سلامت نیوز : نتایج یک پژوهش در کشور نشان می‌دهد، نقاشی‌های کودکان دارای والدین معتاد نشانه‌هایی ازجمله افسردگی، اضطراب، ضعف عزت نفس و ناارزنده‌سازی در این کودکان را آشکار می‌کند. کودکان اعتیاد به کسانی اطلاق می‌شود که حداقل در یک برهه از دوران خردسالی تا نوجوانی آنان، پدر یا مادرشان معتاد بوده باشند. اعتیاد والدین تاثیرات بسیاری بر سلامت جسمی و روحی فرزندان می‌گذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ الگوهای عاطفی، روانی و رفتاری که از والدین معتاد به کودکان انتقال می‌یابند باعث می‌شود که احتمال معتاد شدن این دسته از کودکان بیشتر از سایر افراد باشد. ایرنا نوشت؛ نتایج این مطالعه نشان داد که میزان اضطراب، پرخاشگری، افسردگی، ضعف عزت نفس در گروه کودکان دارای والدین معتاد بیشتر از کودکانی است که والدین غیرمعتاد دارند. براساس این مطالعه کودکان دارای والدین معتاد در نقاشی‌های خود «ارزنده‌سازی» کمتری نسبت به سایر کودکان نشان می‌دهند. ارزنده‌سازی یعنی اینکه کودک در نقاشی خود، نخستین فردی است که نقاشی می‌شود، اندازه تصویر او از همه بزرگ‌تر باشد و همچنین با جزئیات بیشتری تصویر خود را نقاشی می‌کند.

دارای چیزهای اضافی مثل لباس و در مرکز نگاه سایرین است و در نهایت اینکه خانواده حقیقی خود را ترسیم می‌کند. این درحالی است که کودک دارای والدین معتاد، در نقاشی‌های خود ناارزنده سازی را ترسیم می‌کند به‌عبارت دیگر خود یا قسمت‌هایی از بدنش را در نقاشی حذف می‌کند. خود را کوچک‌تر از بقیه شخصیت‌ها ترسیم می‌کند. همچنین نقاشی از خودش را در پایین و عقب‌تر از دیگران روی صفحه می‌کشد. این کودک به جزئیات هم در نقاشی نمی‌پردازد .همچنین عدم نامگذاری خود، ترسیم خانواده تخیلی و جابه‌جایی شخصیت‌ها ازجمله موارد ناارزنده‌سازی است که کودک دارای والدین معتاد در نقاشی‌هایش ترسیم می‌کند. در این تحقیق آمده است: با توجه به اینکه کودکان در برابر ناکامی غالبا خشمگین می‌شوند و دست به پرخاشگری می‌زنند اما این موضوع یعنی پرخاشگری در کودکان اعتیاد ، بالاتر نیست. پژوهشگران این تحقیق پایین‌تربودن پرخاشگری را در کودکان اعتیاد به این علت می‌دانند که ممکن است کودک اعتیاد، خشم را به درون، منتقل و خود را افسرده کند و این میزان بالاتر از گروه کودکانی است که دارای والدین غیرمعتاد هستند.

براساس این پژوهش هرچند پاسخ معمول آدمی به ناکامی، پرخاشگری فعال است، با این حال رفتار وارونه آن یعنی کناره‌گیری و خمودگی نیز رواج دارد. بر این اساس وقتی شرایط تنش‌زا، استمرار می‌یابد و شخص، توفیقی در حل و فصل آن نداشته باشد، ممکن است خمودگی در وی عمیق شود و به صورت افسردگی درآید. همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، کودکان محکوم به زندگی با خانواده‌های معتاد در مقایسه با کودکان دیگر، غمگین‌تر و کم‌حرف‌تر هستند و تنهایی را بیشتر ترجیح می‌دهند.  در بخش دیگری از نتایج پژوهش یادشده آمده است: مصرف مواد در والدین، مشکلات جسمی، عاطفی و رفتاری در کودکان را تشدید و تسریع خواهد کرد. مشکلاتی مانند افسردگی، ضعف عزت نفس و اضطراب، پیامدهای متعددی از جمله ضعف عملکرد تحصیلی، مشکلات ارتباطی، انزوا و گوشه‌گیری را به‌همراه خواهد داشت که می‌تواند پیش‌بینی‌کننده قوی برای گرایش آنها به سمت بزهکاری و اعتیاد در آینده باشد. این پژوهش در قالب مقاله‌ای تحت‌عنوان «مقایسه نقاشی خانواده و نقاشی خانه- درخت- آدم در دو گروه کودکان دارای والدین معتاد و غیرمعتاد» در نشریه اعتیادپژوهی، پاییز 92 به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha