یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۶

حاشیه‌های بی‌پایان یک سبد کالا

سلامت نیوز : بروز بی‌نظمی‌ها، پراکنده‌کاری‌ها و نبود انسجامی که در توزیع اولین سبد کالایی دولت به چشم می‌خورد، توان اجرایی و اطلاعاتی دولت در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را به چالش کشیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ توزیع سبد کالایی دولت یازدهم در حالی امروز آغاز می شود که هنوز حاشیه های یک هفته اخیر نه تنها این سبد را رها نکرده که افزایش نیز یافته است. پس از صدور بخشنامه ها، تصویب نامه ها، آیین نامه های مفصل اجرایی و مصاحبه های پی درپی مقامات مختلف دولتی در بیان زوایای مزایا و کالاهای این سبد، اما فقدان برنامه ریزی و اطلاعات لازم در کنار پراکنده کاری فراوان دستگاه های مختلف دست اندرکار این سبد، حاشیه ها را به سوی آن هدایت کرد؛ حاشیه هایی که تا به امروز ادامه دارد.

از گلایه اقشاری که به هر دلیل تحت پوشش این سبد قرار نگرفته بودند، تا اعلام زودهنگام شماره تلفن و پیامک و سایتی که کار نمی کرد، گرفته تا به امروز که با تکرار تجربه خوشه بندی ها در هنگام پرداخت اولین یارانه نقدی، صدای مردم را از این که فلانی سبد می گیرد و من نمی گیرم درآورده است. دیروز نیز با افزایش گلایه های مردم یک شماره تلفن جدید برای بیان گلایه ها اعلام شد، اما این اصلا کافی نبود؛ زیرا بسیاری از کارگران و بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی به اطلاعیه دو روز پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت که عملا به حذف آنان از مشمولان دریافت این سبد منجر شده بود، بشدت گلایه داشتند.

به گفته آنان، افزودن این قید که کارگران با حقوق بالای 500 هزار تومان مشمول دریافت سبد نیستند، عملا 90 درصد جامعه کارگری و بازنشستگان تامین اجتماعی را از شمول دریافت این سبد محروم می کند؛ زیرا حداقل حقوق کارگران برای امسال 487 هزار تومان است و با این رقم، عملا کمتر کسی از کارگران می تواند این سبد را دریافت کند. همچنین کارگران فصلی یا کارگرانی که اصولا دارای قرارداد نیستند نیز جزو مشمولان این سبد قرار نگرفتند تا کارگران اعتراضات خود را به رئیس جمهور منتقل کنند.

حال به نظر می رسد توزیع اولین سبد کالایی، ضعف های برنامه ریزی، لجستیکی بویژه اطلاعاتی دولت درباره انجام یک چنین برنامه هایی را آشکار کرد. بنابراین کارشناسان می پرسند: وقتی اجرای چنین برنامه ای که برای بخشی از شهروندان اجرا می شود، دچار یک چنین چالش ها و حاشیه هایی شده و این گونه سردرگمی ایجاد کند، آیا دولت توان اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها و بخش بزرگ آن یعنی حذف یارانه پردرآمدها را خواهد داشت؟

آیا همین چالش سبد کالایی در سطحی وسیع تر خود را در حذف یارانه پردرآمدها نشان نخواهد داد؟ چه تضمینی وجود دارد که ضعف اطلاعاتی باعث شود یارانه اقشار ضعیف به جای افراد پردرآمد حذف شود؟ آمادگی ویژه دولت برای این امر چیست؟

به زعم کارشناسان، اطلاعات شهروندان ایرانی کامل و جامع نیست و اگر هم هست، این اطلاعات متمرکز، ویرایش شده و قابل استفاده نیست و هر بخش از آن در اختیار یک دستگاه است.همچنین بسیاری از ایرانیان هستند که اصولا اطلاعاتی از آنها در سامانه دستگاه اداری وجود ندارد که کارگران فصلی نمونه بارز آنها هستند. بنابراین با وجود یک چنین شرایط آشفته ای، اجرای مرحله دوم هدفمندی و دست زدن به ترکیب و رقم یارانه 75میلیون ایرانی چگونه امکان پذیر است؟

سکوت دولت

تمام این پرسش ها در حالی مطرح می شود که دولت درباره آن تاکنون سکوت کرده است.در روزهای اخیر سخنگوی دولت نه درباره ضعف های توزیع سبد کالایی، نه درباره حذف گسترده کارگران از آن، نه درباره تشتت اطلاعات اعلامی به خانوارها و سرانجام نه درباره برنامه اجرایی دولت برای برطرف کردن ضعف اطلاعاتی برای اجرای مرحله دوم هدفمندی سخن نگفته است. این در حالی است که مجلس در حال بررسی و تصویب سریع لایحه بودجه 93 است و بزودی آن را به پایان می رساند. به این ترتیب دولت باید برنامه اجرایی خود برای مرحله دوم هدفمندی را تدوین و اعلام کند، اما در زمان اندک باقیمانده، تحرک خاصی از سوی دولت به چشم نمی خورد.

حاشیه های تازه

در حالی که اولین سبد کالایی دولت قرار است امروز توزیع شود، تغییر برخی شرایط باعث حذف گسترده مشمولان کارگری این سبد شده و در نتیجه این سبد را با حاشیه های تازه ای مواجه کرده است.اما ابهام ها بعد از انتشار شرایط تعلق این سبد از سوی دولت، میان مردم بالا گرفت و انتقادهایی را به دنبال داشت. ماجرا از این قرار بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه ای که درباره شرایط مشمولان دریافت این سبد کالا منتشر کرده بود، یکی از این شروط را درآمد ماهانه زیر 500 هزار تومان برای کارگران مشمول قانون کار و مستمری بگیران تامین اجتماعی اعلام کرده و این در حالی است که پیش از این دولت چنین شرطی را برای سرپرستان خانوار تعیین نکرده بود.

این شرط جدید دولت موجب شده است که بیش از چهارمیلیون نفر از جامعه هدف، از دریافت سبد کالایی خارج شده و سبد کالایی تنها بین 9 تا ده میلیون سرپرست خانوار توزیع شود؛ چراکه با توجه به حداقل حقوق 487 هزار تومانی کارگران کمتر کسی هست که زیر 500 هزار تومان حقوق بگیرد.

از سوی دیگر قرار بود آمار طلاب، خبرنگاران، دانشجویان متاهل و مستمری بگیران تامین اجتماعی و کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی از طریق وزارتخانه های مربوط اعلام شود که این امر نیز محقق نشده است.

چه کسانی جامعه هدف را تعریف کردند؟

یکی از پرسش هایی که در این زمینه از سوی مردم مطرح شد، این بود که چه کسانی جامعه هدف را تعریف کرده اند. در این زمینه یک منبع آگاه در معاونت توسعه بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت به ایرنا گفت: جامعه هدف سبد کالایی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با همکاری سازمان هدفمندی تهیه شده و این وزارتخانه هیچ گونه دخل و تصرفی در جامعه آماری ارائه شده ندارد.وی افزود: خبرنگاران و دانشجویان حائز دریافت این سبد کالایی نیز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم، فناوری و تحقیقات تعیین می شوند؛ بنابراین ما تعیین نمی کنیم که چه کسی باید سبد کالایی دریافت کند یا خیر.

از سوی دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز معیار تعیین خبرنگاران حائز شرایط را ثبت نام در سایت سمان اعلام کرد و گفت: خبرنگارانی که در این سایت ثبت نام کرده باشند، فهرست آنها در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت برای دریافت سبد کالایی قرار خواهد گرفت.

در این میان بسیاری از کارشناسان معتقدند، به دلیل این که دولت وعده داده بود که تا پانزدهم بهمن ماه این سبد کالایی را میان مردم توزیع کند، می خواهد به نوعی این حرکت را آغاز کرده باشد، اما این که تعداد مشمولان چقدر باشند و چه تعداد از مردم شامل دریافت این سبد کالایی می شوند، چندان در مرحله اول مهم نیست تا دولت در سبد بعدی شاید آنها را جبران کند و شاید هم تا سال بعد، هیچ سبدی به آنها تعلق نگیرد.

نامه کارگران به رئیس جمهور

همزمان با این اعتراضات، رئیس هیات مدیره انجمن های صنفی کارگری در گفت وگو با نسیم، از ارسال نامه اعتراضی جامعه کارگری به رئیس جمهور و وزارت کار درخصوص اختصاص نیافتن سبد کالایی خبر داد.

غلامرضا عباسی گفت: دولت به مصوبه خود مبنی بر بهره مندی تمامی جامعه کارگری و مستمری بگیران تامین اجتماعی از سبد کالایی عمل نکرده است.وی با بیان این که اکنون بالغ بر 12 میلیون کارگر در کشور وجود دارد، افزود: با توجه به محدودیتی که در اختصاص سبد کالایی وضع شده است، تنها 4.3 درصد از این جمعیت مشمول دریافت سبد کالایی خواهند بود.از سوی دیگر رئیس کانون عالی مستمر ی بگیران تامین اجتماعی تهران با انتقاد از تناقضی که در پرداخت سبد کالای بازنشستگان وجود دارد، گفت: با گذاشتن شرط حقوق 500 هزار تومانی، بسیاری از بازنشستگان از دریافت سبد محروم شده اند، چرا کارمندان دولت با حقوق بالای 700 هزار تومان در فهرست دریافت سبد هستند.

علی اکبر خبازها افزود: چنانچه منابع عمومی برای پرداخت سبد کالا به بازنشستگان در نظر گرفته شده است، باید به تمامی بازنشستگان تعلق گیرد، نه این که عنوان شود همه بازنشستگان لشکری و کشوری این سبد را می گیرند، اما برای بازنشستگان تامین اجتماعی شرط حقوق گذاشته شود.

روش جدید برای استعلام دریافت سبد کالایی

اما به نظر می رسد که دولت همچنان برای رفع مشکل اطلاعاتی قبل از آغاز توزیع سبد کالایی تلاش می کند. بنابراین گزارش پس از آن که درگاه اینترنتی تخصیص سبد کالا با اختلال روبه رو شد، وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور اطلاعیه ای، راهکاری جدید برای استعلام از تعلق گرفتن سبد کالا و ثبت درخواست افرادی که مشمول دریافت سبد هستند، اما پاسخ مثبت از سامانه دریافت نکرده اند، اعلام کند.

در این اطلاعیه آمده است افرادی که خود را جزو فهرست سرپرستان خانوارهای اعلام شده در طرح سبد کالا هستند، می دانند، می توانند با شماره گیری #799* و ثبت کد ملی خود نیز از تخصیص سهمیه سبد کالا مطلع شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha