علت عدم برگزاری نخستین جلسه شورای عالی سلامت به ریاست روحانی اعلام شد

سلامت نیوز : وزیر بهداشت علت عدم برگزاری نخستین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به ریاست رئیس جمهور را اعلام کرد و گفت: امیدوار هستیم تا قبل از پایان سال این جلسه را با حضور ۱۴ وزیر برگزار کنیم.

سید حسن هاشمی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره عدم برگزاری نخستین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که رئیس جمهور ریاست این شورای عالی را به‌ر عهده دارد، اظهار داشت: به دو دلیل این جلسه برگزار نشد، اول اینکه اسنادی که ما و یا دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تهیه کرده بودیم کامل نبود که در حال تکمیل آن هستیم.

وی افزود: دلیل دیگر به تاخیر افتادن نخستین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، برنامه‌های رئیس جمهور بود که بسیار فشرده بود ولی امیدوار هستیم تا قبل از پایان سال نخستین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی را برگزار کنیم.

بررسی امنیت غذایی «روغن و شیر» به‌عنوان دستورالعمل نخستین جلسه شورای عالی سلامت

در این راستا علیرضا دلاوری رئیس دبیرخانه سیاست‌گذاری سلامت در گفت‌وگو با تسنیم از بررسی امنیت غذایی «روغن و شیر» به‌عنوان دستورالعمل نخستین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به‌‌ریاست رئیس جمهور و با حضور 14 وزیر و رؤسای سازمان‌ها از جمله رئیس صدا و سیما در آذرماه خبر داده بود و عنوان کرده بود که درصدد هستیم نخستین جلسه این شورا را در دولت یازدهم با حضور حجت‌الاسلام روحانی در آذر ماه برگزار کنیم. بر این اساس نامه پیشنهادی برای زمان‌بندی برگزاری جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به‌ دفتر ریاست جمهوری ارسال شده است.

وی با اشاره به اهمیت فوق‌العاده جلسات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که رئیس جمهور ریاست این شورا و وزیر بهداشت نیز دبیر آن به حساب می‌آید، افزود: عمده‌ترین برنامه‌های این شورا تحقق برنامه توسعه پنجم است تا بتوانیم با یک دیدگاه سلامت‌محور مباحث حوزه بهداشت و درمان کشور را به پیش ببریم. بر این مبنی در نخستین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در دولت یازدهم 5 دستور کار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس دبیرخانه سیاست‌گذاری سلامت در پاسخ به این پرسش که مفاد و عناوین 5 دستور کار نخستین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی چیست، عنوان کرد: از بیان این 5 دستور عمل معذور هستم چون باید به تأیید نهایی وزیر بهداشت برسد، ولی 2 مورد مهم از مجموع این دستور العمل‌ها درباره امنیت غذایی «روغن و شیر» است.

دلاوری ادامه داد: از مهمترین برنامه‌های شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تحقق طرح ملی پزشک خانواده است و ما نیز تلاش خواهیم کرد تا هماهنگی مناسبی بین معاونت‌‌های مختلف ایجاد شود تا سیاست‌‌های وزارت بهداشت با اسناد بالادستی مغایرتی نداشته باشد، البته در گذشته نیز این کار صورت می‌پذیرفت و تلاش ما بر آن است که این رویّه را با قدرت بیشتری به اجرا درآوریم.

رئیس دبیرخانه سیاست‌گذاری سلامت درباره مطرح کردن عوارض سلامت در نخستین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی خاطرنشان کرد: مسئله عوارض سلامت براساس ماده 37 برنامه توسعه پنجم یکی از موارد بسیار مهمی است که وزارت بهداشت و این شورا به‌جد آن را پیگیری خواهد کرد.

براساس ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه تبلیغات دخانیات در تمام رسانه‌های دیداری، شنیداری و دیجیتال را به‌هر شکل عام و خاص ممنوع اعلام کرده است. همچنین براساس این ابلاغ  تبلیغات اقلام دارویی در تمام رسانه‌ها به‌غیر از نشریات تخصصی ویژه حرف پزشکی ممنوع است.

براساس ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه به‌منظور پیشگیری و مقابله با بیماری‌ها و عوارض خطرساز سلامتی که بیشترین هزینه اقتصادی و اجتماعی را دارند وزارت بهداشت فهرست اقدامات و کالاهای آسیب‌رسان به سلامت و داروهای با احتمال سوءمصرف و درصد عوارض برای این کالاها را در ابتدای هرسال توسط کارگروهی با مسئولیت این وزارتخانه و با عضویت وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، رفاه و تأمین اجتماعی و صنایع و معادن و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی تعیین و ابلاغ می‌کند.

گفتنی است: فهرست کالاها و اقدامات مربوطه در حوزه سلامت که به امضای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده است به تمام وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی مرتبط با موضوع ابلاغ شده است.

فهرست اقدامات و کالاهای آسیب‌رسان به سلامت و داروهای با احتمال سوءمصرف

1   غلات حجیم‌شده
2   نوشابه‌های گازدار شامل انواع کولاها (اعم از معمولی و رژیمی)، نوشابه‌های گازدار طعم‌دار رنگی و بی‌رنگ و نوشابه‌های انرژی‌زا
3   انواع چیپس
4   انواع داروهای فاقد مجوز ورود یا ساخت از وزارت بهداشت
5   خدمات سم‌پاشی فاقد مجوز وزارت بهداشت
6   خدمات آرایشی (مانند برنزه کردن با دستگاه­های سولاریوم، خالکوبی، کاشت مو و ناخن و امثال آن)
7   خدمات مشاوره تغذیه مانند روش­های لاغری و چاقی، داروهای لاغری و مکمل‌های چاقی، خدمات و اقدامات مداخله‌ای جهت افزایش قد و خدمات بدن‌سازی فاقد مجوز وزارت بهداشت
8   استخرها و مراکز تفریحی آبی فاقد مجوز وزارت بهداشت
9   خدمات و کالاهای گندزدایی و ضدعفونی‌کننده آب و محیط فاقد مجوز وزارت بهداشت
10   کالاها و یا اقداماتی که مصرف یا انجام آنها مبیّن نمایش رفتارهای پرخطر است (مانند مصرف فست فودها و فرآورده‌های غذایی صنعتی، استعمال دخانیات اعم از قلیان و سیگار)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha