سلامت نیوز : یک متخصص پوست و مو با بیان اینکه طول درمان اگزما طولانی است، گفت: مهمترین نکته درمان اگزما حذف مواد آلرژی زا است.

دکتر ریحانه مهرگان در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه مواد غذایی به عنوان محرک در شروع علائم اگزما عمل می‌کنند، گفت: خارش علامت اولیه ابتلا به اگزما است. مصرف سوسیس و کالباس، سیر، ادویه‌ها و میوه‌هایی مانند کیوی و موز باید بلافاصله پس از شروع اولین علامت قطع شود و در موارد شدید بیمار باید حتی به مدت دو سال از مصرف غذاهای آلرژی زا پرهیز کند.

وی در ادامه تصریح کرد: مصرف مواد غذایی مانند کاکائو، تخم مرغ، گوجه فرنگی، بادمجان و خرما موجب تشدید علایم بیماری در مبتلایان می‌شود.

بهبود اگزمای پوستی با رعایت پوشش مناسب

مهرگان با تاکید بر اینکه اگزما انواع مختلفی دارد، گفت: اگزمای پا اغلب به علت استفاده از کفش یا جورابی که از مواد پلاستیکی ساخته شده‌اند ایجاد می‌شود.

این متخصص پوست و مو افزود: درمان اگزمای پا در 90 درصد موارد با رعایت پوشش مناسب برطرف می‌شود. استفاده از داروهای موضعی 5 تا 10 درصد در رفع این عارضه موثر است.

مهرگان یادآور شد: استفاده از جوراب نخی و کفش چرمی در افرادی که دچار اگزمای ناحیه پا هستند بسیار موثر است. مبتلایان باید از راه رفتن بدون جوراب نخی یا دمپایی چرمی، بر روی فرش‌های ماشینی و موکت که از مواد پلاستیکی ساخته شده به شدت اجتناب ورزند.

وی گفت: در افرادی که مبتلا به اگزمای دست هستند نیز پرهیز از تماس مستقیم پوست با شوینده‌ها و استفاده از دستکش‌های نخی جهت جلوگیری از تماس مستقیم پوست با وسایل ضرورت دارد.

این متخصص پوست و مو تاکید کرد: مبتلایان به اگزما هرگز نباید هنگام شست و شو مواد صابونی مصرف کنند. استفاده از شامپو بچه یا پن که فاقد مواد صابونی است بسیار مناسب است.

مهرگان با اشاره به اینکه خارش اصلی‌ترین علامت اگزمای پوستی است، خاطرنشان کرد: افرادی که دچار اگزما هستند هرگز نباید هنگام شست وشوی پوست از آب داغ استفاده کنند.

وی استرس را از عوامل اصلی تشدید اگزما دانست و افزود: افرادی که پوست خشک دارند باید پس از حمام پوست را با لوسیون بدن آغشته کنند.

این متخصص پوست و مو در پایان تاکید کرد: بیماران مبتلا به انواع اگزما اعم از اینکه عامل ایجاد کننده مواد تغذیه‌ای یا موضعی باشد، علاوه بر رعایت دقیق دوری از مواد حساسیت زا باید طبق نظر پزشک متخصص از داروهای آنتی هیستامین خوراکی و موضعی نیز استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha