هوا کیست؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha