یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 104852

واردات برنج در ۱۰ماهه امسال ۹۳درصد افزایش یافت وسبب شد تا کنون بیش ازیک میلیون و ۵۰۰هزارتن برنج وارد کشورشود.

پشت پرده توزیع برنج هندی در فروشگاه ها

سلامت نیوز: واردات برنج در ۱۰ماهه امسال ۹۳درصد افزایش یافت وسبب شد تا کنون بیش ازیک میلیون و ۵۰۰هزارتن برنج وارد کشورشود.

رئیس اتحادیه برنج کشور با بیان این مطلب به اقتصادپرس اظهار داشت: مصرف سالانه برنج درکشور حدود ۲میلیون و ۸۰۰هزار تن است که از این میزان ۲میلیون و ۳۰۰هزار تن در کشور تولید می شود و برای تامین نیاز باید برای واردات ۵۰۰هزار تن برنج اقدام کنیم. 


جمیل علیزاده شایق افزود: ازابتدای امسال بیش ازیک میلیون و۵۰۰هزار تن برنج وارد شده که در اصل ۹۳درصد افزایش واردات داشته ایم. 


وی خاطر نشان کرد: این میزان ۳برابر نیازکشور است وباید بررسی شود که چرا چنین اقدامی صورت گرفته است.


به گفته وی امسال ۵۰هزار تن نیز بر میزان تولید برنج در کشور افزوده شده است. 


وی تاکید کرد: بر اساس آمار وزارت بهداشت سرانه مصرف برنج در کشور کاهش یافته و روزانه هر ایرانی به طور متوسط ۹۶ گرم برنج مصرف می کند که از سرانه ۳۶ کیلو کمتر است. 


رئیس اتحادیه برنج کشور ادامه داد: به عبارت دیگر با سرانه ۳۶ کیلو نیازمند واردات ۵۰۰ هزار تنی بودیم اما اکنون نیزاین سرانه نیزکاهش یافته و دولت باید پاسخ دهد چه اتفاقی افتاده که با وجود کاهش مصرف،میزان واردات ۳برابر افزایش یافته است؟ 


شایق علیزاده گفت: باوجود این شرایط شاهد هستیم که هنوز هم برنج های خارجی در سفره های ایرانیان حضور دارد.


وی عنوان کرد: جای تعجب دارد که چرا با توجه به وجود برنج ایرانی در انبارها ، دولت ازبرنج هندی برای عرضه در سبد کالا استفاده کرده است ؛ به نظرمن دست های پنهانی در این باره تلاش میکند تا برنج هندی را به جای برنج ایرانی به مردم قالب کند. 


وی گفت: ما چند ماه گذشته ازطریق دفاترموجود در استان های مازندران وگیلان به عنوان مراکزعمده تولید به استداران پیشنهاد دادیم كه از برنج های ایرانی در سبد كالایی استفاده شود زیرا برنج های شیرودی، کشوری و خزرکه قیمتی حدود ۴ تا ۴۲۰۰ تومان دارد به لحاظ قیمتی به برنجهای هندی نزدیک است و كیفیت خوب برنج ایرانی راهم دارد. 
شایق علیزاده خاطر نشان کرد: با وجود اعلام آمادگی کسی به پیشنهاد ما اهمیتی نداد. 


وی با اشاره به واردات برنج های هندی گفت: حتی اگر فرض کنیم برنج های هندی آلوده نیستند اما با توجه به اینکه طی دو ماه گذشته همه بحث‌ها در مورد آلوده بودن برنج‌های هندی بوده است و گروهی از مجلس و وزارت بهداشت نیز برای بررسی این برنج ها به هند سفر کردند؛ همین موضوعات باعث شده که ذهن مردم مشغول شود و صحیح نبود که از این نوع برنج‌ها در سبد کالایی استفاده شود. 


رئیس اتحادیه برنج کشور درباره خودکفایی برنج نیز گفت: بنده موافق وارد شدن به بحث خودکفایی نبوده ونیستم زیرا خودکفایی با توجه به میزان مصرف آب برای تولید این محصول به صلاح نیست. 


وی توضیح داد: برنج در میان سایر محصولات زراعی بیشترین میزان آب را مصرف می کند به طوری حدود ۱۲هزار متر مکعب آب برای هر هکتار شالیزار مورد نیاز است. 


شایق تصریح کرد: در شرایطی که در کشور دچار خشکسالی وکمبود آب هستیم باید به دنبال کشتی که آب کمتری نیازدارد باشیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha