سلامت نیوز : مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت گفت: سیستم ارجاع کارآمد‌ترین سیستم دنیاست که از سال ۹۱ بین آزمایشگاه‌های پزشکی کشور اجرایی شده و بهبود کیفیت خدمات، بهره‌وری بالاتر، دسترسی بیشتر مردم، کاهش هزینه و همکاری بین‌بخشی را ایجاد کرده است.

سعید مهدوی در گفت‌وگو با فارس به  سیستم ارجاع در بین آزمایشگاه‌های کشور اشاره داشت و گفت: با تقویت نظام ارجاع نمونه‌های بالینی بین آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی که خود یکی از کارآمد‌ترین تجربیات نظام سلامت در ایران و سایر کشورهاست و لازمه آن سطح‌بندی نظام آزمایشگاهی کشور است این سیستم به بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های نظام آزمایشگاهی کشور منجر می‌شود.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت گفت: از مزایای سیستم ارجاع بهبود کیفیت خدمات، بهره‌وری بالاتر، ایجاد دسترسی بیشتر، کاهش هزینه و ایجاد زمینه همکاری بین‌بخشی است.

مهدوی افزود: به اعتقاد مسئولان آزمایشگاه مرجع سلامت، استقرار نظام ارجاع بین آزمایشگاه‌ها در ارتباط با نمونه‌های سیتولوژی و بافت نه تنها نیازمند استاندارد‌ها و راهنماهای مدیریتی و فنی است بلکه محتاج نظارت مستمر دستگاه‌های نظارتی است.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت به فرآیند‌های قبل از آزمایش، انجام آزمایش و پس از انجام آزمایش اشاره داشت و گفت: این فرآیند‌ها به طور کامل در دستور کار قرار گرفته‌اند.

مهدوی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر چرایی روند تغییر پذیرش نمونه‌های آسیب‌شناسی از آزمایشگاه‌های پاتولوژی به همه آزمایشگاه‌های پزشکی تصریح کرد: در گذشته و حال بعضی از آزمایشگاه‌های دارای مسئول فنی آسیب‌شناسی با یا بدون عقد قرارداد اقدام به پذیرش نمونه‌های آسیب‌شناسی از طریق آزمایشگاه‌های فاقد آسیب‌شناس می‌کردند.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت ادامه داد: این روند از سال 85 تا 91 به کاهش آمار ثبت سرطان انجامید که در نتیجه با برپایی جلسات مکرر و تصحیح قوانین و ضوابط، شرایط به نحوی شد تا نظام ارجاع بازبینی و تقویت شود ؛ به نوعی که هم نظام سلامت و هم مردم بیشترین نفع را از آن ببرند.

مهدوی با بیان این مطلب که همه مراحل مربوط به نمونههای آسیب شناسی از پذیرش تا جواب‌دهی به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت مسئولیت و نظارت آسیب‌شناس واجد پروانه مسئول فنی آزمایشگاه‌ می‌باشد گفت: آزمایشگاهی که مسئول فنی آسیب‌شناس ندارد با تنظیم قراردادی همه مراحل مربوط به نمونه‌های آسیب‌شناسی را تحت نظارت کامل مسئول فنی آسیب‌شناس در آزمایشگاه مورد ارجاع انجام می‌دهد بنابراین هیچ مسئله‌ای متوجه صحت آزمایش نمی‌شود.

وی افزود: سیستم ارجاع یک سیستم بین آزمایشگاهی است که در مورد همه نمونه‌های بالینی حاصل از بدن انسان اعمال می‌شود و بیماران نباید هیچ نگرانی‌ در مورد صحت یا سقم آزمایش‌های خود داشته باشند؛ از طرفی نیاز نیست که بیماران هزینه اضافی برای سیستم ارجاع پرداخت کنند چرا که با همان هزینه روتین آزمایش، نظام ارجاع بین آزمایشگاه‌ها برقرار خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha