یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10488

در فواید زایمان طبیعی، سخن‌های بسیار می‌توان گفت، اما تازه‌ترین مطالعات نشان داده كه انجام زایمان به روش سزارین ممكن است خطر دیگری، علاوه بر خطرهای پیشتر گفته شده داشته باشد و آن بالا رفتن احتمال سكته مغزی است.

به گزارش رویترز، مطالعات محققان دانشگاه تایپه در فاصله 3، 6 و 12 ماه بعد از زایمان،  نشان داده است كه زنانی كه زایمان‌شان به روش سزارین بوده است، به ترتیب، 67، 61 و 49 درصد بیشتر از زنانی كه طبیعی زائیده‌اند، احتمال دارد كه سكته كنند.

البته محققان اشاره كرده‌اند كه خطر كلی بروز سكته بعد از زایمان در زنان مورد مطالعه بسیار پایین است؛ در زنان به روش واژینال و طبیعی، 5 صدم درصد و در زنان به روش سزارین، 8 صدم درصد.

اما آنها مقایسه این اعداد را حاوی معنا و پیام مهمی می‌دانند. آنها می‌گویند این تفاوت بین احتمال بروز سكته، به لحاظ آماری معنادار است و نشان‌دهنده بروز نوعی اختلال در سیستم عروقی زنانی است كه به هر دلیل تحت زایمان سزارین قرار می‌گیرند.

این محققان در گزارش مطالعه‌شان در شماره آوریل نشریه بیماری‌های زنان و زایمان آمریكا تاكید می‌كنند كه مطالعاتی از این دست می‌تواند به درك بهتر سازوكار اتفاق‌افتاده در حین زایمان سزارین كمك كند و به این ترتیب راه را برای كم كردن این گونه عوارض ناخوشایند هموار كند.

یك فایده دیگر مطالعاتی از این دست،  می‌تواند هشداری باشد برای زنان باردار؛ آنهایی كه نگران عوارض احتمالی زایمان طبیعی هستند یا احتمالا از زایمان طبیعی می‌هراسند و گمان می‌كنند تحمل دردهای زایمانی را ندارند.

این مطالعه جدید می‌تواند به آنها در تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر كمك كند؛ نكته‌ای كه به خصوص در مورد زنان كشورمان، بااهمیت به نظر می‌رسد. توضیح اینكه زایمان سزارین، گاهی وقت‌ها از روی ضرورت انجام می‌شود، گاهی اوقات هم تنها به انتخاب مادر و بیشتر به خاطر ترسی كه آنها از دردهای زایمانی و عوارض آن دارند.

آمارها می‌گوید حداقل در نیمی از موارد، سزارین به‌دلیل ترس از درد زایمان طبیعی انجام می‌شود، یعنی هیچ ضرورت پزشكی، برای سلامت مادر یا جنینش، جهت انجام این عمل جراحی وجود ندارد.

شاید اگر زنان باردار و مادران آینده، از خطرهای احتمالی سزارین برای خود و نوزادشان آگاه می‌شدند، به همین راحتی آن را انتخاب نمی‌كردند. از خطرهای سزارین، كه شاید كمتر گفته شده، یكی هم خطری است كه محققان دانشگاه آروس، سال گذشته در مورد آن به نتیجه رسیدند.

مطالعات این محققان حاكی از این حقیقت است كه زایمان سزارین می‌تواند احتمال مشكلات تنفسی را در نوزادان بالا ببرد. این مطالعه نشان داده است كه نوزادان ماحصل زایمان سزارین، تا 4 برابر بیشتر از سایر نوزادان در معرض خطر نارس بودن ریه هستند و به همین علت بیشتر امكان دارد كه پایشان به بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان باز شود.

دردهای زایمانی، می‌تواند باعث ترشح بیشتر هورمون كورتیزول در مادر شود، هورمونی كه نوزاد برای بالغ شدن ریه‌هایش و كسب آمادگی برای تنفس در هوای آزاد، به آن نیاز دارد.

اما وقتی مادری قبل از شروع درد زایمانی، به اتاق عمل برود و نوزادش را با برشی در شكم، به دنیا بیاورد، دیگر فرصتی برای بلوغ ریه‌های نوزاد باقی نمی‌ماند.

مطالعه دیگری كه نتایج آن سال گذشته منتشر شده بود، نشان می‌داد احتمال مرگ مادران در زمان زایمان، وقتی كه به روش سزارین باشد، خیلی بیشتر از سایر مادران است.

در این مطالعه كه در دانشگاه آكسفورد انجام شده، مشخص شده زایمان به روش سزارین می‌تواند تا 4 برابر خطر مرگ مادر را بالا ببرد؛ كه البته عوامل گوناگونی در مرگ این مادران دخالت داشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha