شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 104753

پزشکان از تجویز آزمایش‌های غیرضروری بپرهیزند

سلامت نیوز : رئیس جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران با اشاره به هزینه های بالای آزمایشگاه های کشور و شرایط نامطلوب اقتصادی به پزشکان توصیه کرد تا برای کاهش هزینه های بیمار و نظام سلامت از تجویز آزمایش های غیرضروری در تشخیص بیماری افراد پرهیز کنند.

به گزارش سلامت نیوز ؛ دکتر محمد وجگانی با اشاره به ضرورت انجام چکاپ های دوره ای گفت: مطلع شدن از وضعیت عملکرد سیستم های بدن، شرط عقلانی است و با توجه به اینکه مانیتورینگ وضعیت ارگان های بدن با انجام آزمایش های خون و ادرار میسر می شود انجام چکاپ از سنین میانسالی به بالا و یا در افرادی که پیشینه خاص دارند، می تواند کمک کننده باشد و وضعیت جسمانی بدن را تحت کنترل در بیاورد.

وی افزود: اطلاع از وضعیت قند، اوره، چربی خون، عملکرد آنزیم های کبدی و همچنین کلیه ها در افراد که بیماری خاصی ندارند توصیه می شود. چکاپ فاکتورهای سلامتی هر شش ماه یا یکسال یکبار با توجه به وضعیت فیزیکی و سن افراد مناسب است. البته گاهی در افرادی که بیماری زمینه ای دارند، باید دوره های انجام آزمایشات کوتاه تر شود. در مجموع انجام چکاپ سالیانه منطقی است.

رئیس جامعه علمی آزمایشگاهیان ایران با بیان اینکه آزمایش های بیوشیمیایی، هماتولوژی، سیتولوژی، میکروب شناسی و مانند آن در آزمایشگاه های کشور انجام می شود، اظهار کرد: البته آزمایشگاه ها با وجود هزینه بالای کیت ها، نگه داری دستگاه ها و تجهیزات آزمایشگاهی، هزینه های جانبی پرسنلی و مدیریتی در انجام آزمایش های تخصصی با مشکل مواجه هستند.

دکتر وجگانی ضمن توصیه به پزشکان برای پرهیز از تجویز آزمایش های غیرضروری در تشخیص بیماری افراد گفت: اگر پزشکی در تشخیص یک بیماری به شک افتاد، بهتر است برای کاهش هزینه های بیمار و نظام سلامت، از آزمایش هایی که از شک وی به یک بیماری بسیار دور هستند، صرف نظر کند.
وی در پایان از برگزاری ششمین کنگره بین المللی آزمایشگاه و بالین در روزهای 23 الی 25 بهمن ماه سال

جاری در محل مرکز همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر داد و تصریح کرد: مشکلات صنفی آزمایشگاهیان در کنار مباحث علمی، مطرح خواهند شد و تلاش می کنیم راهکارهای لازم را برای حل این مشکلات ارائه و نتایج حاصل را با مسئولان در میان بگذاریم.

علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس اینترنتی www.6thclc.ir مراجعه نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha