یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۷
کد خبر: 104868

سلامت نیوز : مواد غذایی همواره یکی از نقش‌های حیاتی را در سلامت بدن ایفا می‌کنند و پزشکان در هر مشکل و بیماری خاصی، مصرف برخی مواد غذایی را توصیه و افراد را از خوردن موادی منع می‌کنند. چشم‌ها نیز مانند سایر اندام‌های بدن برای عملکرد خوب به تغذیه سالم نیاز دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب ؛ مصرف سبزیجات برگ سبز و تازه و انواع میوه‌ها و غلات و خودداری از مصرف غذاهای فرآوری شده و فست‌فودها تاثیر بسزایی در تقویت بینایی افراد دارد. مطالعات نشان می‌دهد با مصرف غذاهای سالم، خطر ابتلا به آب مروارید تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

رژیم غذایی ناسالم روند پیری را تشدید می‌کند و به بافت‌های چشمی آسیب می‌زند. نقش آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های A ، C و E در بهبود بینایی چشمگیر است.

سیر: این ماده غذایی بسیار مفید برای طعم دادن به مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیر علاوه بر بهبود جریان خون، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و برای بینایی مفید است.

سیر، گوگرد فراوانی دارد که به تولید آنتی‌اکسیدان‌ها و در نتیجه حفاظت از عدسی چشم‌ها کمک می‌کند.

تخم مرغ: تخم‌مرغ، بخصوص زرده آن، مواد مغذی فراوانی دارد که برای چشم‌ها و سایر اندام‌های بدن مفید است. هر چه رنگ زرده تخم‌مرغ پررنگ‌تر باشد، مواد مغذی آن بیشتر است.

سبزیجات برگ سبز: سبزی‌هایی از جمله بروکلی و اسفناج که در گروه سبزیجات برگ سبز قرار می‌گیرند، با دارا بودن مقادیر فراوانی ویتامین‌های A، B12،C و کلسیم بسیار مفیدند. اسفناج مملو از آنتی‌اکسیدان‌هایی از قبیل لوتئین است که به تقویت بینایی کمک می‌کند.

ماهی سالمون: این ماهی‌ حاوی ویتامین‌هایA و D و مهم‌تر از همه مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا3 است. این مواد مغذی از طریق تقویت قدرت مغزی باعث بهبود دید افراد می‌شود.

شکلات تلخ: افزودن شکلات تلخ به رژیم غذایی، مصرف مقدار فلاونوئیدها را در بدن افزایش می‌دهد که از عروق خونی چشم‌ها محافظت می‌کند و با بالا رفتن سن و ضعیف‌شدن چشم‌ها، سلامت عدسی و قرنیه همچنان حفظ می‌شود.

هویج: هویج مشهورترین میوه‌ای است که با تقویت بینایی ارتباط دارد. علاوه بر هویج، بسیاری از سبزیجات و میوه‌های زرد و نارنجی رنگ حاوی بتاکاروتن هستند که برای سلامت شبکیه مفیدند و از آسیب‌های چشمی ناشی از نور خورشید جلوگیری می‌کنند. این میوه مقادیر بسیاری ویتامین C، A و E دارد که خطر ابتلا به آب سیاه را کاهش می‌دهد. همچنین هویج و سبزیجات برگ سبزی از جمله اسفناج و کلم برگ مقادیر بسیاری آنتی‌اکسیدان لوتئین دارد که در تقویت دید بسیار مفید است.

آووکادو: این میوه مانند اسفناج غنی از آنتی‌اکسیدان‌ است و بیش از هر میوه دیگری لوتئین دارد. لوتئین علاوه بر این که نقش مهمی در بهبود بینایی ایفا می‌کند، خطر آب مروارید را کاهش می‌دهد.

محققان همچنین افراد را از مصرف برخی مواد منع می‌کنند. موادی همچون شکر، غذاهای حاوی قند، پاستا، نان و غلات، چربی‌های ترانس و آرد تخلیص شده که مصرف بیش از حد آنها به بروز آب سیاه منجر می‌شود.

رژیم غذایی متعادل و غنی از سبزی و میوه و خودداری از مصرف موادی مانند چربی‌های اشباع تأثیر بسزایی در تقویت بینایی افراد دارد. علاوه بر مصرف انواع ویتامین‌ها، برخی مواد معدنی از قبیل روی و سدیم نیز در تقویت چشم موثر است.
 
چه ویتامین‌هایی در چه غذاهایی بیشتر یافت می‌شود؟

ویتامین A: هویج، کلم برگ، اسفناج، فرآورده‌های لبنی، زرده تخم‌مرغ، مرکبات بخصوص کیوی و فلفل سبز

ویتامینC : کلم بروکلی و سیب‌زمینی

ویتامینE : تخم‌مرغ، غلات، روغن سبزیجات و تخمه آفتابگردان

لوتئین: اسفناج، ذرت، کلم برگ و بروکلی

اسیدهای چرب: ماهی آب‌ سرد مانند سالمون، روغن آفتابگردان و روغن ذرت

روی: گوشت قرمز، میگو، ماهی، غلات کامل و فرآورده‌های لبنی

به طور متوسط حدود 60 درصد حجم کل بدن را آب تشکیل می‌دهد. برای حفظ رطوبت بدن باید در طول روز مقادیر کافی آب بنوشید. چشم‌ها نیز برای دید بهتر به رطوبت نیاز دارند و خشکی، خستگی و تاری دید نشانه کم آبی و نیاز بدن به آب است. مصرف اسید آمینه‌ برای سلامت چشم‌ها لازم است. اسیدآمینه از چشم‌ها در برابر رادیکال‌های آزادی که باعث بروز صدمات چشمی می‌شوند، محافظت می‌کند و بافت چشم‌ها را سالم نگه می‌دارد.

معجزه ویتامین درمانی

مکمل‌های ویتامین B نقش بسیار مؤثری در جلوگیری از کاهش دید ناشی از افزایش سن بخصوص در زنان ایفا می‌کند. از بین‌رفتن لکه زرد شایع‌ترین علت نابینایی در افراد بالای 65 سال است که مصرف ویتامین B و مکمل‌های آن از بروز چنین مشکلی جلوگیری می‌کند. در واقع مصرف خانواده ویتامین B متشکل از ویتامین B6، B12 و اسید فولیک می‌تواند مانع بروز کم بینایی شده و روند ابتلا و احتمال ایجاد این بیماری را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. زنانی که در غذایشان ویتامین‌ها بخصوص مکمل‌های ویتامین B را گنجانده‌اند، 34 درصد کمتر به بیماری از بین رفتن لکه زرد مبتلا شده و 41 درصد خطر ابتلا به نابینایی ناشی از این مشکل کاهش می‌یابد. ویتامین‌های خانواده B گردش خون را بهبود بخشیده، اثر آنتی اکسیدان‌ها را بیشتر کرده و نقش مؤثری در کاهش مواد شیمیایی و میزان برخی هورمون‌ها در بدن ایفا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha