یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۶

سلامت نیوز : در حالی كه پیش از این مقامات دولتی با حرارت فراوان از واگذاری سبدهای كالایی در بهمن و اسفند امسال به برخی گروه‌های اجتماعی از جمله كارگران و بازنشستگان تامین‌اجتماعی خبر داده بودند، اما حال با تعیین «خط حقوقی» 500 هزارتومانی به عنوان شرط مشمول شدن افراد برای دریافت این سبدهای رایگان، دست‌كم 8 میلیون كارگر بیمه شده و 5‌میلیون كارگر فاقد شناسه از لیست دولت حذف خواهند شد.در مصوبه هیات وزیران درباره سبدكالایی هیچ شرطی درخصوص میزان حقوق كارگران و بازنشستگان لحاظ نشده است، این در حالی است كه وزارت صنعت روز گذشته در اولین اطلاعیه خود اعلام كرد این سبد مشمول كارگران و بازنشستگان تامین‌اجتماعی می‌شود كه حقوق كمتر از ۵۰۰‌هزار تومان دارند.

3/5 میلیون نفر حداقل بگیر هستند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ پس از آن از طریق پیگیری‌ها و درخواست جامعه كارگری كشور، قرار شد وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی در ماموریتی مشخص كارگران فاقد شناسه كاری و بیمه كه به گفته نمایندگان كارگری كشور بالغ بر 5‌میلیون نفر خواهند بود را شناسایی و برای دریافت سبدكالا معرفی شوند. در حال حاضر طبق آمارها 11.5 میلیون كارگر بیمه شده و مشمول قانون كار در كشور داریم كه دولت می‌تواند از طریق سازمان تامین‌اجتماعی به آمارهای آنان دسترسی داشته باشد. همچنین این امكان وجود دارد كه بتوان میزان درآمدهای آنها را نیز تخمین زد. پیش‌تر قائم‌مقام وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی به خبرنگار مهر اعلام كرده بود كه در كشور 3.5 میلیون نفر مشمول قانون كار داریم كه از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی كار برخوردار می‌شوند و سایر گروه‌های تحت پوشش این قانون به مراتب دریافتی‌های بالاتری از حداقل دستمزد 487 هزارتومانی سال‌جاری دارند. وی عنوان كرده بود واگذاری سبدكالا به این تعداد كارگر قطعی است ولی كار تفكیك سایر مشمولان از جمعیت بیمه شده‌ها كه 8 میلیون نفر هستند نیز ادامه خواهد داشت و در نهایت لیست‌هایی به دولت برای واگذاری سبدهای كالایی ارائه می‌شود.

حذف میلیون‌ها كارگر از لیست دولت

به عبارت دیگر تنها همان 3.5 میلیون نام برده شده از سوی قائم‌مقام وزیر كار می‌توانند احتمالا سبدكالا از دولت دریافت كنند و 8 میلیون نفر دیگر به خودی خود از لیست‌های دولت حذف شده‌اند. یك مسئله قابل ذكر دیگر در این بخش این است كه دولت در ماه‌های اخیر اعلام كرده بود منابع مورد نیاز برای واگذاری سبدهای كالایی به مردم تامین شده و این كار بدون هیچ مشكلی قابل انجام است، اما حال با حذف بسیاری از گروه‌ها و تعیین خط حقوقی برای افراد، موضوع واگذاری سبدهای كالایی ابهام برانگیز شده است. به نظر می‌رسد دولت در اعلام در نظر داشتن چنین برنامه‌ای عجله كرده باشد یا اینكه از ابتدا تفسیر درستی از هدف اصلی دولت ارائه نشده باشد به نحوی كه گروه‌های فراوانی از جامعه فكر كرده‌اند می‌توانند از این حمایت‌ها برخوردار شوند.

اما اگر دولت در ادامه مسیر و وارد شدن به اجرای برنامه واگذاری سبدهای كالایی به این نتیجه رسیده باشد كه اساسا امكان انجام چنین پروژه بزرگی به آسانی وجود ندارد، به نظر می‌رسد در اعلام سایر برنامه‌های حمایتی خود در طول 4 سال آینده باید كارشناسی‌های قوی‌تری را در طرح‌های خود اعمال كند. با این حال، این مسائل چیزی از حذف عجیب كارگران از دریافت حمایت‌های دولت‌ها كم نمی‌كند. در دولت سابق نیز كارگران در عین مشمول بودن نسبت به بسیاری از گروه‌های دیگر اجتماعی نتوانستند سهام عدالت دریافت كنند. این مسئله این بار نیز در واگذاری سبدهای حمایتی كالایی دولت تدبیر و امید برای آنها تكرار خواهد شد. نظرات كاربران خبرگزاری فارس و همچنین تماس‌های تلفنی متعددی كه با این رسانه گرفته شده است حكایت از آن دارد كه افراد مشمول واقعی از دریافت سبد محروم شده‌اند اما گروهی از مدیران و كارمندان دولت كه حقوق دریافتی بالای دو میلیون تومان دارند، سبدكالا دریافت می‌كنند.

یكی از نكاتی كه وجود دارد این است كه در دولت‌های نهم، سبدكالا توسط وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها به نحوی توزیع می‌شد كه به هیچ وجه بی‌نظمی و بی‌برنامگی كه در سبد فعلی وجود دارد اتفاق نمی‌افتاد و نیازی به سامانه پیامكی یا سایت اطلاع‌رسانی در این خصوص نبود، لذا به نظر می‌رسد دولت یازدهم با راه‌اندازی چنین زیرساخت‌هایی به‌دنبال آن است تا طرح سبدكالایی را به عنوان یك طرح دائمی حداقل در دولت یازدهم اجرا كند و این در حالتی منطقی به نظر می‌رسد كه بخشی از یارانه نقدی توسط سبدكالا تامین شود.بی‌برنامگی و بی‌نظمی وزارت صنعت در اجرای طرح سبدكالایی به آنجا رسیده است كه حتی سامانه پیامكی این طرح از دوشب گذشته متوقف شده و فعالیت نمی‌كند و سایت اطلاع‌رسانی آن كه از دیروز رسما فعال شده بود، با مشكل مواجه شده و بارگذاری نمی‌شود.از دیگر اشكالات این سبدكالا می‌توان به كالاهای این سبد، توزیع برنج هندی، سبد یكسان برای همه افراد بدون توجه به تعداد افراد خانوار اشاره كرد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha