حسن روحانی رئیس جمهور ایران در نشست مشترک دولت و مجلس گفت:«نکند کم کم دیدنِ آسمانِ آبی برای مردم تهران تبدیل به خاطره شود. مبادا دست روی دست بگذاریم و فردا دیدن آسمان آبی در کلانشهرها برای فرزندان امروز رویا شود. ما نمی توانیم در این وضعیت، در خصوص مساله آلودگی هوا دست روی دست بگذاریم. »

نکند دیدنِ آسمانِ آبی برای مردم تهران تبدیل به خاطره شود

سلامت نیوز : پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری سخنان حسن روحانی در نشست مشترک دولت و مجلس را منتشر کرد.

به گزارش سلامت نیوز حسن روحانی رئیس جمهور ایران در نشست مشترک دولت و مجلس با اشاره به اینکه خانوارهای ما از نظر شرایط زندگی، معیشت و فشاری که بر آنها وارد شده تاکید کرد که دولت میخواهد بخشی از یارانه را به بخش سلامت اختصاص دهد.


وی در ادامه افزود :« اوضاع کشور حساس است، حساسیت به این معنا که تعدد مشکلات و ابعاد مشکلات که خود شماها هم امشب و در نامه ها و نطق هایتان بیان می کنید، فراوان است و جایی برای خطا وجود ندارد و راهکارهای انتخاباتی و انتخابی ما برای حل مشکلات باید آنچنان باشد که این راهکارها هم‌افزایی داشته باشد تا بتوانیم مشکلات را حل و فصل کنیم.

در برخی از زمینه ها وضعیت بسیار دشواری داریم. اگر تعبیر کنم که در مرز بحرانیم، شاید اغراق نباشد. بحران به معنای سراسیمگی نیست، بحران به این معنا نیست که ملت ایران یا دولت ایران مستاصل شده باشد. معنای بحران این است که باید از تمام ظرفیت‌ برای حل مشکل در زمان مناسب استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه :«اگر بگویم در زمینه محیط زیست، در بخش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ نظیر تهران، اصفهان، اراک مشهد، تبریز، اهواز و امثال اینها به بحران رسیده ایم، درست است. » خاطر نشان کرد : « این شرایطی است که مردم در هوای آلوده تنفس می‌کنند. نکند کم کم دیدنِ آسمانِ آبی برای مردم تهران تبدیل به خاطره شود. مبادا دست روی دست بگذاریم و فردا دیدن آسمان آبی در کلانشهرها برای فرزندان امروز رویا شود. ما نمی توانیم در این وضعیت، در خصوص مساله آلودگی هوا دست روی دست بگذاریم. شدت استفاده از انرژی قابل قبول نیست. متوسط مصرف سرانه انرژی در ایران دو برابر مصرف جهانی است. اگر در کشورهای دیگر برای دو برابر شدن مصرف انرژی 45 سال زمان می برد، در ایران با 12 سال، مصرف انرژی ما دو برابر می شود. این معنایش این است که نمی توانیم سرمایه ملی را تبدیل به دود و سم کنیم.»

وی گفت:« در تهران طی 10 ماهه امسال طبق آمار، صدها نفر به خاطر آلودگی هوا در بیمارستان بستری شده‌‌اند. شاید صدها، عدد درستی نباشد و بلکه هزارها و تعداد زیادی از مردم در سایه همین مسمومیت ها جان باختند.»

دکتر حسن روحانی بخشی از مساله محیط زیست را در نتیجه مصرف بی رویه انرژی دانشت و افزود: «یک سمت مساله محیط زیست اصلاح نشدن صنعت در بخش‌های مختلف و بخش دیگر آن مشکل آب است. همه اینها دست به دست هم داده اند معضل ما تنها بحث زیست محیطی نیست. در زمینه انرژی ،گاز، نفت و برق هم دچار مشکل هستیم . این برای کشور قابل قبول است که بزرگترین کشور دنیا از نظر منابع برای گاز دچار مشکل شود و دلهره قطعی گاز را در زمستان داشته باشیم؟ قابل قبول است که در زمان مصرف بالای گاز و انرژی ناچار شویم گاز نیروگاه ها را قطع کنیم؟ در شرایط آلوده، هوا را آلوده تر کنیم؟ اگر اقدامات فوری چند ماهه دولت نبود، در زمستان سال آینده صد درصد با قطعی گاز مواجه می شدیم. امیدوارم با ادامه سرمایه گذاری و تلاشی که در این بخش انجام می گیرد، بتوانیم از مشکل عبور کنیم.»

رئیس جمهور ایران با بیان اینکه :« در زمینه آب ،حتی آب آشامیدنی، اگر قدم های جدی برنداریم و سرمایه گذاری کافی نکنیم ، با بحران مواجه می شویم. » خاطر نشان کرد:«در زمینه کشاورزی معتقدیم فضا بهبود پیدا کند. بهبود فضا این است که دولت محصولات کشاورزی را تضمین کند و در بعضی موارد یارانه پرداخت کند. ما هم در صنعت ، هم در کشاورزی و هم در بخش انرژی و هم در بخش برق، گاز نیازمند هستیم که یارانه متناسب با آنها را پرداخت کنیم تا شرایط به یک شرایط مناسب برسد.»

دکتر حسن روحانی  با بیان اینکه :«در زمینه سلامت شاید کلمه بحران درست نباشد، اما شرایط بسیار دشوار مردم تا نزدیکی های مرز بحران است و این به ما هشدار می دهد که باید در زمینه‌ دشواری‌های کشور و بحران هایی که به آنها نزدیک شده ایم یا به زودی به آن‌ها می رسیم فکری اندیشیده باشیم.» افزود :«  در زمینه سلامت ناچاریم مخصوصاً به خانواده های نیازمند کمک کنیم؛ سهم مردم در بخش سلامت سهم عادلانهای نیست؛ بر مردم فشار وارد می شود. با محاسبه ای که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کرده در دهک های با درآمد پایین حدود 5 میلیون نفر بیمه درمانی نیستند که باید در کل اینها آماری که به ما ارائه شده می گویند که 12 تا 13میلیون بیمه درمانی نیستند.

وی گفت :«  تصمیم بر این است که ما قدم به قدم وارد شویم. البته اول نسبت به آنهایی که نیاز بیشتر دارند. این دولت انشالله مصمم است در طول سال آینده و سال های بعد قدم به قدم تمام مردم بیمه درمانی شوند و شرایط لازم را برای این کار فراهم کند و سهم آنها دهک هایی که درآمد پایین دارند در بخش درمان سهم آنها کاهش پیدا کند. دهک هایی که با درآمد پایین هستند دچار مشکل فراوان، مخصوصاً در زمینه درمان های گران قیمت، عمل جراحی برای آنها کمرشکن خواهد بود؛ دولت می خواهد بخشی از یارانه را به بخش سلامت اختصاص دهد، در عین حال خانوارهای ما از نظر شرایط زندگی، معیشت و فشاری که بر آنها وارد شده ناچاریم برای حامل های مختلف انرژی نرخ های مختلف را مدنظر قرار بدهیم. در مجموع شما می دانید به طور متوسط قیمت حامل های انرژی در کشور نسبت به فوب خلیج فارسی که مدنظر است یک هفتم است ؛ در بعضی از موارد گاهی یک دهم نسبت به کشورهای همسایه و گاهی خیلی بیشتر.»


وی وضعیت معیشت مردم و امنیت غذایی مردم در دهک های کم درآمد را نامطلوب دانست و افزود :«معتقدیم باید سبد کالایی هم برای مردم، مخصوصا برای اقشار کم درآمد مدنظر قرار بدهیم.»



دکتر حسن روحانی ضمن تاکید بر اینکه :« ناکارآمدیِ بنده و امثال من که اشکالی ندارد و مهم نیست؛ خدای ناکرده روزی نگویند این نظام ناکارآمد است» افزود :« اگر نتوانیم هوای سیاه تهران را حل کنیم یعنی ناکارآمدی ما؛ اگر نتوانیم آسمان آبی را به تهران برگردانیم یعنی ناکارایی ما؛ اگر نتوانیم آب خوردن را برای همه مردم آماده کنیم یعنی ناکارآیی ما؛ اگر در زمینه صنعت و کشاورزی نتوانیم رشد کنیم یعنی ناکارایی ما، همه ما، دولت و مجلس فرق نمی کند؛ دولت جدا از مجلس نیست. من از نمایندگان مردم نه تنها حمایت می خواهم که نظارت هم می‌خواهم؛ شما دولت را حمایت ونظارت کنید؛ این کار شماست و انجام دهید؛ اگر دولت اشتباه و خطا می کند شما باید با نظارت‌تان نگذارید خطا ادامه پیدا کند؛ قرار نیست ما فردا بگوییم که مجلس چرا این کار را کرد؟ مجلس چرا آن کار را کرد؟ قانون اساسی چارچوب‌ همه ما را تعیین کرده و همه ما باید به قانون اساسی عمل کنیم و یکی از وظایفی که قانون اساسی بر دوش رییس جمهوری گذاشته مسئولیت اجرای قانون اساسی است؛ بنابراین معیار و هدف ما روشن است و همه تا امروز دست به دست هم دادیم.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha