سلامت نیوز : مدیرعامل سازمان خدمات درمانی تامین اجتماعی نیروهای مسلح و عضو شورای عالی بیمه با انتقاد از فاصله بسیار زیاد قیمت تمام شده خدمات درمانی با تعرفه‌های بخش دولتی و خصوصی اظهار کرد: هم اکنون فاصله قیمت تمام شده خدمات درمانی با تعرفه‌های فعلی 50 درصد است.

امیر فرشاد نجفی پور در گفت‌وگو با (ایسنا)، اعتبار مورد نیاز برای تبدیل تعرفه‌ها به میزان بهای تمام شده خدمات درمانی را مبلغی معادل 25 هزار میلیارد تومان دانست و گفت: این رقم می‌تواند قیمت تمام شده خدمات درمانی را به عنوان تعرفه‌های لازم در بخش خصوصی و دولتی تبدیل کند.

وی با تاکید بر اینکه منطق حاکم بر تعیین تعرفه‌های بخش دولتی و خصوصی حکم می‌کند که تعیین تعرفه‌ها با توجه به قیمت تمام شده خدمات درمان مشخص شود، ‌بیان کرد: این اقدام نیاز به اعتبارات لازم دارد و باید با توجه به شرایط واقعی خدمات درمانی در نظر گرفته شود.

مدیرعامل سازمان خدمات درمانی تامین اجتماعی نیروهای مسلح، تامین اعتبار مورد نیاز را اساسی‌ترین شاخص برای تعیین تعرفه‌های درمان بخش خصوصی و دولتی بر مبنای قیمت تمام شده خدمات درمان دانست و گفت: این موضوع بستگی دارد به اینکه دولت نهایتا از چه منابعی و به چه میزانی به نظام سلامت اعتبارات لازم را اختصاص می‌دهد.

این عضو شورای عالی بیمه افزود: تا کنون هیچگونه تصمیم قطعی در مورد میزان تعرفه‌های بخش خصوصی و دولتی اتخاذ نشده و هرگونه صحبتی در این زمینه تنها بر اساس گمانه زنی است، اما قرار است تعرفه‌ها به نحوی تعیین شود که سازمان‌های بیمه‌گر استطاعت و توانایی لازم برای پوشش تعرفه‌ها را داشته باشند.

به گفته نجفی پور، با توجه به جلسات برگزار شده و تصمیمات کارشناسی که در زمینه تعیین میزان تعرفه‌های درمانی سال 93 گرفته شده است، قرار بر این شده اعتبارات لازم در کانال سازمان‌های بیمه گر قرار گیرد. همچنین توافق کلی بر این است که اعتبارات نظام سلامت از مسیر بیمه‌ها وارد شده تا در این راستا مردم بر اثر افزایش تعرفه‌ها تاوان ندهند.

مدیرعامل سازمان خدمات درمانی تامین اجتماعی نیروهای مسلح افزود: واقعی شدن تعرفه‌های بخش خصوصی و دولتی از دستورات شورای عالی بیمه و قرار است دولت در زمینه بیمه پایه حمایت‌های لازم را داشته باشد.

وی در مورد ملاک‌های تعیین تعرفه خدمات درمان در بخش خصوصی و دولتی نیز خاطر نشان کرد: در تمام دنیا فرمولاسیون تعیین تعرفه‌ها وجود داشته و همگان بر روی آن توافق دارند، بنابراین فرمول‌های علمی تعیین تعرفه‌ها مشخص است و ما باید بتوانیم با کار کارشناسی در شورای عالی بیمه نرخ تک تک خدمات درمانی ارائه شده را مشخص کنیم تا بر اساس آن بتوانیم به تعرفه‌های درست درمان در بخش خصوصی و دولتی برسیم.

این عضو شورای عالی بیمه با طرح این پرسش که آیا می‌توانیم نرخ قیمت تمام شده خدمات درمانی را به عنوان مبنای تعیین تعرفه‌های بخش دولتی در نظر گیریم و پس از آن بتوانیم تعرفه بخش خصوصی را مشخص کنیم؟ اظهار کرد: این موضوع بستگی به اعتباراتی دارد که به نظام سلامت اختصاص می‌یابد بنابراین باید منتظر بمانیم تا میزان اعتبارات اختصاص داده شده از هدفمندی یارانه‌ها به نظام سلامت مشخص شود تا بتوانیم پس از آن برنامه‌ریزی‌های لازم را در این زمینه انجام دهیم.

نجفی‌پور افزود: یکی از مباحث مطرح شده در کمیسیون اجتماعی دولت و شورای عالی بیمه بحث اضافه کردن اعتبار به نظام سلامت است و همانطور که دولت عنوان کرده قرار است بخشی از اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها با توجه به اولویت و اهمیت نظام سلامت در کشور به این حوزه اختصاص یابد.

وی همچنین از افزایش بسته بیمه پایه خدمات درمان در سال آینده خبر داد و گفت: با توجه به صحبت‌های کارشناسی مطرح شده در شورای عالی بیمه و جلساتی که میان وزارتخانه‌های رفاه و بهداشت انجام شده، قصد داریم به سمت افزایش بسته بیمه پایه خدمات درمان پیش رویم تا بتوانیم در این راستا خدمات افزون‌تری را در بیمه پایه به مردم ارائه کنیم.

این عضو شورای عالی بیمه از تصویب تعرفه‌ها در نیمه دوم بهمن ماه سال جاری خبر داد و گفت: قصد داریم تا پیش از پایان سال تعرفه‌های بخش دولتی و خصوصی را مصوب کرده و تا قبل از آغاز سال با تصویب تعرفه‌های درمان در هیئت دولت، آنها را ابلاغ کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha