یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 104836

۶ عامل درد معده کدام است ؟

سلامت نیوز : هنگام مواجه شدن با درد معده، اولین سوالی که به ذهن فرد و اطرافیان می آید این است که چه خوراکی ناسازگاری خورده است. اما هر درد و ناراحتی به عملکرد گوارشی برنمی گردد. علت این درد یا ناراحتی می تواند ساده یا خطرناک باشد. ناراحت کننده ترین درد آن است که در معده حرکت می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ بر حسب شدت و تکرر درد، بهتر است تحت نظر یک متخصص گوارش قرار بگیرید تا با راهنمایی وی درمان شوید.

علل معده درد:

آپاندیسیت: از عوارض این بیماری درد ناگهانی است که طی چند دقیقه بروز می کند به طوری که ایستادن یا حرکت کردن سخت می شود. درد از قسمت فوقانی شکم شروع می شود و به قسمت راست شکم حرکت می کند.

در این حالت باید آپاندیس را قبل از ترکیدن خارج کرد.

سنگ صفرا: این سنگ در صفرا به وجود می آید، اگرچه خارج کردن این سنگ نیاز به جراحی دارد اما مشکل خطرناکی به حساب نمی آید اما می تواند در قسمت فوقانی شکم درد حاد ایجاد کند. درد به تدریج شروع می شود و به مرور زمان سنگ ها در مجرای روده انسداد ایجاد می کند. اغلب بیماران، پس از صرف غذای سالم از درد شکایت می کنند.

گاهی نیز احساس فشار در پهلو و پشت ایجاد می شود.

پانکراس: به علت عفونت یا عملکرد نامناسب پانکراس دچار عفونت می شود. بیمار دچار درد شدید است که از شکم شروع می شود و به پشت امتداد می یابد. در موارد حاد بیمار اشتهای خود را از دست می دهد، هنگام غذا خوردن دچار حالت تهوع می شود. این حالت بیشتر در بیماران دیابتی و افراد الکلی مشاهده می شود.

عدم تحمل لاکتوز:از جمله علایم قابل تشخیص این مشکل این است که فرد پس از مصرف شیر، پنیر یا نان دچار شکم درد، احساس نفخ و سنگینی می شود.

زخم معده:درد زخم در معده و روده کوچک در قسمت میانه شکم ایجاد می شود. در اغلب موارد درد شب، هنگام خواب و استراحت بروز می کند. اگرچه این ناراحتی با مصرف دارو قابل رفع است اما گاهی بیمار نیاز به جراحی پیدا می کند.

رفلکس گوارشی:در این حالت درد در قسمت بالای معده و قسمت پایین سینه حس می شود. این درد سوزش سردل توصیف می شود و ناراحتی قلبی به حساب نمی آید؛ این حالت موقعی ایجاد می شود که دریچه ای که معده را از مری جدا می کند، به علت بیماری ضعیف می شود و اسید معده به سمت بالا حرکت می کند. برای رفع این ناراحتی داروی ضداسید تجویز می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ایمان ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
    0 0
    سلام من 19 سالم میخواستم بپرسم که من قبل خواب معدم خی ازیتم میکنه و یه جوری میشه حس میکنم درد دارم و الان یه چندوقتی که به سینم و قلبم تیر میکشه ولی داروی زد اسید معده که میخورم ارم میشم الان این درد چندوقتی وقتی خوابم با شدت شروع میشه و من از خواب میپرم یعنی منو از خواب بیدار میکنه ولی جدیدن اینجور شدم ولی اون معده درد قبل خواب 2سال درگیرشم هرچیم دارو میخورم خوب نمیشم لطفن جوابمو بدید و کمکم کنید ....ممنون از سایت عالیتون.