سلامت نیوز : معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو به تشریح سازوکار تهیه و تدارک دارو پرداخت و گفت‌: میانگین ذخایر دارویی ما بیش از شش ماه است.

دکتر رسول دیناروند در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره میزان دخایر دارویی کشور در سال آینده گفت: میزان ذخایر دارویی تک به تک در هر دارو متفاوت است.

وی افزود: آمار دقیقی از میزان موجودی تمام داروها در دست داریم،‌ اما در مجموع می‌توان گفت میانگین ذخایر دارویی ما بیش از شش ماه است. به این معنا که حداقل شش ماه نیاز دارویی کشور را ذخیره داریم که این حجم از داروها نزد انبار تولیدکننده‌ها و انبارهای پخش قرار دارد.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه اگر ذخایر دارویی دو تا سه ماهه داروخانه‌ها نیز به این میزان افزوده شود، ذخیره برخی داروهای ما به بیش از یک سال می‌رسد، گفت: همانطور که گفته شد میزان ذخایر بسته به هر دارو متفاوت است، داروهایی داریم که موجودی‌شان به اندازه مصرف دو سال است. داروهایی نیز داریم که یک ماه ذخیره بیشتر ندارند.

مطالبات و بدهی‌های دارویی ایران به کشورهای خارجی در سال جاری

درباره میزان مطالبات و بدهی‌های دارویی ایران به کشورهای خارجی در سال جاری، گفت: وزارت بهداشت به طور مستقیم نه تولیدکننده داروست و نه خریدار آن و تهیه و تامین دارو معمولا توسط شرکت‌های دارویی دیگر صورت می‌پذیرد.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت تنها دو شرکت دارد. شرکت مادر تخصصی دارو و تجهیزات پزشکی و شرکت مادر تخصصی پژوهش و پالایش خون که هر دو فعالیت تجاری دارند اما سهم آنها در بازار بسیار اندک است و شاید هر دو با هم یک درصد بازار را هم پوشش ندهند.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه اکثر صنایع دارویی یا واردکنندگان ما بخش خصوصی محسوب می‌شود و یا از مقررات بخش خصوصی تبعیت می‌کنند، گفت:‌ این شرکت‌ها از لحاظ مالکیت ارتباطی با وزارت بهداشت ندارند. اکنون حدود 45 درصد سهام شرکت‌های دارویی ما مربوط به تامین اجتماعی است که طبق ضوابط بخش خصوصی اداره می‌شوند، علاوه براین ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، برخی بانک‌ها و بنیادها نیز شرکت‌هایی را در اختیار دارند.

دیناروند با بیان اینکه بدیهی است این شرکت‌ها با طرف‌ قراردادهای خارجی خود حساب و کتاب مالی داشته باشند، گفت: بخش زیادی از خریدهایی که در گذشته انجام می‌شد به صورت اعتباری بود، ولی در سال 92 تقریبا خرید اعتباری معنا ندارد و LC یا ثبت سفارش از طریق گشایش اعتبار تقریبا به 10 درصد رسیده است، بنابراین بخش زیادی از خریدهای دارویی به صورت حواله که در واقع نقدی است، انجام می‌شود. در واقع به دنبال تحریم‌ها، مکانیسم‌های عادی تبادلات مالی ما با دنیا تفاوت کرده و قطع شده است.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: به همین خاطر ممکن است بخشی از خریدهای گذشته شرکت‌ها تسویه نشده باشد که مجموع آن حدود 100 تا 150 میلیون یورو است. البته مشکل شرکت‌ها نداشتن نقدینگی نیست، بلکه بروز مشکل در نقل و انتقال پول است.

وی با بیان اینکه این رقم 10 درصد حجم کل بازار دارویی را تشکیل می‌دهد، درباره تدابیر دولت برای کاهش این مشکلات، اظهار کرد: در همین راستا جلسات هفتگی در دستگاه‌های مختلف برگزار می‌شود. در حال حاضر واردات بخش عمده‌ای از کالاهای غیراساسی چون لوازم آرایشی - بهداشتی و ... ارز دولتی دریافت نمی‌کنند اما کالاهای اساسی ارز دولتی دریافت می‌کنند که دارو از جمله آنهاست.

دیناروند ادامه داد: ما مرتبا در حال پیگیری تامین و انتقال ارز دارو هستیم. در این میان بانک مرکزی و سایر مراجع ذیربط همراهی لازم را با ما دارند تا نیاز دارو و تجهیزات که 2.5 میلیارد دلار است،‌ تامین شود. علی‌رغم اینکه گاهی به علت بروز مشکل در بانک های داخلی یا خارجی دچار وقفه می‌شویم،‌ اما خوشبختانه در مجموع وضعیت خوب است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بر همین مبنا توافقاتی با بانک مرکزی به منظور جلوگیری از این وقفه‌ها صورت پذیرفته است، گفت: این توافق منحصربفرد برای دارو و تجهیزات پزشکی است. بانک مرکزی نزد بانک‌های عامل ایرانی سپرده‌گذاری کرده است و خریدهای ما از محل همین سپرده‌گذاری انجام می‌شود. در دو ماه گذشته سپرده‌گذاری صورت پذیرفته حدود 600 میلیون دلار بوده است.

دیناروند افزود: بانک مرکزی وعده داده است این روند را ادامه دهد. پیش از اینکه ثبت سفارش‌ها یا درخواست حواله دارویی داشته باشیم، بانک مرکزی ارز مورد نیاز آن را کنار می‌گذارد. این اقدام بسیار ارزشمند در دولت یازدهم اتفاق افتاده است و خلاقیتی است که در این دولت به آن رسیدیم.

وی با بیان اینکه ایجاد آرامش در بازار دارویی ظرف چند ماه، نتیجه کار وزارت بهداشت به تنهایی نبوده است، گفت: حمایت‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم توسط دستگاه‌های مختلف انجام شده و اهتمام رییس‌جمهور بر حل این بخش از مشکلات مردم بوده است و امیدوارم سال آینده سال بهتری باشد.

رییس سازمان غذا و دارو افزود: اگر مذاکرات ژنو به نتیجه برسد، پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال 92، کانال‌های بانکی برای دارو باز شود و بتوانیم مستقیما انتقال پول را انجام و اقدام به خریداری دارو کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha