سلامت نیوز : اگر می‌خواهید به دیابت و عوارض خطرناک آن مبتلا نشوید، وزنتان را کنترل کنید، فقط روزی نیم ساعت پیاده‌روی تند بروید. غذاهای پرکالری و چرب نخورید  و خلاصه این که اگر می‌خواهید دیابت مبتلا نشوید، استرس‌ها را مدیریت کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: تنها لازم است که این چند پیشنهاد ساده را دستور برنامه زندگی خود قرار دهید تا در معرض بیماری دیابت و عوارض ناشی از آن قرار نگیرید.

دکتر رضا سعیدی، با اشاره به فاکتورهای خطر ابتلا به دیابت، تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از این بیماری‌ها حالت خزنده و پنهان دارند، بطوری که ممکن است سال‌ها دیابت و فشارخون داشته باشند، اما بی‌اطلاع باشند.
 
باید از بیماری‌های غیرواگیر بترسیم

وی با اعلام این که 50 درصد کسانی که دیابت دارند، از بیماری خود خبر ندارند و این درحالیست که بیماری در حال صدمه زدن به آنهاست، تأکید کرد: باید از بیماری‌های غیرواگیر بترسیم و توجه داشته باشیم که دهه‌های آینده سونامی این بیماری‌ها خواهد بود، از این رو تغییر الگوهای رفتاری و سبک زندگی ایرانی بیش از هر زمان دیگر، ضرورت دارد.

پیشگیری از پیگیری بهتر است

دکتر سعیدی با بیان این که «پیشگیری از پیگیری بهتر است»، خاطرنشان کرد: سعی کنیم سالم باشیم و به مردم بیاموزیم که رفتارهایی داشته باشند که جلوی بروز بیماری را بگیرند و به مصرف میوه و سبزیجات اهمیت دهند.

افزایش دو برابری مبتلایان به دیابت در دهه‌های آینده

معاون بهداشتی علوم‌پزشکی مشهد درباره آمار مبتلایان به دیابت نیز به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر 366 میلیون دیابتی در دنیا داریم که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال 2030 به 552 میلیون نفر افزایش یابد که وضعیت نگران‌کننده‌ای است؛ ضمن این که هزینه سالانه بار این بیماری در دنیا، 465 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

به گفته وی، آمار مبتلایان به دیابت در کشور نیز حدود 5/2میلیون نفر است که در سال‌های آینده افزایش چشمگیری خواهد داشت.

4 درصد جمعیت روستایی بالای 30 سال دیابت داشته‌اند

دکتر سعیدی با اشاره به غربالگری انجام شده دیابت در خراسان‌رضوی، گفت: مراکز بهداشتی و درمانی تا کنون حدود یک میلیون نفر را غربال کرده‌اند و در جمعیت روستایی بالای 30سال، 17هزار و 500مبتلا و در جمعیت شهری  تا کنون 45هزار دیابتی شناسایی شده‌اند.

430 هزار نفر در جمعیت شهری بالای 30 سال غربالگری شده‌‌اند

معاون بهداشتی علوم پزشکی مشهد با اشاره به اتمام غربالگری جمعیت روستایی، اظهار کرد: در جمعیت شهری بالای 30 سال تنها 430 هزار نفر غربالگری شده‌ و معادل 10درصد جمعیت غربال شده مبتلا به دیابت شناسایی شده است.

به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود با پایان غربالگری شهری بالای 30 سال، 4 تا 7 درصد جمعیت شهری در خراسان‌رضوی مبتلا به دیابت باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha