یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۲

سلامت نیوز : وزیر كشور و دبیركل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: گروهی در مركز ترك اعتیاد شفق درحال برنامه‌ریزی هستند كه پس از بازسازی، تجهیز و تکمیل شدن آن، بار دیگر فعالیت این مركز از سر گرفته خواهد شد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی در جلسه شورای مشورتی ستاد كه با موضوع نحوه فعالیت مراكز درمان و كاهش آسیب معتادان استان تهران و با حضور رئیس شورای شهر تهران و تنی چند از دست‌اندركاران مبارزه با موادمخدر برگزار شد، گفت: طبق شیوع‌شناسی كه در سال 90 انجام شد یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد که با احتساب بعد خانوار، حدود شش میلیون نفر به‌طور مستقیم درگیر موادمخدر هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ او با بیان اینكه 46 درصد از زندانیان به‌طور مستقیم و 25 درصد از زندانیان به‌صورت غیرمستقیم با موادمخدر در ارتباط بوده‌اند، گفت: بخش اعظمی از سرقت‌ها به خاطر اعتیاد است، بزهكاری‌های ناشی از موادمخدر همچون قتل، همسرآزاری، کودک‌آزاری نیز منشاء بروز كج‌روی‌ها، تخلفات و جرایم در جامعه است كه اگر با اعتیاد مبارزه نشود، اثرات جبران‌ناپذیری در جامعه خواهد داشت. دبیركل ستاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه در حوزه‌های پیشگیری، درمان و مقابله اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: صیانت از بهبودیافتگان به لحاظ اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و اشتغال موضوع مهمی است كه باید مورد توجه ویژه قرار گیرد تا فرد بهبودیافته به آغوش خانواده بازگردد چراكه اگر جامعه آن را نپذیرد دوباره به سمت اعتیاد بازخواهد گشت.

رحمانی‌فضلی در ادامه با بیان اینکه مرکز ترک اعتیاد شفق دارای اشکالاتی بوده است، گفت: به علت کمبود ظرفیت، مسائل بهداشتی و نبود تجهیزات کافی مشکلاتی در این مرکز به‌وجود آمد که دستور تعطیلی آن صادر شد. به گفته او درحال حاضر گروهی در این مرکز درحال برنامه‌ریزی هستند و با توجه به اینکه ظرفیت این مرکز پایین است، باید ساخت‌وسازها در این مرکز انجام شود و پس از تجهیز و تکمیل شدن آن بار دیگر فعالیت آن از سر گرفته شود. وزیر کشور همچنین به مرکز درمانی اخوان اشاره كرد و گفت: درحال حاضر با امکانات و ظرفیت فعلی، این مرکز پذیرای 300 معتاد برای درمان می‌باشد و فاز دوم آن نیز در دست احداث است که تا آخر بهمن‌ماه فاز دوم این مرکز افتتاح خواهد شد و ظرفیت در این مرکز به هزار نفر افزایش خواهد یافت. به گفته دبیركل ستاد، فاز سوم و چهارم این مرکز نیز باید تکمیل شود که با تکمیل هر فاز یک هزار نفر به ظرفیت این مرکز درمانی افزوده خواهد شد و همچنین در هر دوره‌ای که سه ماه به طول می‌انجامد هزار معتاد برای درمان در این مرکز پذیرش خواهند شد.

رحمانی‌فضلی با بیان اینكه معتادان متجاهر، آثار سوء روانی و اجتماعی زیادی در جامعه به بار می‌آورند بر تقویت مراكز ماده 16، اجرای سیاست‌های پیشگیری از اعتیاد، توجه به امر پیشگیری مبتنی بر افكار عمومی و اطلاع‌رسانی، صیانت از بهبودیافتگان، تشكیل بانك اطلاعات معتادان، بررسی و ایجاد مركز ماده 16 برای زنان بهبودیافته و تقویت مراكز ماده 15 تاكید و آمادگی ستاد و وزارت كشور را برای همكاری با شورای شهر تهران به‌منظور برگزاری اجلاس كاهش آسیب با موضوع مبارزه با اعتیاد اعلام كرد. او بیان کرد: اگر شورای شهر تهران بتواند در امر مبارزه با موادمخدر یك گام بسیار بلند بردارد، مدال افتخاری خواهد بود بر سینه اعضای شورای شهر كه منتخبین مردم هستند و انتظار این است كه مبارزه با اعتیاد در دستور اول شورا در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد. رحمانی‌فضلی در پایان اظهار امیدواری كرد كه روابط شورای شهر، ستاد و وزارت كشور محكم و سازنده باشد چراكه این‌گونه ارتباطات می‌تواند در جهت ارتقای ‌وظایف و كمك به مردم موثر واقع شود تا ان‌شاءا... كارهایی كه در این حوزه انجام می‌شود به صلاح و مصلحت ملت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha