شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 104765

سلامت نیوز : عطاری‌ها از زمان‌های قدیم، مکانی برای فروش انواع گیاهان دارویی بوده‌اند اما اگر این روزها سری به عطاری محله‌تان بزنید، می‌بینید که انواع قرص‌ها، شربت‌ها و پودرها در این مغازه‌ها به فروش می‌رسند.

به‌همین دلیل «سلامانه» از دکتر محمدحسین صالحی سورمقی، متخصص گیاهان دارویی، پرسید که آیا فروش دارو در عطاری‌ها مجاز است؟ وی پاسخ داد: «قطعا خیر. عطاری‌ها، تنها مجاز به فروش گیاهان کامل و متعلقات آنها مانند گل، چوب، میوه،‌ دانه، برگ‌های درسته یا ریشه‌های گیاهی که در لیست محصولات مجاز قرار دارند، هستند. هیچ کدام از عطاری‌ها حق پودر و ترکیب کردن گیاهان مختلف را با هم ندارند. ضمن اینکه در عطاری‌ها، محصولاتی که نوع ترکیب آنها مشخص نیست، نباید عرضه بشوند.»

این استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: «مصرف‌کننده‌ها و طرفداران گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، باید بدانند که تولید و فروش انواع پودرها، شربت‌ها، قرص‌ها، کپسول‌ها و حتی کرم‌ها و پمادهایی که عنوان «گیاهی» را یدک می‌کشند، در هیچ عطاری خاصی، مجاز نیست و آنها نباید سلامت خود را با مصرف محصولاتی که از ترکیبات آنها خبر ندارند، به خطر بیندازند.»

وی در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد که تنها، کارخانه‌های مجاز داروسازی، مجاز به تولید داروهایی در اشکال مختلف از گیاهان و متعلقات آنها هستند. یعنی یک داروی گیاهی برای تبدیل شدن به قرص، شربت، کپسول یا کرم‌های موضعی، باید وارد کارخانه‌ها و لابراتوارهای داروسازی بشود تا این روند تولید، تحت نظارت کامل مسولان بهداشتی و استاندارد کشور،‌ قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha