یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10482

یك متخصص چشم اظهار داشت: درمان تنبلی چشم بعد از 7 سالگی تقریبا امكان پذیر نیست؛ این در حالی است كه هرچه سن تشخیص تنبلی چشم كمتر باشد، احتمال درمان افزایش می‌یابد.

دكتر احمد شجاعی، متخصص چشم، در گفت‌وگو با ایسنا، تنبلی چشم را مربوط به عدم رشد عصب بینایی دانست و گفت: مركزی در مسیر عصب بینایی با عبور امواج بینایی رشد كرده و در دید انسان نقش موثری ایفا می‌كند. این مركز از دوران طفولیت تا سن هفت سالگی رشد كرده و سپس متوقف می‌شود.


دكتر شجاعی با بیان این كه چنانچه به هر دلیلی عبور امواج بینایی از عصب بینایی مختل شود، تنبلی چشم بروز می‌كند، گفت: در سنین طفولیت عیوب انكساری یك طرفه از مهمترین دلایل اختلال در عبور امواج بینایی است. همچنین لك قرنیه می‌تواند مانع عبور واضح امواج بینایی شود. انحراف چشم و آب مروارید می‌تواند از دیگر دلایل بروز تنبلی چشم باشد.


این متخصص چشم با اشاره به این كه تنبلی چشم علایم ظاهری نداشته و فقط یك چشم با اختلال دید مواجه می‌شود، تاكید كرد: از آنجا كه عیوب انكساری خود به خود باعث بروز تنبلی چشم می‌شوند، انجام معاینه و بررسی‌های لازم در كودكان زیر هفت سال برای تشخیص عیوب انكساری ضروری است.


وی گفت: تنبلی معمولا در یك چشم ایجاد می‌شود. این در حالی است كه اگر به دلایلی، عوامل بروز تنبلی در هر دو چشم بروز كند، احتمال ایجاد تنبلی در هر دو چشم وجود دارد.

دكتر شجاعی با بیان این كه تنبلی چشم بعد از 7 سالگی درمان ندارد و هرچه سن تشخیص كمتر باشد احتمال درمان بیشتر است، گفت: در صورتی كه تنبلی چشم قبل از هفت سالگی تشخیص داده شود، با برطرف كردن علت ایجاد كننده آن و همچنین بستن چشم سالم به منظور افزایش فشار به چشم تنبل، تنبلی چشم قابل درمان است. این در حالی است كه در برخی كودكان تا سن 9 سال هم ممكن است پاسخ به درمان مثبت باشد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha