شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 104775

سلامت نیوز : یک روانشناس با بیان اینکه بلوغ زودرس می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری در زندگی افراد بوجود آورد، به خانواده‌ها توصیه کرد تا مراقب فرزندانشان باشند.

بنت الهدی امیری در گفت وگو با (ایسنا) ، گفت: بلوغ بر اساس تعاریف روانشناسی در پی رشد همه جانبه عقلی، فیزیکی و جسمی افراد رخ می دهد، این درحالی است که برخی از نوجوانان در سنین پایین به سن بلوغ می‌رسند و این مسئله می‌تواند مشکلاتی را برای آنها بوجود آورد.

این کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی با بیان اینکه میزان بروز بلوغ زودرس در دختران 20 برابر بیشتر از پسران رخ می‌دهد، گفت: این مسئله ریشه در عوامل ژنتیکی دارد.

وی با بیان اینکه بلوغ زودرس نیاز به بررسی دارد، گفت: همزمان بودن بلوغ جنسی و فکری از اهمیت زیادی برخوردار است و بروز زودهنگام بلوغ در نوجوانان سبب می‌شود که بلوغ جنسی در شرایطی رخ دهد که فرد از نظر فکری و عقلی رشد کافی نیافته است.

امیری یکی از پیامدهای زودتر رخ دادن بلوغ در افراد را کوتاهی قد دانست و گفت: چنین افرادی اگرچه در دوران نوجوانی نسبت به همسالان خود قد بلندتر هستند، اما در مجموع کوتاه قدتر خواهند بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بلوغ زودرس سبب ایجاد گرایش‌های جنسی در نوجوانان می‌شود، گفت: این اتفاق به نوبه خود زمینه‌های نقصان در توانایی و عملکرد را در فرد بوجود می آورد.

این کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی گفت: نوجوانانی که با بلوغ زودرس مواجه می‌شوند نسبت به همسالان خود با استرس‌ها و تنش‌های بیشتری مواجه می‌شوند و همین مسئله ارتباطات اجتماعی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در نهایت زمینه‌های منزوی شدن آنها را بوجود می آورد.

وی با تاکید براینکه غفلت از بلوغ زودرس نوجوانان می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری را در زندگی آن‌ها به دنبال داشته باشد، به خانواده‌ها توصیه کرد: تلاش کنند تا بالا بردن آگاهی‌های خود و با برقراری یک ارتباط درست با فرزندانشان از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری به عمل آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha