یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۶
کد خبر: 104874

سلامت نیوز : یک متخصص بیماری‌های داخلی گفت: بهتر است برای درمان یبوست مزمن به دارو اکتفا نشود.

دکتر تورج احمدی جویباری در گفت وگو با (ایسنا) ، یبوست را دشواری در دفع مدفوع دانست و گفت: افرادی که مبتلا به یبوست هستند معمولا کمتر از سه بار در هفته اجابت مزاج دارند.

وی در خصوص یبوست مزمن هم یادآوری کرد: زمانی که یبوست بیشتر از سه تا شش ماه به طول بیانجامد یبوست مزمن نامیده می‌شود.

این پزشک متخصص با تاکید بر اینکه یبوست مزمن اهمیت کمتری نسبت به یبوست حاد دارد، خاطرنشان کرد: یبوست مزمن معمولا به دلایل کم اهمیتی از جمله مصرف نکردن مایعات و میوه و سبزیجات رخ می‌دهد، اما علت یبوست حاد می‌تواند حتی تومور روده بزرگ باشد.

جویباری در خصوص سایر دلایل بروز یبوست مزمن هم ادامه داد: استفاده نکردن از غذاهای پرفیبر از جمله سالاد و سبزیجات، سبوس، نان جو و ... به مقدار کافی، استفاده زیاد از غذاهای گوشتی، نداشتن فعالیت فیزیکی مناسب واسترس زیاد نیز می‌تواند باعث بروز یبوست مزمن شود.

وی نشستن پشت میز در ساعت‌های طولانی را نیز از دیگر دلایل بروز یبوست خواند و تاکید کرد: زمانی که فرد اجابت مزاج را به تاخیر بیندازد احتمال بروز یبوست بیشتر می‌شود.

وی معتقد است: اعتیاد به تریاک نیز می‌تواند از عوامل ایجاد یبوست مزمن باشد.

جویباری افزود: در برخی از موارد نیز یبوست به دلیل اختلالات حرکت روده خصوصا در سندرم روده تحریک پذیر ایجاد می‌شود.

وی گفت: برخی از داروهای ضد افسردگی و یا داروهای اعصاب نیز می توانند حرکات روده را کند و یبوست را تشدید کنند.

این متخصص بیماری‌های داخلی تصریح کرد: افرادی که یبوست مزمن دارند توصیه می‌شود از فیبر و مایعات بیشتری استفاده کنند، ورزش کنند و رژیم غذایی مناسب داشته باشند.

جویباری هموروئید و شقاق را از مهمترین عوارض یبوست مزمن دانست و اضافه کرد: این عوارض درد زمان دفع را برای فرد ایجاد می‌کند و باعث می‌شود فرد دفع خود را به تاخیر بیندازد و همین امر دوباره یبوست را تشدید خواهد کرد.

وی از افراد خواست یبوست مزمن را جدی بگیرند و تنها به فکر مصرف دارو برای حل مشکل خود نباشند، بلکه تغذیه و ورزش مناسب داشته باشند.

به گفته این پزشک متخصص، مصرف دارو برای یبوست می‌تواند روده را بد عادت کند.

جویباری افزود: یبوست مزمن در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha